• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

A fi asertiv vine de la sine pentru unii, dar este și o abilitate care poate fi învățată. Există multe avantaje în a deveni mai asertiv, ceea ce face să merite efortul.

Beneficiile de a fi asertiv

Persoanele asertive tind să aibă mai puține conflicte în relațiile cu ceilalți, iar acest lucru se traduce printr-un stres mai mic în viața de zi cu zi. Ei își îndeplinesc nevoile, ceea ce echivalează cu mai puțină frustrare față de nevoile nesatisfăcute și îi ajută și pe alții să-și satisfacă nevoile.

Relațiile de calitate înseamnă că dacă ai vreodată o problemă, știi că există oameni pe care te poți baza. Acest lucru ajută la gestionarea stresului și la îmbunătățirea stării de sănătate. 

Studiile au descoperit, de asemenea, că asertivitatea este asociată în mod pozitiv cu stima de sine. Cu alte cuvinte, cu cât ești mai asertiv, cu atât ai tendința de a te aprecia mai mult pentru cine ești.

Asertivitatea versus alte comportamente

Uneori oamenii confundă asertivitatea cu alte comportamente bazate pe relații. Cum se compară a fi asertiv cu a fi agresiv sau pasiv?

A fi asertiv versus a fi agresiv

Asertivitatea poate fi confundată cu agresivitatea, deoarece ambele tipuri de comportament implică susținerea drepturilor cuiva și exprimarea nevoilor. Diferența-cheie dintre cele două stiluri este că indivizii care se comportă asertiv se exprimă în moduri care respectă cealaltă persoană.

În schimb, indivizii care se comportă agresiv tind să folosească tactici lipsite de respect, manipulatoare, înjositoare sau abuzive. Ei fac adesea presupuneri negative despre motivele altora, gândesc în termeni de represalii sau nu se gândesc deloc la punctul de vedere al celeilalte persoane.

Agresivitatea îi poate înstrăina pe ceilalți și poate crea stres inutil. Cei care primesc comportamentul agresiv se simt adesea atacați și, ca urmare, evită individul agresiv.

Asertivitate versus pasivitate

Indivizii pasivi sunt opusul asertivilor. Ei nu știu să-și comunice în mod adecvat sentimentele și tind să se teamă atât de mult de conflict, încât nu își dezvăluie emoțiile pentru a „păstra pacea”. Ei își lasă nevoile nesatisfăcute, așa că alții câștigă, în timp ce ei pierd.

Comportamentul pasiv dăunează relațiilor pe termen lung, transformându-le uneori în relații toxice. Evitând confruntarea, este ușor să devii din ce în ce mai supărat, așa că atunci când în sfârșit spui ceva, poți fi perceput ca agresiv.

Dacă stai tăcut, celălalt nici măcar nu știe că există o problemă până când nu explodezi. Acest lucru duce la deteriorarea relațiilor și la și mai multă pasivitate, pentru a evita conflictul în viitor.

Unii oameni sunt pasiv-agresivi, ceea ce înseamnă că par a fi pasivi, dar manifestă agresivitate indirect.

Acest tip de stil de comunicare poate fi dăunător relațiilor, deoarece trimite mesaje amestecate – cuvintele tale spun că ești bine, dar acțiunile tale sugerează că nu ești.

Cum arată asertivitatea?

Iată câteva scenarii comune, cu exemple pentru fiecare stil de comportament:

Scenariul A: Cineva intră în fața ta la coadă la supermarket

Un răspuns agresiv la această situație ar fi să presupui că a făcut-o intenționat și să răspunzi furios cu: „Hei, prostule, te-ai băgat în fața mea!”.

Un răspuns pasiv ar fi să lași persoana să intre în fața ta și să nu spui nimic.

Un răspuns pasiv-agresiv ar fi să lași persoana să intre în fața ta, dar să oftezi tare pentru a-ți arăta dezaprobarea.

Un răspuns asertiv ar fi să presupui că poate nu te-a văzut la coadă și să spui politicos: „Scuză-mă, dar așteptam și eu la rând”.

Scenariul B: Prietenul tău sună pentru a-ți povesti despre ziua lui proastă. Din păcate, ai mult de lucru și nu ai timp să vorbești

Un răspuns agresiv ar fi să devii supărat pentru că nu îți respectă timpul, să îl întrerupi și să devii sarcastic, spunând: „Depășește asta! Am propriile mele probleme!”.

Un răspuns pasiv ar fi să-l lași pe prietenul tău să vorbească atât timp cât are nevoie și să alegi să îți depășești termenul-limită pentru a-i oferi ajutorul. 

Un răspuns pasiv-agresiv ar fi să-l lași să vorbească, dar totuși să arunci mici „ironii”, cum ar fi: „Înțeleg că te simți stresat că nu ai suficient timp pentru a face totul astăzi. Și eu mă simt așa, pentru că continui să fiu întrerupt”.

Un răspuns asertiv ar fi să asculți un minut sau două, apoi să spui cu compasiune: „Se pare că ai o zi grea. Mi-ar plăcea să vorbesc cu tine despre asta, dar nu am timp acum. Putem discuta mai târziu?”.

Cum să devii mai asertiv

Primul pas pentru a deveni mai asertiv este să te uiți sincer la tine și la felul în care comunici. Răspunsurile la următoarele întrebări te pot ajuta să înțelegi dacă ești asertiv în relațiile tale.

Întâmpini dificultăți în a accepta criticile constructive, ceea ce te face să te închizi? 

Te trezești că spui da cererilor cărora ar trebui să le spui cu adevărat nu, doar pentru a evita dezamăgirea oamenilor?

Ai dificultăți în a exprima o diferență de opinie cu ceilalți sau te simți atacat atunci când ei nu gândesc ca tine, așa că de obicei nu îți împărtășești opiniile?

Stilul tău de comunicare tinde să-i înstrăineze pe ceilalți atunci când nu ești de acord cu ei?

Dacă ai răspuns da la mai multe dintre acestea, s-ar putea să ai nevoie de câteva abilități pentru creșterea asertivității. 

A învăța să vorbești asertiv îți va permite să respecți nevoile și drepturile fiecăruia, inclusiv pe ale tale și să menții limitele în relații, ajutându-i pe alții să se simtă respectați în același timp. 

Acești pași te pot ajuta să dezvolți un stil de comunicare sănătos, fără stres suplimentar.

Vorbește sincer despre ceea ce nu-ți place

Când discuți cu cineva despre un comportament pe care ți-ai dori să îl vezi schimbat, rămâi la descrierea faptelor, fără să utilizezi etichete negative sau cuvinte care transmit judecăți.

De exemplu, dacă ai stabilit o întâlnire cu un prieten care obișnuiește să întârzie și el a venit din nou mai târziu cu 30 de minute, nu presupune că știi care sunt motivele lui, mai ales dacă crezi că sunt negative. Nu te arăta ofensat de întârziere, ci reamintește-i prietenului care era ora întâlnirii și spune-i că nu îți place să aștepți, pentru că ai și tu, la rândul tău, un program pe care ți-ai dori să îl respecți. 

Nu judeca și nu exagera

Un punct de pornire este să nu dramatizezi sau să judeci comportamentul cuiva și nici efectele acelui comportament. Nu exagera, nu eticheta și nu judeca, folosește doar descrierea faptelor. În cazul întârzierii prietenului, în loc să spui „Acum, prânzul este distrus”, poți încerca „Acum, am mai puțin timp de petrecut la prânz, deoarece trebuie să mă întorc la serviciu până la ora 14.00”.

Limbajul corpului și tonul vocii contează în comunicarea asertivă și ele trebuie să transmită încredere. Stai drept, menține contactul vizual și relaxează-te. Utilizează un ton ferm, dar calm.

Folosește exprimarea referindu-te la persoana ta

Când începi o propoziție cu „Tu…”, aceasta devine o judecată sau un atac și îi pune pe oameni în defensivă. Dacă începi cu „eu”, accentul se pune mai mult pe modul în care te simți și modul în care te afectează un anumit comportament. În acest fel, nici celălalt nu va fi tentat să intre în defensivă. De exemplu, în loc să spui „Trebuie să oprești comportamentul ăsta!”, încearcă „Mi-ar plăcea dacă ai avea un alt comportament”.

Când ești într-o discuție, nu uita să asculți și să pui întrebări, pentru că este important să înțelegi punctul de vedere al celuilalt.

Arată cauza și efectul

„Când tu faci acest lucru, eu mă simt descurajat”. Când este folosită cu declarații de fapt, mai degrabă decât cu judecăți sau etichete, această formulă oferă o modalitate directă și mai responsabilă de a-i informa pe oameni despre cum te afectează comportamentul lor. De exemplu: „Când țipi, mă simt atacat”.

O variantă mai avansată a acestei formule include rezultatele comportamentului lor, exprimate tot în termeni faptici. De exemplu: „Când ajungi târziu, trebuie să aștept și mă simt frustrat”.

Pentru a trece comunicarea asertivă la următorul nivel, încearcă să gândești la modul câștigului de ambele părți și vezi dacă poți găsi o modalitate prin care ambele persoane implicate să își împlinească nevoile. În cazul prietenului mereu întârziat, poate un alt loc de întâlnire l-ar ajuta să ajungă la timp sau poate poți alege să-ți faci planuri doar în momentele în care programul tău este mai liber și întârzierea nu îți va cauza atât de mult stres.

Ca orice altă tehnică de comunicare, asertivitatea are nevoie de exercițiu și răbdare pentru a-și face simțite efectele, dar, pe termen lung, poate duce la relații mai împlinite și mai calitative. 

Citeşte şi:

10 obiceiuri zilnice ale oamenilor de succes, pe care le putem împrumuta și noi

Ce este sindromul FOMO și cum îl gestionăm

Gigi Becali, implicat într-un accident rutier. Șoferul vinovat era băut! Reacția patronului FCSB
PARTENERI - GSP.RO
Gigi Becali, implicat într-un accident rutier. Șoferul vinovat era băut! Reacția patronului FCSB
Ce se întâmplă cu fix 72 de ore înainte să mori. Primul semn care apare, oamenii de știință au făcut descoperirea
Playtech.ro
Ce se întâmplă cu fix 72 de ore înainte să mori. Primul semn care apare, oamenii de știință au făcut descoperirea
Un asteroid mai puternic decât o armă nucleară se apropie de Pământ la sfârșitul lunii decembrie 2021
Observatornews.ro
Un asteroid mai puternic decât o armă nucleară se apropie de Pământ la sfârșitul lunii decembrie 2021
Horoscop 29 noiembrie 2021. Gemenii ar fi bine să se protejeze de propriile gânduri negative, care pot împinge departe
HOROSCOP
Horoscop 29 noiembrie 2021. Gemenii ar fi bine să se protejeze de propriile gânduri negative, care pot împinge departe
A doua țară care închide complet granițele pentru străini. Accesul le va fi interzis total
Știrileprotv.ro
A doua țară care închide complet granițele pentru străini. Accesul le va fi interzis total
ALERTĂ | Ce simptome bizare are Omicron, noua tulpină de coronavirus. Specialiştii sunt uimiţi. Primele informaţii oficiale
Telekomsport
ALERTĂ | Ce simptome bizare are Omicron, noua tulpină de coronavirus. Specialiştii sunt uimiţi. Primele informaţii oficiale
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie
PUBLICITATE
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie