Roboții inteligenți vin la București, ca să se joace cu micuții cu autism

20 iulie 2012 15:54

Se întâmplă zilele acestea, în Capitală: Probo și Robonova, doi roboței simpatici, creați de o echipă de cercetători elvețieni, îi invită la joacă pe copiii cu vârste între 3 și 7 ani, diagnosticați cu autism. Ca să se distreze împreună și ca să-i ajute pe micuți să învețe în cel mai plăcut mod

În limbaj medical, se cheamă roboterapie – terapii asistate de roboți inteligenți. „Terapeuții” sunt doi roboți inteligenți, Probo și Robonova, care îi antrenează pe copii în jocuri atractive, adaptate nivelului și specificului lor de dezvoltare, astfel încât micuții să învețe într-un mod cât mai plăcut. Și, astfel, joaca îmbunătățește terapia.

Ce este roboterapia?

Cei doi roboți simpatici, realizați de cercetătorii belgieni Bram Vanderborght și Jelle Saldien, reprezintă rezultatul celor mai avansate cercetări și dezvoltări terapeutice în domeniul autismului. Ei sunt prezenți în România datorită colaborărilor internaţionale realizate de către psihologii clujeni în cadrul proiectelor de dezvoltare şi implementare a terapiilor asistate de roboţi inteligenţi – roboterapie. Probo, unul dintre cei doi roboți, a mai fost în România la Cluj, în ianuarie 2011, când peste 30 de copii au beneficiat de întâlnirea terapeutică cu el.

Unde se întâmplă totul?

Sesiunile interactive se desfășoară, până pe 25 iulie, la sediul Asociației „Împreună Pas cu Pas”, și sunt organizate de către Departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, în colaborare cu Departamentul de Psihologie Clinică și cel de Robotică al Vrije Univesiteit Brussel din Belgia. La acest proiect participă copii diagnosticați cu TSA, cu vârste cuprinse între 3 și 7 ani și cu un limbaj dezvoltat.

Care sunt regulile jocului?

Fiecare copil participă, însoţit de către experimentator (psiholog clinician), la o sesiune de joc cu roboţeii timp de 30-40 de minute. În cadrul acestei sesiuni, copiii sunt implicaţi în trei interacţiuni, două cu roboţelul Probo şi una cu roboţelul Robonova. „Roboţeii sunt predictibili şi ușor de controlat, ei manifestă comportamente sociale simple, așa că celor mici le este ușor să îi înțeleagă; deci ei oferă o modalitate de interacţiune sigură. De aceea considerăm că Probo și Robonova pot fi folosiţi pentru a creşte motivaţia copiilor cu autism de a se juca şi, implicit, de a învăţa”, explică Nicoleta Burlacu, Președinta Asociației Împreună Pas cu Pas și gazdă proiectului.
După runda de joacă alături de prietenii lor robotizați, copiii continuă joaca doar cu experimentatorul. Astfel, se poate verifica dacă, în urma jocurilor desfășurate cu roboțeii, capacitatea copiilor de a interacționa a fost îmbunătățită.
 
 

Citește ultimele ȘTIRI pe Libertatea.ro