• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach – asistent în cadrul grupului de suport pentru divort, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Ce este reziliența emoțională?

Reziliența emoțională se referă la capacitatea cuiva de a se adapta la situații stresante sau crize. Oamenii mai rezilienți sunt capabili să se adapteze situațiilor grele fără probleme majore. În opoziție, persoanele mai puțin reziliente gestionează mai greu stresul și schimbările, indiferent dacă sunt mari sau mai mici. 

Cercetările arată că cei care se confruntă mai ușor cu situațiile stresante minore pot gestiona cu ușurință crizele majore. Reziliența are beneficii atât pentru viața de zi cu zi, cât și pentru cazurile în care ne-am putea confrunta cu o criză.

Cum ne influențează reziliența emoțională?

Reziliența emoțională și rezistența fizică sunt, într-o anumită măsură, ceva cu care ne naștem. Unii oameni, prin natura lor, sunt mai puțin deranjați de schimbări și surprize. Acest lucru poate fi observat în copilărie și tinde să fie stabil pe tot parcursul vieții.

Reziliența emoțională este, de asemenea, legată de unii factori care nu sunt sub controlul nostru, cum ar fi: vârstă, expunerea la traume sau gen.

Cu toate acestea, reziliența poate fi dezvoltată cu efort și prin practică. Dacă știi ce să faci, poți deveni mai rezilient, chiar dacă ești în mod natural mai sensibil la dificultățile vieții.

Trăsăturile de reziliență emoțională

Există grade diferite care determină cât de bine poate o persoană să facă față stresului. Cu toate acestea, există caracteristici specifice pe care oamenii rezilienți tind să le împărtășească. 

Conștientizarea emoțională

Persoanele cu conștientizare emoțională înțeleg ce simt și de ce. De asemenea, înțeleg mai bine sentimentele altora, deoarece sunt mai în contact cu propria lor viață interioară. Acest tip de înțelegere emoțională permite oamenilor să răspundă în mod adecvat celorlalți și să facă față emoțiilor dificile, cum ar fi furia sau frica.

Perseverenţă

Indiferent dacă lucrează la obiective externe sau la strategii de adaptare interioară, sunt orientați spre acțiune – au încredere în proces și nu renunță. Oamenii rezilienți nu se simt neputincioși sau fără speranță atunci când se confruntă cu o provocare. Sunt mai predispuși să continue să lucreze către un obiectiv atunci când se confruntă cu un obstacol.

Control intern

Oamenii rezilienți cred despre ei că sunt stăpânii propriilor vieți. Această trăsătură este asociată cu mai puțin stres, deoarece vine cu o viziune realistă asupra lumii, care le permite oamenilor să fie mai proactivi în tratarea factorilor de stres în viața lor, mai orientați spre soluții și simt un sentiment mai mare de control. 

Optimism

Persoanele reziliente văd aspectele pozitive în majoritatea situațiilor și cred în forța lor. Acest lucru poate schimba modul în care gestionează problemele și trec de la mentalitatea victimei la una împuternicită, care oferă mai multe oportunități în viață. 

Suport

Sprijinul social joacă un rol critic în dezvoltarea rezilienței, pe lângă îmbunătățirea bunăstării mentale generale. Persoanele reziliente cunosc valoarea sprijinului social și se pot înconjura de prieteni și familie care îi susțin.

Simțul umorului

Oamenii puternici emoțional pot râde de dificultățile vieții. Acest lucru este un atu extraordinar, deoarece schimbă perspectiva de la a vedea lucrurile ca o amenințare la a le vedea ca o provocare și astfel se  modifică modul în care corpul reacționează la stres. 

Perspectivă pozitivă

Oamenii rezilienți pot învăța din greșelile lor, mai degrabă decât să le nege, pot vedea obstacolele drept provocări și permit greutăților să-i facă mai puternici. Ei pot găsi, de asemenea, sens în provocările vieții, mai degrabă decât să se considere victime.

Cum își poți dezvolta reziliența

Găsește-ți un scop

În fața crizei sau a tragediei, găsirea unui scop poate juca un rol important în recuperare. Acest lucru ar putea însemna implicarea în comunitate, cultivarea spiritualității sau participarea la activități care să te motiveze. 

Crede în abilitățile tale

A avea încredere în propria capacitate de a face față stresului vieții poate juca un rol important în reziliență. A deveni mai încrezător în propriile abilități, inclusiv în capacitatea de a răspunde și de a face față unei crize, este o modalitate excelentă de a construi reziliența pentru viitor.

Cercetările au demonstrat că respectul de sine joacă un rol important în a face față stresului și a gestiona evenimente dificile. Atunci când te confrunți cu o situație dificilă, amintește-ți punctele tari și realizările tale.

Construiește-ți o rețea socială puternică

Este important să ai oameni în care te poți încrede. Oamenii de susținere acționează ca un factor de protecție în perioadele de criză. Deși să vorbești despre o situație cu un prieten sau o persoană dragă nu îți va face să dispară problemele, îți permite să îți împărtășești sentimentele, să primești sprijin, să obții feedback pozitiv și să găsești soluții posibile la problemele tale.

Acceptă schimbarea

Flexibilitatea este o parte esențială a rezilienței. Învățând cum să fii mai adaptabil, vei fi mai bine echipat să răspunzi atunci când te confrunți cu o criză de viață. Oamenii rezilienți folosesc adesea aceste evenimente ca o oportunitate de a se ramifica în direcții noi. În timp ce unii oameni pot fi puși la pământ de schimbări bruște, indivizii foarte rezistenți sunt capabili să se adapteze și să prospere.

Cultivă-ți optimismul

A fi optimist în perioadele întunecate poate fi dificil, dar menținerea unei perspective pline de speranță este o parte importantă a rezilienței. Atunci când te confrunți cu situații dificile, este important să rămâi plin de speranță în privința unui viitor mai bun.

Gândirea pozitivă nu înseamnă ignorarea problemei pentru a ne concentra asupra rezultatelor pozitive. Înseamnă să înțelegem că eșecurile sunt temporare și că avem abilitățile pentru a combate provocările cu care ne confruntăm.

Formează-ți un stil de viață sănătos

Când ești stresat, poți ușor să îți neglijezi propriile nevoi. Pierderea poftei de mâncare, oprirea exercițiilor fizice și somnul insuficient sunt reacții frecvente la o situație de criză. În loc de a face aceste acțiuni, concentrează-te pe autoîngrijire și fă-ți timp pentru activități care îți plac, chiar și atunci când treci prin momente grele. Având grijă de propriile nevoi, îți poți spori sănătatea generală și reziliența și poți fi pregătit să faci față provocărilor vieții.

Dezvoltă abilități de rezolvare a problemelor

Cercetările sugerează că oamenii care sunt capabili să vină cu soluții la o problemă reușesc să facă față provocărilor mai bine decât cei care nu pot. 

Ori de câte ori întâmpini o nouă provocare, fă o listă rapidă a unora dintre modalitățile potențiale prin care ai putea rezolva problema. Experimentează diferite strategii și concentrează-te pe dezvoltarea unui mod coerent de a rezolva problemele frecvente. Exersând în mod regulat abilitățile de rezolvare a problemelor, vei fi mai bine pregătit să faci față atunci când apare o provocare serioasă.

Stabilește obiective

Situațiile de criză sunt descurajante și pot părea chiar de netrecut. Oamenii rezilienți văd aceste situații într-un mod realist și apoi își stabilesc obiective realiste pentru a face față problemei. Când te simți copleșit de o situație, fă un pas înapoi pentru a evalua pur și simplu situația. 

Ia măsuri

Să aștepți ca o problemă să se rezolve de la sine nu face decât să prelungească criza, de aceea recomandat ar fi să începi să lucrezi la rezolvarea problemei. Deși este posibil să nu existe nicio soluție rapidă sau simplă, poți găsi variante care să ușureze problema. Concentrează-te asupra progresului pe care l-ai făcut până acum și planifică următorii pași. 

Lucrul activ la soluții te va ajuta să te simți mai în control. În loc să aștepți doar să se întâmple lucruri, a fi proactiv îți permite să-ți faci obiectivele să devină realitate.

Construirea rezilienței se realizează în timp, așa că nu te descuraja dacă încă nu reușești să faci față prea bine mereu situațiilor dificile. Reziliența poate varia mult de la o persoană la alta și oricine poate învăța să fie mai rezilient, deoarece nu implică niciun set specific de comportamente sau acțiuni.

Concentrează-vă pe exersarea acestor abilități, precum și pe caracteristicile comune ale persoanelor reziliente, dar amintește-ți să te bazezi pe punctele forte pe care le ai.

Citeşte şi:

Beneficiile meditației pentru sănătatea emoțională și fizică

Trăiește pentru tine! Cum să nu mai încerci să fii mereu pe placul celorlalți

Ce spune un iranian despre România. Toți i-au zis: „Nu te duce la București! Sunt oameni săraci„
PARTENERI - GSP.RO
Ce spune un iranian despre România. Toți i-au zis: „Nu te duce la București! Sunt oameni săraci„
Imagini bombă cu Laurenţiu Reghecampf şi amanta Corina. Anamaria Prodan va înnebuni
Playtech.ro
Imagini bombă cu Laurenţiu Reghecampf şi amanta Corina. Anamaria Prodan va înnebuni
"S-au auzit ţipete inumane, ceva prăbuşindu-se şi apoi tăcere". Un român şi-a ucis soţia, după care s-a sinucis, în timp ce copilul lor, în vârstă de 10 ani, se afla la şcoală, în Italia
Observatornews.ro
"S-au auzit ţipete inumane, ceva prăbuşindu-se şi apoi tăcere". Un român şi-a ucis soţia, după care s-a sinucis, în timp ce copilul lor, în vârstă de 10 ani, se afla la şcoală, în Italia
Horoscop 16 octombrie 2021. Racii caută siguranță prin orice mijloace, dar contextul este destul de haotic
HOROSCOP
Horoscop 16 octombrie 2021. Racii caută siguranță prin orice mijloace, dar contextul este destul de haotic
Nokia relansează „telefonul cărămidă”. Cât costă noul model 6310
Știrileprotv.ro
Nokia relansează „telefonul cărămidă”. Cât costă noul model 6310
Handbalista româncă celebră, bătută şi violată: "M-a chemat în cameră şi...". Cine e agresorul: primele informaţii
Telekomsport
Handbalista româncă celebră, bătută şi violată: "M-a chemat în cameră şi...". Cine e agresorul: primele informaţii
Rebels with a cause @ELLE New Media Awards 2021
PUBLICITATE
Rebels with a cause @ELLE New Media Awards 2021