• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Ce poți face dacă oamenii care ar trebui să fie cei mai mari susținători ai tăi nu sunt? Lipsa de sprijin din partea oamenilor din cercul tău de încredere  poate fi grea, dar există lucruri pe care le poți face pentru a găsi sprijinul și înțelegerea de care ai nevoie.

Acceptă că nu toată lumea poate înțelege prin ce treci

În spatele sentimentelor lor poate exista un motiv care nu are nimic de-a face cu tine. Există o mulțime de motive pentru care o persoană nu poate înțelege o afecțiune precum depresia. Comportamentul lor față de tine poate fi profund înrădăcinat și automat și nu are nimic de-a face cu persoana ta.

Poate că au crescut într-un mediu în care au fost învățați că este inacceptabil să arăți vulnerabilitate sau poate că gândurile lor sunt influențate de stigmatul persistent și problematic din jurul sănătății mintale.

Uneori, familia și prietenii care nu ne susțin au nevoie doar de educație despre depresie, anxietate și alte tulburări, pentru a putea înțelege mai bine prin ce trece o persoană care se confruntă cu așa ceva. Încearcă să îi îndrumi către câteva resurse simple, dar susținute de persoane acreditate în domeniu, care să îi clarifice asupra subiectului. 

Comportă-te frumos cu tine însuți

Poate că una dintre cele mai bune modalități de a găsi sprijinul de care ai nevoie este să începi cu tine însuți. Fii cel mai mare susținător al tău. Exersează să fii amabil și blând cu tine și păstrează un dialog pozitiv. 

Cu alte cuvinte, acordă atenție vocii interioare și vezi ce spune despre tine. De exemplu, dacă vorbești negativ la adresa ta, s-ar putea să îți creezi mai mult stres și anxietate. Încearcă să susții monologuri pozitive, chiar dacă asta înseamnă să repeți mantre pozitive în fiecare zi, până când devine un obicei.  

Amintește-ți că negativitatea doar hrănește depresia.  Dacă te trezești prins într-un ciclu de gânduri negative, repetând lucruri rele despre tine sau rumegând asupra lucrurilor care au mers prost, caută modalități de a întoarce acele gânduri sau de a întrerupe ciclul. 

Caută, de asemenea, să faci lucruri care îți îmbunătățesc starea de spirit sau să îți îngrijești corpul.  Începe prin a face o listă cu lucrurile care îți plac și începi să le practici. Câteva sugestii ar putea fi să faci o baie fierbinte, să citești o carte bună, să scrii în jurnal, să vorbești cu un prieten, să asculți un podcast, să faci o plimbare în parc. 

Găsește o modalitate de a-ți aloca timp pentru aceste activități. Învățând să ai grijă de tine, te va ajuta nu numai să te simți mai bine, ci și să-ți asumi responsabilitatea pentru sănătatea și emoțiile tale. De asemenea, îngrijirea de sine te ajută să nu te mai concentrezi pe lipsa de susținere a celorlalți.  

Nu crede în miturile depresiei

Nu accepta concepțiile greșite despre depresie. Depresia nu este un semn de slăbiciune sau lene. Este o boală biologică, cel mai probabil cauzată de dezechilibre ale substanțelor chimice importante care reglează starea de spirit din creier.

Nu ești în căutarea atenției atunci când ceri ajutor, ci pur și simplu încerci să găsești cel mai bun mod de a te menține într-o stare echilibrată. Indiferent ce ți-ar spune altcineva, nu pierde din vedere acest lucru. Este nevoie de mult curaj pentru a cere ajutor, așadar, continuă să întrebi până găsești persoana potrivită.

Realizează că este posibil ca și alții să se lupte cu probleme asemănătoare

Unii  oameni pot fi înțelegători, dar nu pot oferi sprijin activ, poate pentru că au, la rândul lor, propriile probleme și lupte interioare. Nu este vorba că nu le pasă de tine, dar pur și simplu nu au resursele interne în acest moment să facă mai mult decât să aibă grijă de ei înșiși.

Amintește-ți acest fapt atunci când oamenii te dezamăgesc sau nu pot fi alături de tine. De cele mai multe ori, lipsa lor de disponibilitate sau preocupare are mai mult de-a face cu ei decât cu tine. Încearcă să nu o iei personal sau să presupui că nu le pasă de tine.

Găsește asistență în altă parte

Când prietenii apropiați și familia nu îți pot oferi ceea ce ai nevoie, poate fi util să cauți oameni care pot. Grupurile de sprijin pentru depresie pot fi un punct de pornire. Între oamenii din grupurile de sprijin se leagă adesea prietenii rapide, pentru că împărtășesc o experiență comună.  La urma urmei, nu este nimic mai revigorant decât să vorbești cu cineva care înțelege prin ce treci.

Nu ezita să cauți ajutor în afara familiei și prietenilor. Uneori, este mai ușor să-ți împărtășești frământările cu un străin – mai ales dacă a trecut prin aceleași lucruri – pentru că vei fi mai puțin preocupat să nu te critice sau să nu te judece.

Solicită ajutor direct

Nu-ți fie teamă să ceri ceea ce ai nevoie cu adevărat. Pot exista unele cazuri în care oamenii ar fi perfect dispuși să te sprijine și să te ajute dacă și-ar da seama de ce ai nevoie.

Poate nu știu că ți-e greu, pentru că sunt obișnuiți să fii tu cel puternic. Cu siguranță nu se gândesc să te ajute să stea cu copilul tău pentru câteva ore sau să rezolve o problemă administrativă, dacă nu le ceri asta.  

Dacă ai nevoie de ceva sau vrei ajutor, cere-l. Mulți oameni doresc să ajute, dar nu știu cum. Dacă ești specific și direct, e foarte posibil să obții ceea ce ai nevoie. 

Amintește-ți că oamenii nu citesc gânduri, uneori chiar e nevoie să vorbești. 

Încheie relațiile negative

Elimină oamenii negativi din viața ta sau găsește modalități de a atenua efectul lor asupra ta. Vor fi unii oameni care, indiferent de ceea ce faci, vor căuta să te rănească. Dacă poți, elimină-i din viața ta. Dacă nu poți pune capăt relației, găsește modalități fie de a-ți limita contactul cu ei, fie de a te face imun la reacțiile lor. 

Valorifică-ți emoțiile

Folosește-ți furia pe care o simți față de lipsa de suport a celorlalți în beneficiul tău. În loc să îți întorci furia spre interior și să te acuzi pentru eșecurile tale, canalizează mânia în a face ceva pozitiv.  Găsește ceva fizic de făcut care să te elibereze de sentimentele reprimate. Poți să îți găsești un hobby, să faci ceva creativ sau să te apuci de sport.

Lipsa de sprijin din partea prietenilor și familiei poate face și mai dificilă confruntarea cu sentimente de depresie. Există lucruri pe care le poți face, inclusiv să fii direct atunci când ceri ajutor, dar uneori cel mai bun lucru pe care îl poți face este să cauți sprijin de la oameni care înțeleg prin ce treci.

Dacă oamenii din viața ta nu îți oferă dragostea și sprijinul de care ai nevoie, încearcă să-ți extinzi cercul social, indiferent dacă asta înseamnă să cauți ajutor la un terapeut profesionist sau să te alături unui grup de sprijin. 

Citeşte şi:

Criza vârstei de mijloc – Cele mai importante semne ale crizei vârstei de mijloc

Cum poți să fii fericit din nou după un divorț

FOTO Apariție rară! Cum arată soția lui Victor Pițurcă + s-a fotografiat alături de Cristina Ich
PARTENERI - GSP.RO
FOTO Apariție rară! Cum arată soția lui Victor Pițurcă + s-a fotografiat alături de Cristina Ich
Informații de ultimă oră despre Liviu Vârciu, ajuns de urgență la spital. În ce stare se află
Playtech.ro
Informații de ultimă oră despre Liviu Vârciu, ajuns de urgență la spital. În ce stare se află
O tânără în vârstă de doar 17 ani din Italia a murit după ce s-a înfometat pentru a deveni fotomodel: a intrat în comă după ce ajunsese să aibă 26 de kilograme
Observatornews.ro
O tânără în vârstă de doar 17 ani din Italia a murit după ce s-a înfometat pentru a deveni fotomodel: a intrat în comă după ce ajunsese să aibă 26 de kilograme
Horoscop 29 noiembrie 2021. Gemenii ar fi bine să se protejeze de propriile gânduri negative, care pot împinge departe
HOROSCOP
Horoscop 29 noiembrie 2021. Gemenii ar fi bine să se protejeze de propriile gânduri negative, care pot împinge departe
Prima ţară care îşi închide graniţele din cauza Omicron. Niciun străin nu mai are voie să intre
Știrileprotv.ro
Prima ţară care îşi închide graniţele din cauza Omicron. Niciun străin nu mai are voie să intre
ALERTĂ | Ce simptome bizare are Omicron, noua tulpină de coronavirus. Specialiştii sunt uimiţi. Primele informaţii oficiale
Telekomsport
ALERTĂ | Ce simptome bizare are Omicron, noua tulpină de coronavirus. Specialiştii sunt uimiţi. Primele informaţii oficiale
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie
PUBLICITATE
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie