• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Ce este comparația socială

A ne compara unii cu alții este un comportament uman natural. Ne ajută să învățăm unii de la alții, să ne definim pe noi înșine, să evaluăm cum ne descurcăm în diferite domenii ale vieții pe baza a ceea ce pare a fi posibil și chiar poate părea că ne ajută să ne simțim mai bine cu noi înșine în multe cazuri. Totuși, poate fi și stresant și ne poate face mai competitivi decât trebuie să fim.

Cercetătorii au identificat două tipuri de comparație socială: comparația socială ascendentă, în care ne uităm la oameni pe care îi simțim deasupra noastră, în încercarea de a deveni inspirați și mai plini de speranță, și comparații sociale descendente, în care ne uităm la oameni care sunt într-o situație mai grea decât noi, într-un efort de a ne simți mai bine cu noi înșine și cu situația noastră.

Aceste comparații nu sunt întotdeauna nocive, dar pot fi mai puțin utile decât credem că vor fi, iar uneori pot deveni stresante și dăunătoare. Unii dintre factorii care determină dacă aceste comparații sociale sunt utile sau dăunătoare sunt stima noastră de sine, factorii de stres pe care îi avem deja în viața noastră și dacă facem comparații sociale ascendente sau descendente.

Povestea rusului care și-a părăsit țara pentru a lupta împotriva lui Putin. Acum conduce militari ucraineni în războiul contra compatrioților săi
Recomandări
Povestea rusului care și-a părăsit țara pentru a lupta împotriva lui Putin. Acum conduce militari ucraineni în războiul contra compatrioților săi

Oamenii care au o stimă de sine mai mare și mai puțini factori de stres în viața lor tind să se descurce mai bine în ceea ce privește comparațiile sociale. De exemplu, atunci când facem comparații sociale descendente și ne comparăm cu cei mai puțin înstăriți, de regulă ajungem să ne simțim mai bine.

Cei cu o stimă de sine mai scăzută sau care se confruntă cu amenințări sau stres în viața lor, tind să folosească mai des comparații descendente. Acest lucru le poate ridica starea de spirit, dar nu la fel de mult ca la cei care se descurcă deja mai bine în respectivele domenii.

Comparațiile sociale ascendente – ne comparăm cu cei care o duc mai bine ca noi – ne pot ajuta doar dacă le folosim ca sursă de inspirație. Cu toate acestea, cei care au o stimă de sine mai scăzută sau au experimentat recent un eșec se pot simți mai rău atunci când fac comparații sociale ascendente, experimentând atât o scădere a dispoziției, cât și o creștere a stresului.

Cum afectează social media felul în care ne raportăm la cei din jur

Rețelele sociale au dus comparația socială la un nivel cu totul nou în ultimii câțiva ani. Când vedem ce au și realizează ceilalți, ne întrebăm mereu dacă facem suficient, dacă câștigăm suficient, dacă avem destui prieteni, dacă ne distrăm destul de bine, dacă avem timp sau resurse pentru a merge în vacanțe etc. Cu alte cuvinte, ne comparăm viețile obișnuite cu cele mai bune amintiri ale altor oameni.

Corespondență de la Cannes. Pronosticuri înainte de seara premiilor. Cristian Mungiu ar putea fi pe lista câștigătorilor. Care sunt ceilalți posibili învingători
Recomandări
Corespondență de la Cannes. Pronosticuri înainte de seara premiilor. Cristian Mungiu ar putea fi pe lista câștigătorilor. Care sunt ceilalți posibili învingători

Postările pe rețele precum Facebook sau Instagram exacerbează comparația socială. Putem minimiza aceste tendințe și le putem contracara cu puțin efort, astfel încât să ne simțim mai puțin stresați de ele. Primul pas însă este să fim conștienți de comparația socială în noi și în ceilalți.

Cum te eliberezi de presiunea comparației sociale

Dacă te trezești în capcana comparației sociale, încercând sentimentele de superioritate din comparația socială descendentă sau oprimându-te atunci când faci comparații sociale ascendente, este important să ieși din această capcană mentală. 

Iată câteva moduri simple prin care îți poți antrena creierul să-i pese mai puțin de ceea ce fac sau gândesc alții:

Găsește modele de urmat

Dacă lucrezi pentru a ține pasul cu modelele de urmat, poți obține beneficiile succesului lor – motivație personală, a vedea ce funcționează pentru ei etc., fără a adăuga elemente de competitivitate propriilor relații. Este mai ușor să înveți de la un model public decât să înveți de la un prieten din propria viață, fără să te simți inferior atunci când modelul la care te raportezi obține mai mult decât tine.

Între ipocrizia occidentală și dragostea impusă cu tancul. De ce războiul este semnul unei mari neputințe și al unei frici profunde
Recomandări
Între ipocrizia occidentală și dragostea impusă cu tancul. De ce războiul este semnul unei mari neputințe și al unei frici profunde

Creează un cerc de suport

Este mai ușor să eviți prietenii sau inamicii competitivi dacă creezi un cerc de oameni care te susțin și te concentrezi asupra lor. Acesta poate fi un grup de prieteni care împărtășesc un obiectiv comun. 

De asemenea, poți găsi un prieten cu care să împărtășești motivația, să vă sprijiniți unul pe celălalt, să vă sărbătoriți succesele. Acest lucru este deosebit de util, pentru că vă oferă ambilor sprijin moral individualizat, un pic de responsabilitate suplimentară de a respecta planul și face ca sărbătorirea micilor victorii să fie mai distractivă.

Fii recunoscător

Când te trezești că faci comparații, încearcă să „uniformizezi scorul” în capul tău. Dacă te simți invidios pe succesul altcuiva, reamintește-ți propriile tale triumfuri și puncte forte. Dacă te simți judecat, reamintește-ți punctele forte ale celeilalte persoane și lucrurile speciale pe care le au.

Te poate ajuta și să ții un jurnal de recunoștință, în care să scrii ceea ce ai, mai degrabă decât ceea ce îți lipsește.  Acest lucru te ajută să rămâi concentrat asupra propriei vieți și nu asupra vieții altora.

Cultivă altruismul

Vezi ce lucruri mici poți face pentru cei din jur.  Practică meditația de bunătate iubitoare și încearcă să devii în fiecare zi mai bun, mai generos. În curând, vei observa că nu vei mai tinde atât de mult să te compari cu ceilalți. 

Deși suntem obișnuiți de mici să ne comparăm cu ceilalți, prin practică și exercițiu vom reuși să fim mulțumiți de noi înșine și să nu mai simțim nevoia să ne comparăm. 

Urmărește-ne pe Google News
Metoda șocantă prin care o jurnalistă și-a dat seama că iubitul ei o înșală: „Începuse să...”
GSP.RO
Metoda șocantă prin care o jurnalistă și-a dat seama că iubitul ei o înșală: „Începuse să...”
ȘOC! Putin e DISPERAT! A schimbat legea pentru câștigarea războiului! E IREAL!
Playtech.ro
ȘOC! Putin e DISPERAT! A schimbat legea pentru câștigarea războiului! E IREAL!
Momentul impactului dintre cele două maşini care făceau întrecere pe o stradă din Timişoara. Autoturismele au fost cuprinse de flăcări
Observatornews.ro
Momentul impactului dintre cele două maşini care făceau întrecere pe o stradă din Timişoara. Autoturismele au fost cuprinse de flăcări
Horoscop 28 mai 2022. Scorpionii încep o perioadă mai senină în cuplu și alte relații de parteneriat, iar liniștea va dispărea
HOROSCOP
Horoscop 28 mai 2022. Scorpionii încep o perioadă mai senină în cuplu și alte relații de parteneriat, iar liniștea va dispărea
VIDEO Momentul în care o rachetă trece pe lângă un avion de linie. Imaginile surprinse de un pasager
Știrileprotv.ro
VIDEO Momentul în care o rachetă trece pe lângă un avion de linie. Imaginile surprinse de un pasager
A invitat un fotbalist acasă şi a rămas mască. Ce au făcut: ”Acum nu ştiu dacă îi mai place”
Orangesport.ro
A invitat un fotbalist acasă şi a rămas mască. Ce au făcut: ”Acum nu ştiu dacă îi mai place”
Pentru mai multe secrete de stil & sustenabilitate cu Ioana Grama
PUBLICITATE
Pentru mai multe secrete de stil & sustenabilitate cu Ioana Grama