(P) Afacere de viitor: ce să faci dacă vrei ca firma ta să reziste mult timp

Îți dorești să îți deschizi propria firma și, mai important, vrei ca afacerea ta să reziste fără mari probleme în fața testului trecerii timpului? Dacă așa stau lucrurile, atunci respectă sfaturile de mai jos și nu doar ca firma ta vă dăinui, dar va avea și succes.

Construiește un plan de business

Planul de business este cel mai important pas pe care trebuie să-l faci înainte să te lansezi în lumea antreprenoriatului, deoarece îți va arăta dacă ideea ta are un viitor sau nu. Un plan de business clasic are două componente: una scrisă și una plină cu diverse calcule. Este esențial să acorzi aceeași atenție ambelor componente. În partea scrisă vei include elemente precum:

– numele firmei;

– logo-ul firmei;

– misiunea firmei;

– viziunea firmei;

– descrierea ideii;

– descrierea modelului de business;

– analiza pieței căreia se adresează;

– analiza competitorilor;

– descrierea strategiei de marketing;

– descrierea strategiei de vânzări;

– descrierea zonei operaționale;

– portretele investitorilor pe care îi vrei alături de tine pe termen lung.

În componenta de calcul vei detalia următoarele aspecte:

– cheltuielile lunare preconizate în primii doi de funcționare;

– încasările lunare anticipate în primii doi ani de funcționare;

– volumele de vânzări;

– tipurile de produse;

– prețurile;

– factorii care pot determina creșterea sau scăderea costurilor fixelor ori variabile;

Chiar dacă un plan de business poate părea foarte complicat de realizat, este obligatoriu să nu sari peste această etapă, dacă vrei o afacere de viitor și de succes. În cazul în care nu te descurci să realizezi pe cont propriu planul de business, plătește o companie de consultanță ca să ți-l facă.

Alege înțelept nișa de business

Indiferent dacă te gândești să deschizi o afacere cu bani puțini sau în urma unor investiții importante, contează să alegi inteligent nișa de business pe care intri. Este capital să ai experiență în zona de piață pe care dorești să pornești afacerea. Totodată, este de dorit ca afacerea ta să aibă, într-un fel sau altul, legătură cu domeniile în care există o tendință de creștere, cum ar fi eCommerce sau IT&C. În plus, încearcă să alegi afacerea astfel încât să o poți extinde la nivel global, nu doar la nivelul țării. Mai mult, ideea ta de afacere ar fi bine să fie un exemplu de al economiei colaborative, așa cum sunt Airbnb sau Uber.

Ai grijă pe cine iei lângă tine

Oamenii sunt cei de care va depinde dacă afacerea ta va fi una de viitor sau va intra în insolvență și, mai târziu, în faliment. Noțiunea de „oameni' se referă la tine, la viitorii angajați, la viitorii investitori în business, la viitorii furnizori și la viitorii alți colaboratori. Ca antreprenor, nu ar fi indicat să ai încredere în viitorii parteneri de business până nu le evaluezi businessurile. Ca să le evaluezi afacerile potențialilor parteneri și colaboratori, cel mai bine ar fi să apelezi la o companiei care verifică firme după codurile CAEN și în funcție de alte criterii.

Mai multe articole