Abuzezi de prăjituri? Iată ce rişti!

06 septembrie 2014 18:57

Nu degeaba medicii ne sfătuiesc să avem măsură în toate. Excesele nu fac bine, iar când vorbim despre cele alimentare, riscurile sunt imense. Dr. Cristina Bălănescu ne explică la ce duce abuzul de grăsimi, dulciuri, carne sau băuturi acidulate.

Grăsimi. Acestea reprezintă, poate, cel mai de temut duşman din farfurie. Carnea roşie (de porc, vită sau miel), telemeaua, caşcavalul, brânza de burduf, laptele integral, smântâna şi maioneza abundă în grăsimi. Excesul de grăsimi este asociat cu diferite forme de cancer (digestiv, ovarian, mamar). În plus, din cauza depunerilor de grăsime, arterele vitale se îngustează şi devin tot mai rigide. Aşa apare ateroscleroza, cu toate riscurile implicate: hipertensiune arterială, boli cardiovasculare, infarct, accident vascular cerebral.
Carne de pasăre. Deşi normele europene interzic astfel de practici, specialiştii susţin că marii producători din România îndoapă păsăretul cu hormoni de dezvoltare şi cu antibiotice. Consecinţele se văd în cazurile de ginecomastie (creşterea excesivă a glandelor mamare la bărbaţi) şi de dezvoltare prematură a sânilor, în cazul fetiţelor. La fel, în rezistenţa la antibiotice pe care o dezvoltă tot mai multe persoane.
Lactate. Nu numai că nu reprezintă cea mai bună sursă de calciu, cum se credea, dar cercetătorii au ajuns la concluzia că lactatele, chiar şi cele degresate, stimulează pierderile de calciu, favorizând instalarea osteoporozei. Mai mult, laptele este sărac în vitamina B. Or, în absenţa acesteia, proteinele animale nu sunt bine metabolizate şi se formează în organism homocisteina, o substanţă ce creşte riscul de infarct miocardic.
Fructe şi legume. Ridicate în slăvi pe bună dreptate de către nutriţionişti, fructele şi legumele produc totuşi avarii, dacă sunt consumate fără măsură. Fructoza (zahărul natural din fructe) asimilată în exces duce, în timp, la creşterea greutăţii corporale şi la diabet zaharat. Fibrele din legume şi fructe ajută digestia, grăbind fermentaţia lor, dar în acest proces mai sunt implicate şi o serie de bacterii care produc gaze şi balonare.
Cafea şi ceai. Cafeina este substanţa de bază şi din cafea, şi din ceaiul negru, verde, alb (oolong) sau roşu. Excesul de cafeină “macină” în timp mucoasa organelor gastrointestinale, ducând la gastrită şi la ulcer, provoacă nervozitate, anxietate, insomnie, hipertensiune arterială, deshidratează şi îngălbeneşte dinţii. În plus, bobul de cafea conţine uleiuri ce cresc nivelul de colesterol. Consumul exagerat de ceai se asociază cu afecţiuni ale prostatei, indigestie, constipaţie şi fragilizarea oaselor.
Dulciuri. Prea multe, prea des? Principala consecinţă este creşterea în greutate. Odată cu kilogramele în plus apar şi ceilalţi factori de risc: hiperglicemie, colesterol mărit, diabet, hipertensiune arterială, boli cardiovasculare, accident vascular cerebral (din cauza combinaţiei dintre zaharuri rafinate şi grăsimi saturate). Ca să nu mai vorbim despre cariile care distrug dantura!

Atenţie şi la băuturile acidulate!

Zaharurile rafinate din băuturile carbogazoase duc, inevitabil, la creşterea în greutate. Potrivit studiilor de specialitate, riscul de obezitate e de 1,6 ori mai mare după fiecare pahar. În plus, consumul de sucuri acidulate poate duce la diabet şi la pierderea masei osoase (osteoporoză), la distrugerea danturii şi la boli renale.

Citește ultimele ȘTIRI pe Libertatea.ro
Comentarii