• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Semne ale urii de sine

Gândire de tip totul sau nimic: te vezi pe tine și viața ta ca fiind bune sau rele, fără nuanțe de gri între ele. Dacă faci o greșeală, simți că totul este distrus sau că ești un eșec.

Te concentrezi pe aspectele negative: chiar dacă ai o zi bună, ai tendința de a te concentra asupra lucrurilor rele care s-au întâmplat sau asupra a ceea ce a mers prost.

Raționamentul emoțional: Îți iei sentimentele drept fapte. Dacă observi că te simți rău sau că simți că ai eșuat, presupui că sentimentele tale trebuie să reflecte adevărul situației, că ești rău și ai eșuat în viață.

Stimă de sine scăzută: în general, ai o stimă de sine scăzută și nu simți că te-ai putea ridica la nivelul celorlalți. 

Căutarea aprobării: cauți în mod constant aprobarea din partea altora pentru a-ți valida valoarea de sine. Opinia ta despre tine se schimbă în funcție de modul în care te evaluează alții sau de ceea ce cred ei despre tine.

Nu poți accepta complimente: dacă cineva spune ceva bun despre tine, ignori ce a spus sau crezi că a spus-o de complezență. Ai dificultăți în a accepta complimentele. 

Faci tot ce poți pentru a fi pe plac altora: descoperi că te simți mereu ca un străin și încerci mereu să te potrivești cu ceilalți. Simți că oamenii nu te plac și nu concepi că ar putea dori să petreacă timp cu tine sau te-ar putea plăcea.

Între ipocrizia occidentală și dragostea impusă cu tancul. De ce războiul este semnul unei mari neputințe și al unei frici profunde
Recomandări
Între ipocrizia occidentală și dragostea impusă cu tancul. De ce războiul este semnul unei mari neputințe și al unei frici profunde

Iei criticile foarte personal: Îți este greu când cineva te critică și tinzi să consideri orice critică un atac personal sau să te gândești la fapte mult timp după ce s-au întâmplat.

Ești invidios: te simți invidios pe succesul altora și îi acuzi pe ei de modul în care te simți față de viața ta.  

Îți este teamă de relații sociale: poți alunga prietenii sau potențialii parteneri, de frică . Dacă cineva se apropie prea mult, ești convins că se va termina prost sau vei ajunge singur.

Îți plângi de milă: Consideri că ești năpăstuit de soartă, că ți s-au întâmplat multe lucruri rele și că totul este împotriva ta.  

Ți-e frică să gândești măreț: ți-e frică să ai vise și aspirații și simți că trebuie să continui să-ți trăiești viața într-o aparentă siguranță. S-ar putea să îți fie frică și de eșec și de succes și să te privești cu dispreț, indiferent de ce obții. 

De ce apare ura de sine

Dacă semnele de mai sus sună familiar, probabil te întrebi de ce ai astfel de sentimente față de sine și cum ai ajuns aici. Sunt câteva elemente care determină aceste sentimente:

Suferințele unei familii plecate la muncă în Italia ca să-și poată opera copilul. „Dormeam în cameră cu ăi bătrâni și mâncam resturile. Într-o lună slăbisem 26 de kilograme. Eram piele și os”
Recomandări
Suferințele unei familii plecate la muncă în Italia ca să-și poată opera copilul. „Dormeam în cameră cu ăi bătrâni și mâncam resturile. Într-o lună slăbisem 26 de kilograme. Eram piele și os”

Critic interior negativ

Dacă te gândești „Ma urăsc”, sunt șanse să ai un critic interior negativ care este dezamăgit constant. Această voce critică te poate compara cu ceilalți sau îți poate spune că nu ești suficient de bun.

Criticul interior este ca un inamic care intenționează să-ți submineze succesul. Această voce din capul tău poate evolua în paranoia și suspiciune, dacă o asculți suficient de mult. Criticul interior nu vrea să experimentezi succesul, așa că te va subestima chiar și când vei realiza ceva bun.

Dacă vocea îți spune că ești lipsit de valoare, prost sau neatrăgător, ai putea ajunge să crezi în cele din urmă aceste lucruri. Odată cu aceste gânduri vine și credința că nu ești demn de dragoste, succes, încredere sau persimisunea de a greși.

Cu cât asculți mai mult acea voce interioară critică, cu atât îi oferi mai multă putere. În plus, ai putea începe în cele din urmă să-ți proiectezi propriile nesiguranțe asupra altor oameni și să devii paranoic, suspicios și incapabil să accepți dragostea și bunătatea. 

Soldați din Garda Națională a Rusiei, numită „Armata lui Putin”, au fost concediați după ce au refuzat să lupte în Ucraina
Recomandări
Soldați din Garda Națională a Rusiei, numită „Armata lui Putin”, au fost concediați după ce au refuzat să lupte în Ucraina

Imagine negativă de sine

Dacă ai o imagine negativă de sine, s-ar putea să simți că lucrurile rele care ți se întâmplă sunt o reflectare a propriului “rău” interior. 

De exemplu, ești la o petrecere și spui o glumă pe care lumea nu o gustă. În loc să treci mai departe, conceptul tău negativ de sine ar putea induce o spirală de gânduri negative precum „toată lumea mă urăște” și „Nu îmi voi face niciodată prieteni.”

Depresie sau anxietate

Un sentiment de ură de sine ar putea fi, de asemenea, rezultatul unor tulburări cum sunt depresia sau anxietatea. Depresia, de exemplu, poate provoca simptome precum lipsă de speranță, vinovăție și rușine, care te pot face să crezi că nu ești suficient de bun. Cu cât starea ta îți influențează mai mult gândurile, cu atât este mai probabil să vezi această viziune negativă despre tine ca fiind realitatea. S-ar putea să te simți izolat și diferit de toți ceilalți.

Cum combați ura de sine și gândurile negative

Dacă vrei să treci peste ura de sine, există o serie de lucruri pe care le poți face pentru a rupe ciclul. Mai presus de orice, amintește-ți că nu ești de vină pentru felul în care te simți, dar ești responsabil pentru acțiunile pe care le întreprinzi pentru a face schimbări pozitive.

Ține un jurnal

Păstrează un jurnal pentru a reflecta asupra zilei tale și a ceea ce te-ai simțit în legătură cu ceea ce s-a întâmplat. Reflectă la evenimentele zilei, examinează situațiile care ar fi putut declanșa anumite emoții și fii atent la cauzele oricărui sentiment de ură de sine.

Pe măsură ce îți faci jurnalul în fiecare zi, caută modele și urmărește să devii mai conștient de modul în care se schimbă emoțiile tale. Cercetările arată că scrisul în jurnal poate ajuta la reducerea stresului.

Răspunde-i criticului tău interior

Pe măsură ce începi să devii mai conștient de emoțiile tale și de declanșatorii lor, încearcă să identifici gândurile pe care le ai atunci când te confrunți cu evenimente negative. Pune-ți întrebări dacă gândurile tale sunt realiste sau dacă te implici în distorsiuni de gândire.

Încearcă să înfrunți bătăușul tău interior, contracarând acea voce interioară cu argumente contrare. Dacă îți este greu să-ți construiești o voce puternică pe cont propriu, imaginează-ți asumând rolul unei persoane mai puternice pe care o cunoști – cum ar fi un prieten, o persoană faimoasă sau un super-erou – și să răspunzi la vocea critică din capul tău.

Practică autocompasiunea

În loc să te urăști, încearcă să-ți arăți compasiune. Aceasta înseamnă să privești situațiile într-o lumină diferită, să vezi lucrurile bune pe care le-ai realizat și să pui capăt gândirii alb-negru. Ce i-ai spune unui prieten sau unei persoane dragi care ar avea gânduri similare?

Petrece timp cu oameni pozitivi

Începe să iesi cu oameni care te fac sa te simti bine. Dacă nu ai oameni pozitivi în viața de zi cu zi, ia în considerare să te alături unui grup de sprijin.

Practică meditația

Dacă îți este greu să încetinești și să te detașezi de gândirea ta negativă, încearcă să începi o practică regulată de meditație. Meditația este o modalitate de a opri vocea negativă din capul tău. 

Consultă un terapeut

Deși este posibil să-ți schimbi mentalitatea pe cont propriu, un terapeut te poate ajuta să faci față mai rapid traumei trecute și să te îndrume către modele de gândire mai utile.

Ai grijă de tine

În loc să perpetuezi comportamente autodistructive, preocupă-te să te îngrijești. Ai grijă de sănătatea ta fizică și mentală făcând lucruri care te vor face să te simți bine. Mânâncă alimente sănătoase, fă exerciții fizice regulat, dormi suficient, redu timpul pe rețelele de socializare și petrece timp în natură. 

Urmărește-ne pe Google News
„Cine a înșelat primul?”, a fost întrebat Reghecampf. După ce a văzut ultima lui apariție, Anamaria Prodan iese la atac
GSP.RO
„Cine a înșelat primul?”, a fost întrebat Reghecampf. După ce a văzut ultima lui apariție, Anamaria Prodan iese la atac
ȘOC! Avertismentul pe care Putin i l-a dat lui Mircea Geoană. HALUCINANT ce i-a transmis
Playtech.ro
ȘOC! Avertismentul pe care Putin i l-a dat lui Mircea Geoană. HALUCINANT ce i-a transmis
Explicație năucitoare a profesorului criminal. A povestit în detaliu "motivele" pentru care a ucis-o pe Beata Molnar
Observatornews.ro
Explicație năucitoare a profesorului criminal. A povestit în detaliu "motivele" pentru care a ucis-o pe Beata Molnar
Horoscop 28 mai 2022. Scorpionii încep o perioadă mai senină în cuplu și alte relații de parteneriat, iar liniștea va dispărea
HOROSCOP
Horoscop 28 mai 2022. Scorpionii încep o perioadă mai senină în cuplu și alte relații de parteneriat, iar liniștea va dispărea
Soțul uneia dintre profesoarele ucise în masacrul din Texas a făcut infarct și a murit. Patru copii au rămas orfani
Știrileprotv.ro
Soțul uneia dintre profesoarele ucise în masacrul din Texas a făcut infarct și a murit. Patru copii au rămas orfani
Coşmarul trăit de această femeie după ce a fost răpită de mai mulţi separatişti proruşi beţi: ”A fost foarte înfricoşător”
Orangesport.ro
Coşmarul trăit de această femeie după ce a fost răpită de mai mulţi separatişti proruşi beţi: ”A fost foarte înfricoşător”
Pentru mai multe secrete de stil & sustenabilitate cu Ioana Grama
PUBLICITATE
Pentru mai multe secrete de stil & sustenabilitate cu Ioana Grama