Meditația este o practică străveche care implică concentrarea minții. Ea crește gradul de conștientizare, facilitează relaxarea, reduce stresul și anxietatea și creează o stare de bine. De asemenea, poate contribui semnificativ la sănătatea fizică. 

  • Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach – asistent în cadrul grupului de suport pentru divort, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Beneficiile meditației pentru sănătatea emoțională și fizică

Reduce stresul și anxietatea prin concentrarea pe momentul prezent

Meditația oferă  instrumente care atrag atenția asupra momentului prezent fără judecată. Astfel, în loc să gândești excesiv la ceva ce s-a întâmplat în trecut și asupra căruia nu ai niciun control sau să te îngrijorezi pentru ceva ce s-ar putea întâmpla în viitor, meditația te ajută să rămâi ancorat în prezent și astfel să reduci gândurile care facilitează stresul și anxietatea

Întărește relațiile interumane

Meditația te ajută să cultivi mai multă compasiune și răbdare față de toți oamenii, nu doar față de cei apropiați. Cea mai bună parte este că îi inspiri pe alții să facă același lucru.

Crește productivitatea și creativitatea

Momentele în care îți dai voie să iei o pauză sunt cele în care îți pot veni cele mai grozave idei. După o meditație, chiar și scurtă, te vei simți mult mai motivat să lucrezi, vei avea idei noi și vei fi mai creativ. 

Îmbunătățește sănătatea inimii

Meditația poate îmbunătăți funcționarea  inimii prin scăderea tensiunii arteriale și reducerea stresului. De asemenea, anumite tehnici de meditație te pot ajuta să te lași de fumat, ceea ce va duce la o îmbunătățire cosiderabilă a sănătății. 

Îmbunătățește sistemul imunitar

Practica meditației ajută la consolidarea conexiunii minte-corp. În starea de meditație înveți să îți asculți corpul și să îl reglezi. 

Are efecte benefice asupra creierului

Creierul nostru beneficiază de neuroplasticitate, adică capacitatea de a se transforma și de a înlocui obiceiuri vechi, nefolositoare cu unele noi, de susținere. Meditația  îmbunătățește capacitatea de a procesa informații, de a bloca efectele îmbătrânirii asupra creierului și de a reduce senzația de durere.

Învață să meditezi acasă 

Poate crezi că meditația necesită cine știe ce spațiu sofisticat, dar confortul propriei case este un loc perfect să începi, mai ales dacă urmezi câțiva pași esențiali

Găsește un loc confortabil

Găsește o zonă confortabilă în casă, fără multe distrageri. Aceasta ar putea fi oriunde – scaunul tău preferat, canapeaua, un colțișor ferit, dormitorul sau chiar pe pat. Ideal este totuși să rămâi într-o poziție în care să nu fii culcat, pentru a evita să adormi. Starea ideală de meditație este cea relaxată, dar conștientă.  

Este util să meditezi în același loc în fiecare zi, dacă este posibil. Acest lucru ajută creierul să creeze un nou obicei sănătos.

Setează un memento zilnic

Este util să setezi un memento pentru a medita la aceeași oră în fiecare zi. Acest lucru te poate ajuta să construieși un obicei de lungă durată.

Fă pași mici

Este nevoie de multă practică și răbdare pentru a-ți concentra atenția asupra unui singur lucru la un moment dat. Așadar, este recomandat să o iei treptat. Încearcă la început meditații scurte și crește durata pe măsură ce capeți experiență. 

Încearcă diferite tipuri de meditație

Există multe tipuri de meditație și ceea ce ar putea funcționa perfect pentru o persoană ar putea să nu funcționeze deloc pentru alta, iar asta este normal. Ia-ți timp pentru a explora diferitele tipuri de meditație și a vedea ce ți se potrivește cel mai bine. 

Fii bun cu tine

Deși practicarea meditației nu este neapărat un proces complicat în sine, nu este ușor, pentru că necesită exercițiu și pentru că mintea umană este schimbătoare. Vor fi zile în care mintea este mai liniștită, momente în care nu se va opri din rumegat sau momente când va fi undeva între aceste două stări. Este important să identifici unde ești în acel moment și să accepți  prezentul cu bunătate.

Tipuri de meditație pe care le poți face acasă 

Meditația bunătății

Această meditație presupune să oferi iubire și bunătate ție, celor apropiați sau pur și simplu oamenilor în general, prin direcționarea unor cuvinte pozitive și a unei atitudini pozitive. Poți spune ceva de genul: „Să fii sănătos. Să fii fericit. Să fii în siguranță. Să trăiești cu ușurință.”. Această practică este o modalitate excelentă de a cultiva compasiunea pentru tine și pentru ceilalți. Meditațiile de bunătate îți deschid inima și te ajută să vezi cât de interconectați suntem cu toții.

Scanare corporală

Scanarea corporală presupune atenția acordată lent, fiecărei părți a corpului, din creștet și până în corp. Făcând acest lucru, observi care sunt zonele din corp unde există tensiune și chiar durere și ajuți sistemul nervos să se relaxeze. 

Această practică este o modalitate excelentă de a consolida conexiunea minte-corp. Nu suntem învățați să observăm senzațiile din corp, iar atunci când îi acordăm atenție, descoperim foarte multe lucruri despre noi înșine. 

Atenție focalizată

Una dintre cele mai frecvente practici de meditație este atenția concentrată. Această formă de meditație implică plasarea conștientizării pe un singur lucru, cum ar fi respirația, sunetele din mediul înconjurător,  o frază, o lumânare sau propriul corp.

Când începi să te concentrezi asupra unui singur lucru, observi cum mintea începe să producă gânduri, ceea ce este absolut normal. Când se întâmplă acest lucru, doar lasă gândurile să curgă, exact ca un spectator care lasă imaginile din fața lui să se succeadă, fără să se lase afectat de ele. Adu mintea înapoi cu blândețe, astfel vei progresa în practica meditației și îți va fi tot mai ușor.  

Mindfulness pentru anxietate

Meditația de mindfulness reduce nivelul de stres, îmbunătățește concentrarea și reduce anxietatea. Presupune concentrarea profundă pe respirație și respirația controlată, de regulă în același ritm. De exemplu, inspiri timp de patru timpi, îți ții respirația patru timpi și expiri patru timpi. În timp ce faci acest lucru, vei observa cum respirația ta se reglează și anxietatea scade. Este un tip de meditație ce poate fi folosit și în urgență, atunci când ne confruntăm cu un atac de panică sau o stare profundă de teamă. 

Cheia în cazul practicii meditației este perseverența. Începe cu câteva minute pe zi, apoi crește treptat până la o jumătate de oră sau chiar o oră. Poți medita în liniște sau poți alege o muzică relaxantă. O modalitate foarte bună să te obișnuiești cu meditația este să începi folosind o aplicație specială pentru meditație, de unde poți alege meditații ghidate sau meditații speciale pentru diferite momente ale zilei – motivație pentru dimineață, relaxare pentru după-amiază, somn odihnitor pentru seară. 

Citeşte şi:

12 beneficii neștiute ale muzicii asupra calității vieți

5 efecte pozitive ale visatului cu ochii deschiși

Ce spune un iranian despre România. Toți i-au zis: „Nu te duce la București! Sunt oameni săraci„
PARTENERI - GSP.RO
Ce spune un iranian despre România. Toți i-au zis: „Nu te duce la București! Sunt oameni săraci„
Uniunea Europeană, anunţ de ultimă oră despre interzicerea centralelor termice de apartament
Playtech.ro
Uniunea Europeană, anunţ de ultimă oră despre interzicerea centralelor termice de apartament
Imaginea durerii: Două fetiţe de patru și șase ani, care aveau la ele doar o foaie cu o adresă, au fost găsite rătăcind lângă granița americană
Observatornews.ro
Imaginea durerii: Două fetiţe de patru și șase ani, care aveau la ele doar o foaie cu o adresă, au fost găsite rătăcind lângă granița americană
Horoscop 16 octombrie 2021. Racii caută siguranță prin orice mijloace, dar contextul este destul de haotic
HOROSCOP
Horoscop 16 octombrie 2021. Racii caută siguranță prin orice mijloace, dar contextul este destul de haotic
RCA 2021. Cum să nu plătești prea mult pentru asigurare, după ce prețurile au explodat
Știrileprotv.ro
RCA 2021. Cum să nu plătești prea mult pentru asigurare, după ce prețurile au explodat
Handbalista româncă celebră, bătută şi violată: "M-a chemat în cameră şi...". Cine e agresorul: primele informaţii
Telekomsport
Handbalista româncă celebră, bătută şi violată: "M-a chemat în cameră şi...". Cine e agresorul: primele informaţii
Rebels with a cause @ELLE New Media Awards 2021
PUBLICITATE
Rebels with a cause @ELLE New Media Awards 2021