Şi tot mai ziceţi că va fi gata în decembrie? | Libertatea «a vizitat», ieri, din avion, autostrada București – Ploiești

20 septembrie 2011 17:57

Autostrada Bucureşti-Ploieşti e noul “tărâm promis” promovat de mai-marii Ministerului Transporturilor. Bucata de şosea care măsoară 62 km ar trebui să fie gata în decembrie, adică peste circa 100 de zile. Ieri, reporterii Libertăţii “au vizitat” autostrada din avion şi au constatat că, la ora actuală, doar vreo 20 km sunt asfaltaţi.

După o vizită a şefului statului, la sfârşitul lunii trecute, pe şantierul autostrăzii care va lega Bucureştiul de Ploieşti, când s-a sugerat că peticul de autostradă va fi gata în decembrie, lumea a început să spere că de Revelion (31 decembrie 2011) va merge la munte măcar jumătate din drum pe o şosea modernă. Ieri, am vrut şi noi să vedem cât de aproape de a fi gata este autostrada şi am făcut o vizită, din aer. Surpriză: doar vreo 20 km sunt asfaltaţi!
Aşa că ne întrebăm dacă promisiunile date de constructori în timpul vizitei preşedintelui Traian Băsescu nu au fost doar vorbe în vânt. E adevărat că declaraţiile de atunci au fost făcute în zona asfaltată a şoselei, în apropierea localităţii prahovene Bărcăneşti şi nu în partea de autostradă unde acum se nivelează pământul, iar pilonii pentru poduri abia au fost fixaţi în pământ.
Aşa că la vizita aeriană de ieri, am văzut că se lucra pe alocuri, dar nu putem spune că motoarele erau turate la maximum. Situaţia pare la fel cu cea din aprilie, atunci când ministrul Anca Boagiu a reziliat contractele constructorilor pentru că nu au avansat cu lucrările.

Doar 20 km au fost asfaltaţi

De fapt, ar fi vorba, conform articolelor de la începutul anului, de aceeaşi zonă din autostradă pe care noi am găsit-o acum cu lucrările rămase în urmă. Singura zonă unde lucrările sunt la zi este cea de la centura Ploieştiului până în localitatea Moara Domnească, adică doar 20 de kilometri, restul e şantier în toată regula, fără nici o cojiţă de asfalt turnată! Dacă mai punem la socoteală că mai sunt şi pasarele, şi poduri ale nodurilor rutiere care trebuie ridicate, apare, normal, întrebarea: cum va fi gata autostrada în doar 100 de zile, dacă din 2006, când au debutat lucrările, doar 20 de kilometri au fost finalizaţi?


Zonele în care lucrările sunt abia la început

↑ Ieri, la orele prânzului, nu exista nici un utilaj care să toarne beton la stâlpii de susţinere ai viitoarei pasarele care va traversa autostrada, cu toate că oficialii au declarat că se munceşte de zor, pentru a finaliza tronsonul până la sfârşitul anului

↑ Pădurea de la Moara Domnească e locul unde cei 20 de kilometri de asfalt se termină. Compania Spedition UMB a fost singura care a reuşit să respecte termenele de construcţie

↑ Deşi s-a spus că autostrada va fi asfaltată în următoarele două luni, există zone unde şantierul pentru poduri şi pasarele abia e început, după cum se vede şi în această imagine

↑ Imediat după Moara Domnească încep să apară, răzleţ, utilaje. Nici urmă de asfalt. Drumul e ocupat de compactoarele care tasează straturile de nisip şi pietriş


Porţiunea care este aproape finalizată

↑ Văzută din aer, dacă în zona construită de Spedition UMB pe carosabil circulă o maşină, autostrada pare deja deschisă traficului

↑ Pasajul e finalizat şi este folosit de şoferi. Podul e amplasat pe drumul judeţean 101D şi se desprinde din DN1A, de lângă Ploieşti spre Moara Domnească

↑ Autostrada va fi legată de centura Ploieştiului printr-un pod hobanat, care traversează DN1 prin Bărcăneşti

fotografii: Claudiu Pacearcă


Şoseaua se opreştela centura Capitalei

Dacă printr-o minune autostrada va fi gata până la sfârşitul anului, bucureştenii vor fi nevoiţi să ajungă întâi la centură, pentru că porţiunea de şosea de la centură până la intrarea în oraş e abia în faza de expropriere.

De la ieşirea din oraş până la centură nu s-a săpat nici un metru până acum, pentru că statul nu a avut bani pentru exproprieri. Acum, oficialii au fonduri şi le vor da proprietarilor banii pe terenuri: 20 de euro pe metrul pătrat. Cei care deţin loturi în zonă au pierdut milioane de euro, pentru că în 2009 un mp costa 400 de euro, în 2010, 250 euro, iar în acest an a ajuns la 100. Printre cei care vor primi bani de la stat pentru terenurile din Pipera se află Gigi Becali şi Ionuţ Negoiţă. Până când va fi gata această porţiune de autostradă, proiectanţii au găsit o soluţie: să se creeze un nod rutier pe centură, de pe care să se facă accesul pe autostradă. Cotată ca fiind printre cele mai scumpe şosele ale României, Autostrada Bucureşti – Ploieşti a costat până acum statul 5,6 milioane de euro pe kilometru (pentru tronsonul Moara Vlăsiei – Ploieşti) şi 9,4 milioane de euro pe km pentru cealaltă porţiune, până la centura Capitalei.

Citește ultimele ȘTIRI pe Libertatea.ro