• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Psihologia consumatorilor este o zonă de specialitate care studiază modul în care gândurile, credințele, sentimentele și percepțiile noastre influențează modul în care cumpărăm și ne raportăm la bunuri și servicii.

O definiție formală descrie domeniul ca „studiul indivizilor, grupurilor sau organizațiilor și al proceselor pe care le folosesc pentru a selecta, asigura, utiliza și elimina produse, servicii, experiențe sau idei pentru a-și satisface nevoile, precum și impactul pe care îl au aceste procese asupra consumatorului și societății.”

Psihologii din acest domeniu investighează modul în care procesul de luare a deciziilor, persuasiunea socială și motivația influențează decizia de cumpărare a unor produse în defavoarea altora.

Știința comportamentului consumatorului

Psihologia consumatorului folosește abordări psihologice teoretice pentru înțelegerea consumatorilor.

Acest domeniu este adesea considerat o subspecialitate a psihologiei industrial-organizaționale și este cunoscut și sub numele de psihologia comportamentului consumatorului sau psihologia marketingului. Psihologii din această zonă studiază o varietate de subiecte, inclusiv:

  • Cum aleg consumatorii afaceri, produse și servicii
  • Procesele de gândire și emoțiile din spatele deciziilor consumatorilor
  • Modul în care variabilele de mediu, cum ar fi prietenii, familia, mass-media și cultura influențează deciziile de cumpărare
  • Ceea ce îi motivează pe oameni să aleagă un produs în detrimentul altuia
  • Cum influențează factorii personali și diferențele individuale alegerile de cumpărare
  • Ce pot face specialiștii în marketing pentru a ajunge în mod eficient la clienții țintă
Trei scenarii pentru viitorul războiului din Ucraina și de ce crede Washingtonul că prezentul este „sumbru”
Recomandări
Trei scenarii pentru viitorul războiului din Ucraina și de ce crede Washingtonul că prezentul este „sumbru”

Deci, ce face exact un psiholog al consumatorilor? Acești profesioniști joacă un rol esențial nu numai în a ajuta companiile să înțeleagă ce își doresc și ce au nevoie clienții lor, ci și în a-i ajuta pe vânzători să-și promoveze și să-și comercializeze produsele și serviciile către cumpărători. Practic, studiază abordarea consumatorului de la modul în care se fomează percepția asupra unui produs până la actul efectiv de a lua acel produs din raft sau a da click pe el în magazinul on-line.

Etape de acțiune în psihologia consumatorului

Efectuarea cercetărilor de piață

Deoarece companiile trebuie să-și înțeleagă consumatorii pentru a dezvolta produse și campanii de marketing care să atragă publicul țintă, psihologii din acest domeniu petrec adesea mult timp învățând mai multe despre ceea ce îi determină pe cumpărători să facă o anume alegere. Aceasta implică identificarea publicului țintă pentru un anumit produs, inclusiv sexul, vârsta și statutul socio-economic al cumpărătorului tipic.

Raportată la poliție de tatăl ei, pentru că ar fi criticat războiul. La cererea Kremlinului, Rusia revine la denunțurile de tip sovietic
Recomandări
Raportată la poliție de tatăl ei, pentru că ar fi criticat războiul. La cererea Kremlinului, Rusia revine la denunțurile de tip sovietic

Dezoltarea mesajelor de marketing

Alți specialiști din zona psihologiei consumatorului se concentrează pe marketingul social sau pe modul în care ideile și mesajele se răspândesc între grupuri. Cercetătorii ar putea fi interesați să obțină informații despre un produs sau un mesaj important de sănătate publică.

Înțelegerea modului în care credințele și atitudinile se răspândesc între grupuri poate ajuta organizațiile să învețe cum să-și transmită mai bine mesajul și să încurajeze marketingul axat mai mult pe mesaje directe, verbale.

Cercetarea atitudinilor și comportamentelor consumatorilor

Psihologii care studiază consumatorul efectuează adesea cercetări pentru a afla mai multe despre comportamentul de cumpărare. Metodele comune de cercetare utilizate includ experimente, sondaje telefonice, focus grupuri, observații directe și chestionare.

Sunt șanse mari să fi participat la cel puțin un studiu de piață în viața ta. Acestea sunt adesea efectuate prin telefon, dar se pot face și online sau prin poștă directă. Într-un sondaj, consumatorii sunt adesea rugați să-și descrie comportamentul de cumpărături din trecut, factorii care le-au influențat luarea deciziilor și planurile lor viitoare de cumpărare.

Ministrul Mediului face apel la populație să folosească apa potabilă doar pentru consum. „70% din suprafața României e afectată de secetă”
Recomandări
Ministrul Mediului face apel la populație să folosească apa potabilă doar pentru consum. „70% din suprafața României e afectată de secetă”

Cercetătorii adună, de obicei, detalii despre sexul, vârsta, rasa, istoricul educațional și situația financiară actuală a respondenților. Acest tip de informații poate fi foarte util, deoarece le permite cercetătorilor să caute modele și să afle mai multe despre cine cumpără anumite produse.

De exemplu, utilizarea unui sondaj le-ar putea permite cercetătorilor să descopere că femeile cu vârste cuprinse între 30 și 45 de ani care au un venit pe gospodărie mai mare de 5.000 de lei au șanse mai mari să achiziționeze un produs electrocasnic care nu este neapărat necesar, cum ar fi un uscător de rufe, decât femeile cu un venit mai mic. Știind acest lucru, ei pot începe apoi să proiecteze campanii de marketing care vizează acest public țintă.

Persoanele care se specializează în studiul consumatorilor se axează pe studii care abordează înțelegerea comportamentului uman, dar și studii de marketing, psihologie socială și studii de personalitate.

Concluzie

Înțelegerea a ceea ce îi face pe oameni să cumpere anumite lucruri nu este un joc sau o ghicitoare. Companiile angajează psihologi specializați în comportamentul de consum pentru a evalua științific deciziile și alegerile clienților lor. Știind aceste lucruri, poate ne va fi mai ușor să evaluăm un mesaj de marketing sau un chestionar înainte de a le da curs.

Urmărește-ne pe Google News
„E cel mai inteligent om din lume și n-a muncit o zi în viața lui”. Românul în fața căruia își scoate Ion Țiriac pălăria
GSP.RO
„E cel mai inteligent om din lume și n-a muncit o zi în viața lui”. Românul în fața căruia își scoate Ion Țiriac pălăria
ȘOC TOTAL! Ce pensie specială primește Irina Loghin. Ia mii de lei după doar 8 ani în politică
Playtech.ro
ȘOC TOTAL! Ce pensie specială primește Irina Loghin. Ia mii de lei după doar 8 ani în politică
Radu a investit 30.000 de euro în 58 de stupi, doar că vremea capricioasă i-a dat afacerea peste cap: "Am cheltuit undeva la 9.000 de lei doar pe motorină"
Observatornews.ro
Radu a investit 30.000 de euro în 58 de stupi, doar că vremea capricioasă i-a dat afacerea peste cap: "Am cheltuit undeva la 9.000 de lei doar pe motorină"
Horoscop 7 iulie 2022. Capricornii ar putea observa, într-un moment de inspirație, că dreptatea nu este de partea lor
HOROSCOP
Horoscop 7 iulie 2022. Capricornii ar putea observa, într-un moment de inspirație, că dreptatea nu este de partea lor
NEWS ALERT. Bărbaţii cu vârsta de încorporare nu mai au dreptul să părăsească localitatea de reşedinţă. Unde se întâmplă totul
Știrileprotv.ro
NEWS ALERT. Bărbaţii cu vârsta de încorporare nu mai au dreptul să părăsească localitatea de reşedinţă. Unde se întâmplă totul
VIDEO | Cum arată Adrian Mititelu după aproape doi ani de închisoare: ”Am stat 20 de luni nevinovat”
Orangesport.ro
VIDEO | Cum arată Adrian Mititelu după aproape doi ani de închisoare: ”Am stat 20 de luni nevinovat”
Cum arată în cifre starea de sănătate a românilor și ce soluții avem la îndemână pentru a le îmbunătăți?
PUBLICITATE
Cum arată în cifre starea de sănătate a românilor și ce soluții avem la îndemână pentru a le îmbunătăți?
Jewelry Seven, atelierul de bijuterii custom în care pasiunea se îmbină cu creativitatea
PUBLICITATE
Jewelry Seven, atelierul de bijuterii custom în care pasiunea se îmbină cu creativitatea

Nici un comentariu.

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

regulile comunitatii