• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Consilierea și terapia pentru durere pot ajuta oamenii de toate vârstele să proceseze și să facă față sentimentelor după ce au suferit o pierdere.

Ce este terapia pentru durere?

Terapia pentru durere sau consilierea pentru durere este concepută pentru a ne ajuta să procesăm și să facem față unei pierderi – indiferent dacă această pierdere este un prieten, un membru al familiei, un animal de companie sau o altă circumstanță a vieții.

Durerea afectează diferit oamenii, în momente diferite. În timpul procesului de procesare a durerii este posibil să apară sentimente de tristețe, furie, confuzie, urmate uneori chiar de ușurare. Este de asemenea de așteptat să simțim regret, vinovăție și să prezentăm semne de depresie.

Consultarea unui expert în sănătate mintală pentru durere și pierdere ne poate ajuta să procesăm sentimentele pe care le experimentăm și să aflăm noi modalități de a face față, păstrându-ne într-un mediu sigur. 

Etapele durerii

Durerea urmează în general perioade care implică sentimente și experiențe diferite. Pentru a ajuta la înțelegerea acestui proces, unii experți folosesc etapele durerii.

Negare – După ce suferi o pierdere, primul impuls este să negi ceea ce s-a întâmplat. Acest lucru te ajută să te protejezi temporar de emoțiile copleșitoare care vin odată cu durerea.

Furie – De multe ori, furia este îndreptată către exterior, inclusiv către persoana care a plecat, dacă pierderea este un deces. Uneori, furia este direcționată și către propria persoană.  

Negocierea –  Când ieși din negare și furie, e posibil să experimentezi sentimente de nostalgie, să te gândești cum ar fi fost dacă lucrurile ar fi stat diferit, ce ai fi putut face altfel ca să schimbi situația. Cumva, te agăți de presupuneri, în spranța că ai putea sau ai fi putut schimba lucrurile.

Depresie – Aceasta este adesea numită etapa „liniștită” a procesului de durere. Este posibil să experimentezi sentimente copleșitoare de tristețe sau confuzie. În timpul depresiei, emoțiile sunt grele, dor și e posibil să simți tendința de izolare. 

Acceptare – Este punctul în care accepți ceea ce s-a întâmplat și înțelegi ce a însemnat această experiență în viața ta. Ești capabil să vezi situația în ansamblu și chiar să extragi niște părți bune și învățături. 

Acest model care evidențiază etapele durerii subliniază de fapt că durerea are mai multe dimensiuni și că este perfect normal să experimentăm durerea prin multe sentimente și emoții. 

Când durerea copleșește

Când durerea este de lungă durată și interferează cu viața de zi cu zi, poate fi o afecțiune cunoscută sub numele de tulburare de durere prelungită. Durerea prelungită este marcată de următoarele simptome:

  • dorul omniprezent față de persoana plecată sau față de situație (de căsnicie, în cazul unui divorț, de locul de muncă în cazul unei concedieri)
  • dificultăți în acceptarea situației
  • durere emoțională intensă
  • amorțeală emoțională
  • sentimentul că ai pierdut o parte din tine
  • depresie persistentă
  • retragerea din activități sociale 

În general, acest tip de durere implică adesea pierderea unui copil sau a unui partener într-un mod subit și violent, dar poate apărea și în alte situații care pentru anumite persoane sunt greu de procesat. Pentru unii, un divorț nedorit sau neașteptat, deși nu implică pierderea unei persoane decât la modul simbolic, poate lăsa urme adânci și o durere care nu se vindecă poate niciodată. 

Cum poate ajuta terapia pentru durere

Să apelezi la terapie după o pierdere semnificativă te poate ajuta să depășești anxietatea și depresia prin procesarea experienței în propriul ritm.  

Fiecare expert în sănătate mintală poate utiliza o abordare diferită pentru a ajuta pacienții să proceseze durerea, iar terapia comportamentală cognitivă și terapia de acceptare și angajament sunt două metode utilizate adesea pentru doliu.

Terapia cognitiv comportamentală este o abordare obișnuită de tratament pentru afecțiuni de sănătate mintală, cum ar fi depresia, anxietatea și tulburarea de stres post-traumatic. În timpul unei sesiuni, terapeutul te ajută să identifici propriile modele negative de gândire care îți afcetează comportamentele. Procesul constă în explorarea gândurilor legate de durere și pierdere sau alte gânduri care nu te ajută, pentru a identifica modul în care acestestea îți afectează starea de spirit și comportamentul. 

Terapia de acceptare și angajament încurajează clienții să folosească atenția pentru a-și accepta experiența. Acest tip de terapie folosește șase etape pentru gestionarea durerii:

Acceptarea emoțiilor negative – implică disponibilitatea de a experimenta și accepta emoții și gânduri negative.

Îndepărtarea de emoții, astfel încât să fie mai ușor să le examinăm și să le înțelegem.

Contactul cu momentul prezent – odată ce începi să trăiești viața în prezent și să te bucuri de ea este mai puțin probabil să te lași atât de mult angrenat în durerile trecutului. 

Sinele ca și context – presupune să te observi pe tine în raport cu experiențele din viața ta

Identificarea valorilor – ce principii ai și cum îți coordonezi viața în acord cu ele 

Acțiune – implică acțiunea și depășirea obstacolelor prin parcurgerea pașilor anteriori.

Dincolo de terapie, este foarte important ca în gestionarea durerii să faci lucruri mici, pași care să te ajute să depășești momentele în care simți că ești pe cale să clachezi. Grija de sine este o componentă cheie a procesului de durere, așa că este important să faci cât mai multe din acțiunile care te pot ajuta să îți menții o stare de spirit bună:

  • Respectă o rutină zilnică
  • Fă sport zilnic
  • Păstrează o alimentație sănătoasă
  • Limitează sau evită alcoolul
  • Practică meditația mindfulness
  • Petrece timp cu prietenii și familia
  • Fă în fiecare zi cel puțin un lucru care îți aduce bucurie

Consilierea durerii pentru copii

În cazul pierderii cuiva apropiat din familie, este foarte important modul în care gestionăm copiii. Deși prima tendință este să le ascundem, mai ales dacă sunt mici, s-a constatat că acest lucru este cât se poate de greșit, deoarece nu închide cercul și lasă un gol inexplicabil. Copiii simt dispariția, o constată, dar nu o înțeleg și dacă nu au posibilitatea să trăiască și să proceseze toate emoțiile care vin odată cu ea, este posibil să nu poată depăși pierderea toată viața. 

Consilierea pentru durere pentru copii încorporează multe din elementele consilierii pentru adulți, dar cu metode adaptate pentru ei.

Potrivit specialiștilor, copiii, în special cei mici, reacționează diferit la moarte decât adulții.

În general, copiii de vârstă preșcolară văd moartea ca fiind temporară și reversibilă, dar copiii cu vârsta cuprinsă între 5 și 9 ani gândesc mai mult și mai complex, uneori chiar și mai mult decât o fac adulții. 

Terapia prin joc folosește comportamentul cel mai instinctiv al unui copil de a interacționa cu lumea din jur. Un terapeut poate folosi păpuși, marionete, animale de pluș, o casă de păpuși sau alte jucării pentru a încuraja copilul să comunice gânduri, sentimente, întrebări și preocupări pe care altfel nu ar putea să le exteriorizeze.

Terapia prin artă permite copiilor să se exprime creativ fără cuvinte. Un terapeut poate cere unui copil să deseneze sau să picteze o imagine a persoanei de care îi este dor și apoi să o folosească ca modalitate de a-și explora sentimentele.

Terapia narativă folosește cărțile și poveștile pentru a ajuta copiii să înțeleagă conceptul de moarte.  

Este evident că fiecare persoană gestionează durerea în felul său și vindecarea arată diferit în funcție de individ. Ce este important să rețină cei care experimentează o pierdere dureroasă este că în fiecare experiență stă ceva de învățat și toate situațiile prin care trecem ne cresc și ne ajută să evoluăm.


Resurse utile:

https://positivepsychology.com/grief-counseling/

https://childmind.org/article/helping-children-deal-grief/

       
Povestea incredibilă a voleibalistului care a crezut timp de 15 ani că e iubitul unui fotomodel. Lumea lui s-a năruit când a aflat adevărul
PARTENERI - GSP.RO
Povestea incredibilă a voleibalistului care a crezut timp de 15 ani că e iubitul unui fotomodel. Lumea lui s-a năruit când a aflat adevărul
ȘOC! De ce s-a despărțit Adela Popescu de cel mai bogat bărbat din viața ei. Vedeta nu a mai vrut să audă de el
Playtech.ro
ȘOC! De ce s-a despărțit Adela Popescu de cel mai bogat bărbat din viața ei. Vedeta nu a mai vrut să audă de el
Torturat de părinți până aproape de moarte, un băiețel a reușit să schimbe legea în Marea Britanie: "Am plâns în hohote când l-am întâlnit prima dată"
Observatornews.ro
Torturat de părinți până aproape de moarte, un băiețel a reușit să schimbe legea în Marea Britanie: "Am plâns în hohote când l-am întâlnit prima dată"
Horoscop 3 decembrie 2021. Capricornii ar vrea să asiste neutru la disputele unor apropiați, dar e greu să reziste
HOROSCOP
Horoscop 3 decembrie 2021. Capricornii ar vrea să asiste neutru la disputele unor apropiați, dar e greu să reziste
Toate țările trebuie să se pregătească pentru valul de infectări cu Omicron. Anunțul făcut de OMS
Știrileprotv.ro
Toate țările trebuie să se pregătească pentru valul de infectări cu Omicron. Anunțul făcut de OMS
Marea campioană a ţării, la petrecerile cu alcool şi relaţii intime la Jocurile Olimpice! Moment fără precedent dezvăluit în satul olimpic
Telekomsport
Marea campioană a ţării, la petrecerile cu alcool şi relaţii intime la Jocurile Olimpice! Moment fără precedent dezvăluit în satul olimpic
Tips & tricks de la editorii ELLE ca să-ți alegi cele mai cool piese de sezon
PUBLICITATE
Tips & tricks de la editorii ELLE ca să-ți alegi cele mai cool piese de sezon