Alergi pe vreme rece? Este foarte sănătos, dar…îmbracă-te în straturi şi evită bumbacul

24 octombrie 2014 16:30

Joggingul practicat în mod sistematic este sănătate curată. Iar la vremea aceasta din an este şi mai eficient, şi mai plăcut decât vara, când transpiri excesiv şi inhalezi tot praful din oraş. Lucru valabil însă doar dacă respecţi câteva reguli de bază.

Mai întâi, echipează- te corespunzător! În timpul alergării, corpul se va încălzi progresiv. Aşa că trebuie să te îmbraci după principiul foilor de ceapă, în straturi, pe care le poţi da jos pe traseu:
– un tricou sau un maiou subţire, mulat (preferabil din microfibră); peste el, o bluză puţin mai largă (aerul dintre cele două haine are efect termoizolant); iar deasupra, o bluză sau o geacă rezistentă la vânt şi umezeală (ideal cu buzunare, pentru a ţine mănuşile, şi cu un fermoar pe care îl vei trage când te-ai încălzit prea tare).
Ce tipuri de materiale alegi?
Pantalonii – trei sferturi sau lungi, în funcţie de starea vremiieste bine să fie tip iegăr şi ceva mai groşi; peste ei vei putea trage, în zilele foarte reci, şi un pantalon subţire, prin care nu trece vântul.
– reţine că toate hainele trebuie să fie din materiale uşoare, sintetice, care lasă transpiraţia să se evapore, aşa încât corpul poate să respire şi săşi păstreze căldura. Evită mult lăudatul bumbac, pentru că reţine umezeala pe piele şi produce senzaţia atât de dezagreabilă de rece!
Atenţie şi la extremităţi!
Cea mai mare cantitate de căldură se pierde “pe la periferie”. Aşadar:
– poartă mănuşi (mai subţiri sau mai groase, în funcţie de temperatura de afară, şi cu un singur deget sau fără degete – aceste modele păstrează mai bine căldura)
– încalţă şosete de calitate, sintetice sau din lână, şi adidaşi sau tenişi cu talpă antiderapantă (pantofii de alergat din magazinele cu profil sportiv nu sunt buni în sezonul rece, pentru că rolul lor este să ajute talpa să se răcorească, ceea ce nu este indicat acum)
– dacă este foarte frig, înfăşoară în jurul gâtului o eşarfă sau un guler detaşabil, pe care să le poţi ridica şi peste gură şi nas; vei respira mai bine, fiindcă suflul tău va umezi şi încălzi aerul, şi nu te vei alege cu dureri în gât
– poartă un fes sau o căciuliţă din material sintetic, pe care le poţi trage, la nevoie, şi pe urechi; sau o căciulă tip cagulă, care acoperă capul, urechile, gura şi nasul
– în fine, înainte de a ieşi din casă, aplică pe faţă o cremă intens hidratantă şi pe buze un strugurel, de asemenea hidratant; da, este valabil şi în cazul bărbaţilor!

Alte ponturi

  • respiră pe gură, cu buzele uşor întredeschise:
    inhalat progresiv, aerul se încălzeşte înainte
    de a ajunge în plămâni
  • aplică semne reflectorizante pe haină (o bucată
    de bandă sau nişte insigne în culori fosforescente),
    dacă alergi în zone în care circulă
    maşini sau biciclişti
  • alege trasee pe care le cunoşti, care sunt cât mai
    bine nivelate şi iluminate după lăsarea serii
  • fii totuşi cu ochii în patru unde calci – nu ştii cine
    şi când aruncă pe jos o cutie de suc sau o
    pungă, transformându-ţi traseul într-o cursă
    cu obstacole!
Comentarii