• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Pe lângă cantitatea de somn, calitatea somnului este esențială. Capacitatea noastră de a trece prin diferitele etape de somn (și de a petrece suficient timp în cele mai profunde) este cea care determină un somn de calitate.

Etapele somnului alcătuiesc un ciclu de somn și fiecare etapă este importantă pentru o sănătate bună și pentru a ne asigura că ne trezim simțindu-ne revigorați și bine odihniți.

Care sunt cele 4 etape ale somnului

Pe scurt, creierul nostru trece prin patru etape diferite de somn de mai multe ori pe parcursul nopții. 

Există patru etape de somn unice – trei care sunt clasificate ca somn non-REM (NREM), urmate de a patra etapă, somn REM. 

Iată ce știu cercetătorii până acum despre cele patru etape ale somnului:

Etapa 1 – Somn non-REM (care nu implică mișcarea rapidă a ochilor)

În această etapă, începe ciclul de somn, pe măsură ce trecem de la starea de veghe la un somn ușor. Această primă etapă este atunci când doar adormim. Bătăile inimii, mișcările ochilor și respirația încetinesc, mușchii se relaxează, iar activitatea creierului începe să scadă.

Deși este ușor să trezești pe cineva în etapa 1, el va trece rapid în etapa 2 dacă nu este întrerupt. Într-un ciclu tipic de somn, în special noaptea devreme, etapa 1 de somn durează doar aproximativ 5 până la 10 minute, cel mult. 

Biserica demolabilă din Constanţa împarte spiritele şi în rândul enoriaşilor: „Să o lase, că ne-am obişnuit!”, „Legea să se aplice în toate lucrurile!”
Recomandări
Biserica demolabilă din Constanţa împarte spiritele şi în rândul enoriaşilor: „Să o lase, că ne-am obişnuit!”, „Legea să se aplice în toate lucrurile!”

Etapa 2 – Somn non-REM

În timpul etapei 2 a somnului non-REM, ritmul cardiac și respirația încetinesc și mai mult pe măsură ce trecem într-o stare de somn puțin mai profundă. 

Această etapă se referă la pregătirea pentru somnul profund și somnul REM care urmează. În general, temperatura corpului scade, mușchii se relaxează complet, iar undele creierului încetinesc până la mici explozii de activitate. 

Specialiștii spun că electroencefalogramele care monitorizează activitatea creierului în timpul somnului dezvăluie cum arată activitatea undelor cerebrale în această etapă. Fusele de somn (modele de unde cerebrale) se declanșează, indicând că are loc somnul NREM.  Pe măsură ce sistemul nervos senzorial (văz, auz, gust, miros și atingere) se oprește în timpul zilei, activitatea fusului de somn indică faptul că în creier are loc procesarea memoriei referitoare la evenimentele zilei.

În acest mod, creierul transformă amintirile pe termen scurt în unele pe termen lung. 

Petrecem cel mai mult timp în stadiul 2 de somn – aproximativ 50% din noapte, timp de aproximativ 20 până la 60 de minute pe ciclu.

O nouă doză de vaccin anti-COVID, acum sau la toamnă? Doi imunologi din SUA explică noile vaccinuri și cum trebuie combinate
Recomandări
O nouă doză de vaccin anti-COVID, acum sau la toamnă? Doi imunologi din SUA explică noile vaccinuri și cum trebuie combinate

Etapa 3 – Somn non-REM

Această etapă finală a somnului non-REM este clasificată ca fiind somnul profund pe care se bazează corpul pentru a se simți odihnit dimineața. În această etapă, ești cel mai deconectat de la starea de veghe. Bătăile inimii și respirația încetinesc cel mai mult, deoarece corpul și mușchii se relaxează complet și este cel mai greu să fii trezit în acest timp.

Acesta este somnul reparator, în timpul căruia are loc recuperare fizică și întărirea sistemului imunitar. Somnul profund reîmprospătează creierul, pentru a codifica noi amintiri a doua zi. 

Activitatea creierului în această etapă este marcată de unde delta sau somn cu unde lente. Deoarece este cel mai greu să te trezești în această etapă de somn profund, dacă ești trezit, s-ar putea să te simți mai amețit decât te-ai fi trezit în celelalte etape de somn.

În timp ce consolidarea memoriei are loc în majoritatea etapelor de somn, cercetările sugerează că în această etapă creierul consolidează amintirile, cum ar fi cunoștințele generale, fapte sau statistici.

Petrecem aproximativ 20 până la 40 de minute în etapa 3 de somn profund pe fiecare ciclu de somn.

Interviu-eveniment cu CTP despre justiție, presă și legile securității: „Iohannis nu are vreo treabă cu Securitatea, dar expresia «cineva ne-a dat» este modul de a vorbi și de a gândi securist”
Recomandări
Interviu-eveniment cu CTP despre justiție, presă și legile securității: „Iohannis nu are vreo treabă cu Securitatea, dar expresia «cineva ne-a dat» este modul de a vorbi și de a gândi securist”

Etapa 4 – Somn REM

Semnul distinctiv al somnului REM este în numele său – mișcarea rapidă a ochilor. În această a patra etapă de somn, activitatea creierului crește atât de mult încât pare că este treaz. Ritmul inimii, tensiunea arterială și respirația cresc și ele din nou. Ochii se mișcă, dar mușchii și corpul nu. 

Consolidarea memoriei are loc și în timpul somnului REM. Creierul procesează gândirea abstractă și conținutul emoțional. Pe măsură ce creierul reia evenimentele zilei, va căuta semnificații emoționale. 

Cercetătorii bănuiesc că visarea are loc în toate etapele somnului, dar că cele mai vii vise ale noastre, asemănătoare unei povești, apar în timpul somnului REM, deoarece atunci are loc procesarea emoțională. De regulă, ne amintim visele din această etapă, pentru că este ultima înainte de trezire. 

Somnul REM este, de asemenea, responsabil pentru procesarea noilor abilități motorii din ziua respectivă. Se pare că somnul REM este o modalitate prin care creierul poate face față evenimentelor care s-au întâmplat în timpul trezirii, să absoarbă informații noi pe care le-am învățat și să proceseze anumite amintiri. 

La începutul nopții, somnul REM poate dura doar câteva minute, dar din a doua jumătate a ei și până în zori se poate prelungi până la o oră. În general, somnul REM reprezintă aproximativ 25% din somnul la adulți.

Ce este un ciclu de somn

Un ciclu de somn este atunci când creierul trece prin fiecare dintre aceste etape de somn pe parcursul nopții. Într-un somn de până la opt ore, corpul trece prin aproximativ patru până la șase cicluri de somn. 

Fiecare ciclu de somn durează de obicei aproximativ 90 de minute, dar se poate extinde până la 120 de minute. Compoziția unui ciclu de somn se schimbă și pe parcursul nopții. În timpul primelor două cicluri, oamenii tind să petreacă mai mult timp în etapa 3 de somn profund, dar în a doua jumătate a nopții și în orele dimineții, este posibil să fim în principal în somn REM.

Este important să reținem că toate etapele somnului sunt importante, atât somnul profund, cât și somnul REM, care este decisiv în ceea ce privește învățarea și consolidarea memoriei.


Resurse utile:

https://www.sleepfoundation.org/stages-of-sleep

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/12148-sleep-basics

Urmărește-ne pe Google News
Selfieurile ucigașe! 10 poze făcute fix înainte ca protagoniștii să moară! ATENȚIE, IMAGINI SENSIBILE
GSP.RO
Selfieurile ucigașe! 10 poze făcute fix înainte ca protagoniștii să moară! ATENȚIE, IMAGINI SENSIBILE
ȘOC! Unul dintre cei mai cunoscuți milionari din România a murit în urmă cu câteva ore! Sfârșitul lui a fost tragic
Playtech.ro
ȘOC! Unul dintre cei mai cunoscuți milionari din România a murit în urmă cu câteva ore! Sfârșitul lui a fost tragic
„Dumnezeu să te ierte, fetiţa noastră dragă!” Lacrimi pentru Maria, tânăra care a murit în accidentul din Dolj. Ar fi împlinit 18 ani peste câteva zile
Observatornews.ro
„Dumnezeu să te ierte, fetiţa noastră dragă!” Lacrimi pentru Maria, tânăra care a murit în accidentul din Dolj. Ar fi împlinit 18 ani peste câteva zile
Horoscop 2 iulie 2022. Săgetătorii s-ar putea să-și iasă din fire și să scape de sub control anumite emoții negative
HOROSCOP
Horoscop 2 iulie 2022. Săgetătorii s-ar putea să-și iasă din fire și să scape de sub control anumite emoții negative
Reacția încredibilă a unui șofer oprit de polițiști în trafic. Polițist: „Nu mai aveți voie sa conduceți din momentul asta"
Știrileprotv.ro
Reacția încredibilă a unui șofer oprit de polițiști în trafic. Polițist: „Nu mai aveți voie sa conduceți din momentul asta"
A fost campioană europeană, iar acum este actriţă în filme pentru adulţi. Sărăcia cumplită a împins-o la acest lucru
Orangesport.ro
A fost campioană europeană, iar acum este actriţă în filme pentru adulţi. Sărăcia cumplită a împins-o la acest lucru
Jewelry Seven, atelierul de bijuterii custom în care pasiunea se îmbină cu creativitatea
PUBLICITATE
Jewelry Seven, atelierul de bijuterii custom în care pasiunea se îmbină cu creativitatea
POVEȘTI CARE VINDECĂ. După 19 ani de dureri de spate, un bărbat a cunoscut medicii care i-au redat mobilitatea
PUBLICITATE
POVEȘTI CARE VINDECĂ. După 19 ani de dureri de spate, un bărbat a cunoscut medicii care i-au redat mobilitatea