Rețete cu struguri. Preparate fine cu fructe din vie

Reţete cu struguri. Până să ne bucurăm de vinul obţinut din recolta de anul acesta, hai să savurăm strugurii în toate formele posibile – simpli, ca desert, dar şi în salate, alături de brânzeturi, ca încununare a unor prăjituri cu cremă ori sub forma unui sos fin, ce vine să completeze gustul fripturii de pui! Iată ce poţi prepara din ei şi, bonus, ce beneficii îţi aduce o cură de struguri.

Rețete cu struguri: Pui cu sos de muştar şi struguri

Ingrediente: 4 pulpe de pui cu tot cu pieliţă, o ceapă, 2 căţei de usturoi, două căni de vin (sau de supă concentrată de pui), două linguri de muştar Dijon, două căni de boabe de struguri fără sâmburi, două linguri de ulei de măsline, sare, piper.

Preparare: taie ceapa în felii subţiri şi zdrobeşte usturoiul. Tamponează pulpele cu prosoape de hârtie până nu le mai simţi umede, apoi asezonează-le generos cu sare şi piper. Aprinde focul în cuptor şi lasă-l să se încălzească. Aşază pe foc mediu o cratiţă cu fund mai gros (care poate fi băgată şi în cuptor), încinge uleiul şi rumeneşte pulpele pe ambele părţi, apoi scoate-le pe o farfurie. Pune în tigaie ceapa, cu sare şi piper (cam o jumătate de linguriţă împreună), şi las-o până devine translucidă, apoi adaugă usturoiul, amestecă, iar după jumătate de minut, toarnă vinul sau supa şi pune muştarul. Răzuieşte cu paleta sau cu lingura fundul tigăii, să desprinzi ce s-a lipit acolo (dacă s-a lipit ceva), apoi amestecă bine, să se îmbine miresmele. Pune pulpele înapoi, adaugă boabele de struguri şi transferă cratiţa la cuptor pentru o jumătate de oră. Serveşte pulpele cu sosul din cratiţă şi cu struguri proaspeţi. Ca garnitură poţi alege piureul de cartofi sau legume la grătar.

Rețete cu struguri: Tartă

Ingrediente: pentru crustă – 250 făină, 125 unt gras (80-82% grăsime), 40 ml lapte rece, un gălbenuş, un praf de sare, două linguri de zahăr pudră; pentru cremă – 250-300 g mascarpone, 250-300 ml frişcă lichidă, două-trei linguri de zahăr pudră, un plic de zahăr vanilat; pentru topping – struguri şi alte fructe, la alegere (poţi pune piersici sau nectarine feliate, căpşune şi kiwi, de exemplu).

Preparare: pune făina pe blatul de lucru, sub formă de muşuroi, adaugă sarea şi zahărul, amestecă, apoi încorporează, cu degetele, untul rece. Adaugă gălbenuşul şi laptele şi frământă un pic aluatul, până se leagă, apoi formează o bilă, înveleşte-o în folie alimentară şi bag-o la frigider pentru vreo oră (nu strică dacă stă mai mult). După ce se răceşte bine, întinde aluatul, transferă-l în tava de tartă, presară pe el câteva boabe de fasole (ca să nu se umfle la copt) şi bagă tava în cuptor pentru 15-20 de minute sau până se rumeneşte un pic. Pentru cremă, bate frişca şi apoi amestec-o bine, cu mixerul, cu mascarpone. Indiferent de gramajul ales, ţine cont că trebuie să ai cantităţi egale sau aproape egale de brânză şi frişcă. Adaugă zahărul vanilat şi zahăr pudră după gust. Întinde crema pe crusta răcită şi ornează cu fructe, apoi dă la frigider pentru câteva ore.

Rețete cu struguri: Salată Waldorf

Ingrediente: 6 linguri de maioneză sau de iaurt, o lingură de zeamă de lămâie, o jumătate de linguriţă de sare, un vârf de cuţit de piper, două mere, o cană de boabe de struguri, o cană de ţelină apio tăiată bucăţele şi una de miez de nucă, o salată verde.

Preparare: îndepărtează miezul merelor şi taie-le bucăţele (cam la fel de mari cum sunt cele de ţelină), iar boabele de strugure taie-le în jumătăţi. Prăjeşte un pic nucile. Amestecă într-un castron maioneza (sau iaurtul) cu lămâia, sarea şi piperul, apoi adaugă merele, ţelina, strugurii şi nucile şi amestecă bine. Serveşte pe frunze de salată.

Dacă foloseşti iaurt în loc de maioneză şi ţi se pare cam acru sosul, poţi adăuga un pic de miere.

Rețete cu struguri: Platou de brânzeturi şi fructe

Popular nu doar în Franţa, deşi de acolo de pornit 'moda', platoul cu brânzeturi poate fi o gustare minunată când te întâlneşti cu prietenii, primeşti musafiri sau… nu ai chef să găteşti. Ai nevoie de brânzeturi felurite (Brie, Camembert, Gouda, Gorgonzola, Emmentaler, Gruyere, Roquefort), boabe de struguri, smochine tăiate în jumătate, câteva nuci, câţiva biscuiţi săraţi, dulceaţă de ardei iute. Desigur, după inspitaţie, mai poţi schimba pe ici, pe colo, ingredientele. Poţi adăuga, de exemplu, felii de mere verzi şi frunze proaspete de rucola. Cu brânzeturi şi fructe va merge perfect un vin roşu demisec.

Beneficiile consumului de struguri

Strugurii sunt bogaţi în antioxidanţi, vitamine şi minerale, fiind un adevărat izvor de sănătate. Iată câteva dintre beneficii:

– previn şi tratează constipaţia, având efect laxativ.

– ajută la eliminarea acidului uric din organism şi, prin asta, previn afecţiunile renale.

– reduc nivelul de colesterol rău (LDL), prevenind formarea de plăci pe vasele de sânge şi blocarea acestora; previn, aşadar, şi apariţia accidentelor vasculare cerebrale.

– ţin la distanţă bolile cardiovasculare.

– remediu pentru migrene.

– remediu pentru oboseala cronică.

– întăritor al sistemului imunitar.

– ajută la menţinerea sănătăţii creierului, prin cantitatea mare de resveratrol conţinută, care blochează apariţia bolilor neurodegenerative – aşadar, şi a maladiei Alzheimer.

– previn pierderea vederii cauzată de varsta înaintată sau de degenerescenţa maculară.

– au proprietăţi antibacteriene şi antivirale, dar şi proprietăţi anticancerigene (tot datorită resveratrolului). Cel mai eficient rol de prevenţie îl au în cazul cancerului colorectal şi al celui de sân.


VIDEO/Bunătăți din toate colțurile lumii, aduse la Romexpo. „Hamburgerul' sârbesc câștigă teren

Mai multe articole