• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Este practic o „răzbunare”, o încercare de a amâna somnul, aceasta fiind singura modalitate prin care oamenii care muncesc peste 12 ore pe zi simt că pot deține controlul asupra vieții și timpului lor. 

Întârzierea somnului scade timpul total de somn al unei persoane pe noapte. Ea nu se datorează niciunui alt motiv, cum ar fi o afecțiune sau o sursă de mediu care interferează cu somnul.

Oamenii care amână somnul sunt pe deplin conștienți că acest obicei are consecințe negative, dar aleg să o facă oricum. 

Amânarea somnului afectează oamenii în mod diferit, în funcție de situația lor și de motivul pentru care nevoia să stea până târziu. Pentru părinții copiilor mici, acele ore după ce i-au pus pe copii în pat ar putea fi singurul moment în care se pot ocupa și de treburile lor. Pentru persoanele cu program de lucru agitat, relaxarea pe canapea și uitatul în exces la emisiuni TV ar putea fi singurul moment pentru a experimenta relaxarea nestructurată.

Unii oameni ar putea folosi aceste ore târzii și dimineața devreme pentru a se ocupa de hobby-uri sau pentru a face sport. 

Pentru majoritatea oamenilor însă, aceste activități tind să se concentreze pe lucruri care nu necesită mult efort.

Biserica demolabilă din Constanţa împarte spiritele şi în rândul enoriaşilor: „Să o lase, că ne-am obişnuit!”, „Legea să se aplice în toate lucrurile!”
Recomandări
Biserica demolabilă din Constanţa împarte spiritele şi în rândul enoriaşilor: „Să o lase, că ne-am obişnuit!”, „Legea să se aplice în toate lucrurile!”

Cumpărăturile online, parcurgerea postărilor de pe rețelele sociale, cititul sau vizionatul de filme sunt exemple de lucruri ușoare pe care oamenii le fac atunci când amână somnul.

Amânarea somnului este un proces în care mulți oameni se pot implica la un moment dat. Cu toate acestea, cei care au locuri de muncă stresante lucrează cu program prelungit și părinții care au puțin timp pentru ei în timpul zilei sunt dintre categoriile predispuse la acest comportament. 

De multe ori, pornirea se face cu ceva insignifiant. S-ar putea să rămâi treaz pentru un joc pe telefon sau pentru a recupera emisiunea preferată. În curând însă, 10 sau 15 minute se transformă într-o oră sau două. În unele cazuri, s-ar putea să te trezești până la primele ore ale dimineții făcând lucruri fără importanță înainte de a ceda și a adormi.

Cauze ale amânării somnului

Lipsa generală a timpului liber în timpul zilei este vinovatul principal din spatele amânării somnului, dar și alți factori joacă un rol important.

Un studiu din 2014 a constatat că amânarea somnului poate fi corelată negativ cu incapacitatea de autoreglare. Oamenii care au acest comportament vor să doarmă, dar comportamentele nu se aliniază cu intențiile lor.  

O nouă doză de vaccin anti-COVID, acum sau la toamnă? Doi imunologi din SUA explică noile vaccinuri și cum trebuie combinate
Recomandări
O nouă doză de vaccin anti-COVID, acum sau la toamnă? Doi imunologi din SUA explică noile vaccinuri și cum trebuie combinate

De asemenea, este posibil ca persoanele care amână ora de culcare să fie mai predispuse la amânare în general.

Modelele naturale de somn joacă și ele un rol. Oamenii care sunt în mod natural predispuși să fie așa-numitele „bufnițe de noapte” ar putea fi nevoiți să se trezească devreme.

Cercetările sugerează, de asemenea, că comportamentul ar putea rezulta dintr-o interacțiune între diverși factori, inclusiv programul natural de somn al unei persoane și resursele de autocontrol.

Stresul legat de circumstanțele globale, cum ar fi pandemia sau războiul, contribuie și el la acest comportament.  

Pe măsură ce linia de demarcație dintre muncă, casă și școală a devenit din ce în ce mai neclară, mulți oameni au descoperit că nu mai găsesc timp pentru ei, iar amânarea orei de culcare a devenit o modalitate de a obține un timp prețios pentru sine. 

Impactul amânării somnului

Ocazional, să rămâi treaz până târziu nu are un impact major asupra programului de somn, asupra sănătății sau asupra bunăstării generale. Problema este atunci când amânarea devine un obicei. Nopțile târzii, urmate de treziri timpurii, pot duce la privare de somn, care ne poate afecta capacitatea de funcționare a doua zi și poate în timp să ne afecteze sănătatea mintală. 

Interviu-eveniment cu CTP despre justiție, presă și legile securității: „Iohannis nu are vreo treabă cu Securitatea, dar expresia «cineva ne-a dat» este modul de a vorbi și de a gândi securist”
Recomandări
Interviu-eveniment cu CTP despre justiție, presă și legile securității: „Iohannis nu are vreo treabă cu Securitatea, dar expresia «cineva ne-a dat» este modul de a vorbi și de a gândi securist”

Efectele negative ale privării de somn cauzate de amânarea orei de culcare pot include: anxietate, depresie, dificultăți de concentrare, hipertensiune arterială, risc crescut de probleme cardiace, imunitate slăbită, creștere în greutate, memorie slabă. 

Dacă amânarea orei de culcare este o problemă pentru tine, iată câteva lucruri care te pot ajuta.

Prioritizează somnul

Dacă scopul tău este să te odihnești mai bine, primul lucru pe care îl poți face este să faci din somn o prioritate. Amintește-ți de ce este important să te culci la timp. Dacă te simți mai odihnit a doua zi, este mai probabil să ai energia necesară pentru a îndeplini sarcinile pe care le ai de făcut.

Practică obiceiuri bune de somn

Stabilirea unor practici de somn de calitate poate îmbunătăți calitatea generală și cantitatea de somn pe care o obții. Unele lucruri pe care te poți strădui să le faci includ o oră constantă de culcare și de trezire, evitarea alcoolului și a cofeinei după-amiaza și seara și crearea unui mediu de somn confortabil.

Evaluează-ți programul

Deoarece un program încărcat stă adesea la baza amânării orei de culcare, verifică îndatoririle zilnice pe care le ai. Elimină lucrurile care nu sunt importante sau care îți consumă mult timp. Dacă activitățile din timpul zilei nu te împlinesc, încearcă să iei măsuri în sensul ăsta.

Programează-ți timp pentru tine

Deoarece elimini lucruri din programul tău, concentrează-te pe înlocuirea acelor activități nedorite cu unele dintre activitățile pe care le iubești. Acest lucru poate să nu fie întotdeauna ușor, în special pentru părinți sau unii profesioniști, cum ar fi medicii, care nu au capacitatea de a se detașa de obligațiile și responsabilitățile lor.

O modalitate de a face față acestui lucru este să planifici și să prioritizezi „timpul singur”, așa cum ai face orice altceva. Programează-ți acel interval de timp, apoi găsește pe cineva să se ocupe de copii sau de treburile tale în timp ce tu te bucuri de pauză.

Începe rutina de seară mai devreme

O altă modalitate de a rezolva amânarea somnului este să-ți începi rutina de noapte mai devreme. Setează o alarmă pentru o oră înainte de a începe în mod normal să te pregătești de culcare. Dacă îți acorzi timp suplimentar să te relaxezi ziua, te vei simți mai puțin somnoros, ceea ce te poate ajuta să reziști nevoii de a sta treaz până târziu. 

Oprește dispozitivele digitale

Dezactivează notificările de pe telefon și pune telecomanda cât mai departe de pat. Poți implementa, în schimb, câteva obiceiuri de relaxare, cum ar fi câteva întinderi ușoare, meditație sau să citești o carte. 

Să amâni somnul pentru că simți că nu îți ajunge ziua poate fi un obicei greu de înlăturat. S-ar putea ca doar după ce te-ai simțit complet epuizat timp de câteva zile să te gândești să renunți la acest obicei. Deoarece comportamentul este motivat în cele din urmă de sentimentul că nu ai control asupra timpului tău în timpul zilei, reevaluarea modului în care îți petreci timpul în fiecare zi este adesea primul pas către depășirea acestui comportament nesănătos. 

Urmărește-ne pe Google News
Selfieurile ucigașe! 10 poze făcute fix înainte ca protagoniștii să moară! ATENȚIE, IMAGINI SENSIBILE
GSP.RO
Selfieurile ucigașe! 10 poze făcute fix înainte ca protagoniștii să moară! ATENȚIE, IMAGINI SENSIBILE
ȘOC! Unul dintre cei mai cunoscuți milionari din România a murit în urmă cu câteva ore! Sfârșitul lui a fost tragic
Playtech.ro
ȘOC! Unul dintre cei mai cunoscuți milionari din România a murit în urmă cu câteva ore! Sfârșitul lui a fost tragic
„Dumnezeu să te ierte, fetiţa noastră dragă!” Lacrimi pentru Maria, tânăra care a murit în accidentul din Dolj. Ar fi împlinit 18 ani peste câteva zile
Observatornews.ro
„Dumnezeu să te ierte, fetiţa noastră dragă!” Lacrimi pentru Maria, tânăra care a murit în accidentul din Dolj. Ar fi împlinit 18 ani peste câteva zile
Horoscop 2 iulie 2022. Săgetătorii s-ar putea să-și iasă din fire și să scape de sub control anumite emoții negative
HOROSCOP
Horoscop 2 iulie 2022. Săgetătorii s-ar putea să-și iasă din fire și să scape de sub control anumite emoții negative
Reacția încredibilă a unui șofer oprit de polițiști în trafic. Polițist: „Nu mai aveți voie sa conduceți din momentul asta"
Știrileprotv.ro
Reacția încredibilă a unui șofer oprit de polițiști în trafic. Polițist: „Nu mai aveți voie sa conduceți din momentul asta"
A fost campioană europeană, iar acum este actriţă în filme pentru adulţi. Sărăcia cumplită a împins-o la acest lucru
Orangesport.ro
A fost campioană europeană, iar acum este actriţă în filme pentru adulţi. Sărăcia cumplită a împins-o la acest lucru
Jewelry Seven, atelierul de bijuterii custom în care pasiunea se îmbină cu creativitatea
PUBLICITATE
Jewelry Seven, atelierul de bijuterii custom în care pasiunea se îmbină cu creativitatea
POVEȘTI CARE VINDECĂ. După 19 ani de dureri de spate, un bărbat a cunoscut medicii care i-au redat mobilitatea
PUBLICITATE
POVEȘTI CARE VINDECĂ. După 19 ani de dureri de spate, un bărbat a cunoscut medicii care i-au redat mobilitatea