• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Cu toții avem tendința de a rula în minte la infinit ceva stresant care s-a întâmplat peste zi sau în trecut. S-ar putea să fi fost ceva ce a spus cineva sau o situație în care ne-am  fi dorit să avem o reacție mai bună sau poate fi o problemă care ni se repetă în minte iar și iar fără nicio soluție. 

Când aceste gânduri devin negative și ne tulbură acțiunile, fenomenul poartă numele de ruminație.

Ruminația este pe cât de stresantă, pe atât de comună, în sensul că este nevoie doar de o situație care a provocat deja tensiune pentru ca ruminația să mărească stresul și importanța situației în mintea noastră.

Ruminația se concentrează asupra sentimentului de neputință pe care l-am putea avea în incapacitatea noastră de a schimba ceea ce s-a întâmplat deja. Este posibil să nu reușim să recreăm situația în viitor și să răspundem cu revenirea, răspunsul sau soluția perfectă, iar acest lucru ne poate face să ne simțim neputincioși și stresați.

Uneori, să conștientizăm câtă energie depunem pentru a rumina situația poate duce la și mai multe sentimente de frustrare pe măsură ce ne dăm seama că am lăsat situația să continue să ne strice ziua.

Înțelegerea ruminației

Ruminația este alcătuită din două variabile separate: reflecție și îngrădire.

Partea de reflecție a ruminației poate fi oarecum utilă, deoarece reflectarea asupra unei probleme ne poate conduce la o soluție sau ne poate ajuta să procesăm emoții puternice asociate cu problema.

Îngrădirea: Ruminația este asociată cu un comportament mai puțin proactiv și cu o dispoziție negativă.

Co-ruminația, în care vorbești o situație la infinit cu prietenii sau cei apropiați, aduce, de asemenea, mai mult stres ambelor părți odată ce trece de punctul în care este mai mult distructivă decât constructivă.

Efectele negative ale ruminației

Ruminația începe ca un proces nevinovat – este încercarea minții de a da sens și de a depăși o situație frustrantă. Cu toate acestea, ruminația te poate prinde într-o buclă circulară, autoperpetuată de frustrare și stres. Când ai de-a face cu conflicte cronice în relațiile tale, s-ar putea să experimentezi stres cronic din cauză că ruminezi excesiv.  

Este important să găsești modalități de a opri ruminația înainte de a fi prins de ea și de a lucra la gestionarea conflictelor într-un mod sănătos.

Câteva din efectele negative ale ruminației sunt:

Stres

Studiile arată că ruminația poate crește nivelul de cortizol, ceea ce înseamnă un răspuns fizic la stresul rezultat din gândurile negative excesive.

Stare negativă de spirit

Ruminația predispune spre nefericire și depresie și poate veni cu consecințe grave, în timp, asupra psihicului.

Comportament mai puțin proactiv

În timp ce oamenii pot intra într-un cadru mental de ruminare cu intenția de a rezolva problema și de a găsi o soluție, cercetările au arătat că ruminarea excesivă este asociată cu un comportament mai puțin proactiv, cu o deconectare mai mare de probleme și cu o stare de spirit negativă. Aceasta înseamnă că ruminația poate contribui la o spirală descendentă a negativității.

Autosabotaj

Cercetările au legat ruminația de comportamente negative de adaptare, cum ar fi mâncatul excesiv. Tipurile de auto-sabotare pot crea mai mult stres, perpetuând un ciclu negativ și distructiv.

Hipertensiune

De asemenea, a fost găsită o legătură între ruminație și hipertensiune arterială. Ruminația poate prelungi răspunsul la stres, ceea ce crește impactul negativ al stresului asupra inimii. Din cauza riscurilor pentru sănătate asociate cu hipertensiunea arterială, este deosebit de important să combatem ruminația și să găsim strategii sănătoase pentru a face față stresului și a rămâne concentrat.

Cum depășim ruminația?

Stabilește o limită de timp

Poate fi util să obții sprijin și validare de la prietenii tăi, dar prea multe discuții despre greșelile comise de alții pot duce la o dinamică în relațiile tale care este negativă și tinde spre bârfă. O astfel de abordare poate duce mai mult la consolidarea frustrării decât la găsirea de soluții și închiderea problemei.

Atunci când cauți sprijin de la prieteni, îți poți stabili un timp limită – câte minute îți vei permite să vorbești despre problemă și despre sentimentele tale,  înainte de a te concentra pe o soluție. Apoi te poți concentra pe soluții împreună cu prietenii tăi. 

Păstrează o minte deschisă

Terapeuții sugerează că ceea ce ne irită cu adevărat la alții poate fi o simplă reflectare a ceea ce nu acceptăm la noi înșine.

Când te gândești la ceea ce a făcut cineva care te-a enervat, poți să încerci să te bazezi pe o experiență similară de a ta pentru a ajuta să-i apreciezi mai bine perspectiva și motivele din spatele a ceea ce a făcut. 

Chiar dacă nu ești neapărat de acord cu persoana respectivă, poți empatiza? Meditația de bunătate poate fi un instrument minunat pentru iertare și eliberare și poate fi un antidot al ruminației.

Setează limite

Este util să stabilești limite, atât pentru tine, cât și pentru celelalte persoane în ceea ce privește discuțiile infinite și inutile despre probleme. 

Uită-te la ceea ce s-a întâmplat cu ochiul schimbării – nu pentru a învinovăți cealaltă persoană pentru că te-a rănit, ci pentru a veni cu soluții care să împiedice aceeași situație să apară de două ori. Unde ai putea să spui nu mai devreme sau să te protejezi mai mult în viitor? În loc să rămâi rănit sau supărat, abordează situația cu mai multă înțelegere.

Poate fi nevoie de ceva practică, dar îți poți schimba tiparele obișnuite de gândire. S-ar putea să nu se întâmple instantaneu, dar cu timpul vei reuși să nu te mai gândești obsesiv la probleme și să experimentezi mai puțin stres emoțional.

Nu uita să ai răbdare cu tine și să te concentrezi asupra a ceea ce poți face și asupra situațiilor pe care le poți controla. 

Reflecția personală poate fi o modalitate utilă de a procesa emoțiile și experiențele, dar poate fi dăunătoare bunăstării tale mentale atunci când se transformă în gândire excesivă. Dacă simți că ruminația îți afectează starea de spirit, există modalități de a obține ajutor.

Discută cu un terapeut sau un consilier, care te poate ajuta să descoperi cele mai bune strategii care să te ajute să oprești gândurile obsesive. 


Resurse utile:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3312901/

https://www.bbc.com/news/magazine-24444431

https://www.healthline.com/health/how-to-stop-ruminating

Urmărește-ne pe Google News
Uluitor cât câștigă Roxana Ciuhulescu la Survivor. Salariul este uriaș, de 20 de ori mai mare decât cel pe care îl are la Ministerul Sportului
PARTENERI - GSP.RO
Uluitor cât câștigă Roxana Ciuhulescu la Survivor. Salariul este uriaș, de 20 de ori mai mare decât cel pe care îl are la Ministerul Sportului
ȘOC! Monica Pop face acuzații grave: 'Totul este o înșelătorie ordinară!'. Halucinant cum sunt păcăliți românii
Playtech.ro
ȘOC! Monica Pop face acuzații grave: 'Totul este o înșelătorie ordinară!'. Halucinant cum sunt păcăliți românii
Poliţistul care a accidentat-o mortal pe Raisa pe trecerea de pietoni a recunoscut scena cu bocancul. Cum îşi justifică, însă, gestul
Observatornews.ro
Poliţistul care a accidentat-o mortal pe Raisa pe trecerea de pietoni a recunoscut scena cu bocancul. Cum îşi justifică, însă, gestul
Horoscop 21 ianuarie 2022. Capricornii sesizează avantajele contextului, dar nu le pot fructifica, pentru că sunt incomplete
HOROSCOP
Horoscop 21 ianuarie 2022. Capricornii sesizează avantajele contextului, dar nu le pot fructifica, pentru că sunt incomplete
Ce arată acele ”Ceasului Apocalipsei” și cât mai avem până la „miezul nopții”. Anunțul oamenilor de știință
Știrileprotv.ro
Ce arată acele ”Ceasului Apocalipsei” și cât mai avem până la „miezul nopții”. Anunțul oamenilor de știință
Cum a reacţionat Reghecampf după ce a auzit zvonurile despre Anamaria Prodan şi Dan Alexa
Telekomsport
Cum a reacţionat Reghecampf după ce a auzit zvonurile despre Anamaria Prodan şi Dan Alexa
FURMARK - cum să alegi blănurile naturale
PUBLICITATE
FURMARK - cum să alegi blănurile naturale