• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

De ce nu putem face față ușor schimbării

Schimbarea necesită ajustări. Uneori, acestea pot fi lucruri mici, cum ar fi găsirea unui nou mod de a face ceva sau adăugarea unui nou pas la unele dintre rutinele tale zilnice. În alte cazuri, s-ar putea să descoperi că schimbarea introduce modificări semnificative în modul în care îți trăiești viața. Acest lucru poate crea stres sau sentimente de anxietate și depresie în unele cazuri.

Asta nu înseamnă că schimbarea este întotdeauna rea, dar chiar și schimbările bune, de care ești entuziasmat, îți pot genera stres. Este posibil ca lucrurile să nu fi fost perfecte, dar erau într-o stare oarecare de echilibru, de rutină. Știai la ce să te aștepți, așa că nu ai fost dezamăgit de surprize sau provocări neașteptate. Pe măsură ce se întâmplă schimbarea, rutinele tale sunt perturbate. Dintr-o dată trebuie să te adaptezi pe măsură ce ești împins din ce în ce mai mult din zona ta de confort.

Stresul pe care îl aduc aceste schimbări poate fi uneori copleșitor și poate avea efecte negative atât asupra bunăstării tale fizice, cât și asupra psihicului. De exemplu, s-ar putea să te trezești cu simptome precum:

  • Anxietate
  • Modificări ale apetitului
  • Depresie sau tristețe
  • Iritabilitate
  • Dureri musculare
  • Probleme cu somnul
  • Dureri de cap 
  • Probleme de concentrare
Corespondență de la Cannes. Radu Jude a lansat la apă „Potemkiniștii”, un eseu sarcastic cu trimiteri spre Putin și dificila istorie româno-rusă
Recomandări
Corespondență de la Cannes. Radu Jude a lansat la apă „Potemkiniștii”, un eseu sarcastic cu trimiteri spre Putin și dificila istorie româno-rusă

Strategiile de adaptare te pot ajuta să devii mai rezistent la stres și să te adaptezi mai ușor la tranzițiile din viața ta. Este posibil să nu poți opri schimbările, dar poți prelua un control mai mare asupra modului în care răspunzi.

Citește și: ce înseamnă comparația socială

Sfaturi pentru a face față schimbării

Dacă te străduiești să faci față unei schimbări din viața ta, s-ar putea să rămâi cu sentimente de negativitate, amărăciune sau regret față de rezultat, în special dacă ai tendința de a rezista schimbărilor de orice tip, chiar și celor pozitive. 

Din fericire, există pași pe care îi poți face pentru a facilita schimbarea și a o face mai ușor de suportat. 

Pregătește-te

Schimbarea are loc deseori atunci când nu te aștepți, așa că să fii atent și în viitor și să te pregătești, cel puțin mental, ar putea fi de ajutor. Petrece ceva timp reflectând  la evenimentele care vor avea loc în viitor, care pot duce la schimbări sau întreruperi.

De exemplu, dacă știi că vei schimba locul de muncă sau te vei muta, există pași care vor face acele tranziții mai puțin stresante:

Control la Spitalul Județean din Ploiești, după ce Libertatea a dezvăluit că patru medici și-au dat demisia de la începutul lunii
Recomandări
Control la Spitalul Județean din Ploiești, după ce Libertatea a dezvăluit că patru medici și-au dat demisia de la începutul lunii
  • Creează liste de verificare cu lucrurile pe care trebuie să le faci înainte ca evenimentul să aibă loc
  • Economisește bani pentru a evita stresul financiar în perioadele de tranziție
  • Discută cu profesioniștii în planificarea carierei sau cu profesioniștii financiari despre obiectivele tale
  • Discută despre ce se va întâmpla în caz de urgență
  • Fă alegeri conștiente despre ceea ce vrei să schimbi în viața ta

Când tu ești cel care inițiază o schimbare, există șanse mai mari să simți că ai mai mult control asupra a ceea ce se va întâmpla. De multe ori schimbările neașteptate din viața ta – fie că este vorba de pierderea locului de muncă, divorț sau moartea unei persoane dragi – te fac să simți frică și nesiguranță față de ceea ce se va întâmpla.

Un lucru pe care ar trebui să-l eviți este să te bazezi pe tehnici de evitare atunci când te confrunți cu schimbări stresante. Când folosești evitarea, nu faci față stresului, ci doar fugi de el, ceea ce nu îl va face să dispară.

De exemplu, evitarea te poate determina să rămâi într-o slujbă pe care o urăști sau într-o relație care te face nefericit, deoarece ți-e frică să faci față stresului de a face o schimbare semnificativă în viața ta. Evitarea acestei schimbări, totuși, va duce inevitabil la mai mult stres și nefericire per ansamblu.

Filmul masacrului din Texas. Autoritățile spun că atacatorul s-a baricadat într-o clasă și a început să execute copiii
Recomandări
Filmul masacrului din Texas. Autoritățile spun că atacatorul s-a baricadat într-o clasă și a început să execute copiii

Să te pregătești și să faci pași proactivi pentru a face față schimbărilor este o modalitate mai bună de a prelua controlul și de a te simți împuternicit.

Schimbă modul de gândire

Felul în care te gândești la schimbare joacă un rol major în modul în care vei reuși să îi faci față. Tiparele automate de gândire negative îți pot submina capacitatea de a te concentra asupra aspectelor pozitive. Când apar gândurile negative, este mai dificil să ai încredere în abilitățile tale de a face față.

Reîncadrarea cognitivă este o tehnică care poate ajuta la schimbarea gândurilor negative. Este o strategie pe care o poți utiliza în viața de zi cu zi pentru a te ajuta să privești situațiile cu o atitudine mai optimistă.

Reîncadrarea cognitivă se referă la schimbarea perspectivei din care privești o situație. De exemplu, dacă vezi o schimbare ca pe ceva care îți tulbură echilibrul vieții, sunt șanse să îți fie mult mai dificil să gestionezi această schimbare în mod eficient.

Este mai de ajutor să schimbi această perspectivă pentru a te concentra mai mult pe punctele forte și abilitățile tale de adaptare. În acest fel, s-ar putea să vezi aspectele pozitive care reies din situație sau să crezi în capacitatea ta de a fi bine în urma schimbării. 

În timp ce reîncadrarea cognitivă este ceva la care poți lucra cu ajutorul unui terapeut, este, de asemenea, ceva pe care îl faci oricând observi că ești prins într-un model de gândire negativă.

Menține rutine

Când lumea se schimbă în jurul tău, să păstrezi un sentiment de normalitate poate fi o modalitate utilă de a minimiza stresul și de a regăsi confortul. Cercetările au descoperit că menținerea rutinelor poate ajuta oamenii să gestioneze mai bine simptomele de stres și anxietate.

Lucruri simple, cum ar fi să te culci și să te trezești la aceeași oră în fiecare dimineață, îți pot oferi un sentiment de structură, chiar dacă simți că alte domenii ale vieții tale sunt mai puțin previzibile.

Alte activități pe care le poți include în rutina zilnică care te pot ajuta bunăstarea mentală în perioadele de tranziție includ:

  • O activitate fizică regulată
  • O alimentație sănătoasă
  • Odihnă regulată
  • Setarea obiectivelor zilnice
  • Momente din zi în care să practici mindfulness sau respirație profundă

Rutina care funcționează pentru tine depinde de situația și nevoile tale. Gândește-te la obiceiurile și activitățile zilnice care îți aduc confort și liniște și încearcă să folosești unele dintre ele în ziua ta, chiar dacă ai de-a face cu schimbări dificile sau dramatice în viața ta.

Găsește sprijin social

Sprijinul social este esențial pentru bunăstarea mentală, dar acest lucru poate fi valabil mai ales atunci când  te confrunți cu schimbarea.

Prietenii, oamenii dragi și alte conexiuni sociale te pot oferi sprijin în diferite moduri atunci când ai de-a face cu schimbări. 

Moduri prin care poți obține sprijin social:

Sprijin emoțional: Prietenii și cei dragi te pot asculta și îți pot oferi empatie și confort.

Încurajare: Sistemul tău de sprijin social te poate încuraja, de asemenea, să reușești atunci când te confrunți cu un anumit tip de provocare.

Informații: conexiunile sociale pot fi, de asemenea, o modalitate excelentă de a învăța lucruri și de a obține informații de care ai putea avea nevoie pe măsură ce faci o schimbare în viața ta.

Sprijin tangibil: Uneori, schimbările aduc nevoie de ajutor fizic real pentru anumite sarcini. 

Este important să nu pierzi din vedere că alți oameni ar putea să nu sesizeze nevoia ta de ajutor, așa că cel mai bine este să ceri ajutor atunci când ai nevoie de el.

Ai grijă de tine

Pe lângă faptul că te pregătești mental pentru provocările de a face o schimbare, este esențial să fii sigur că ai grijă de tine fizic în timpul unei perioade de tranziție. Când lucrurile sunt în flux, s-ar putea să descoperi că neglijezi multe dintre nevoile tale de bază.

Evenimentele stresante par adesea mult mai rele atunci când ești foarte obosit  sau înfometat, așa că să acorzi timp pentru a-ți satisface nevoile de bază, mâncând o masă sănătoasă, odihnindu-te sau doar dedicând puțin timp pentru relaxare poate aduce un sentiment de echilibru în viața ta.

Nu poți controla întotdeauna schimbarea, dar poți gestiona modul în care răspunzi la aceste schimbări. Dezvoltarea unei mentalități pozitive este o modalitate de a promova reziliența, dar este, de asemenea, important să ai grijă de tine în aceste perioade de tranziție. Ai grijă să respecți rutina, să ai grijă de nevoile tale fizice și emoționale și cere ajutor celor dragi atunci când ai nevoie.

Urmărește-ne pe Google News
„Să o întrebe pe soția dânsului cine sunt”. Dan Șucu, înțepat de un important om de afaceri din România
GSP.RO
„Să o întrebe pe soția dânsului cine sunt”. Dan Șucu, înțepat de un important om de afaceri din România
WOW! Câți bani a câștigat Marian Drăgulescu la Survivor 2022. Suma îi va ului pe oameni
Playtech.ro
WOW! Câți bani a câștigat Marian Drăgulescu la Survivor 2022. Suma îi va ului pe oameni
Misterul unei dispariții rezolvat cu o crimă: Beata, o tânără de 30 de ani, găsită moartă pe un câmp în Bihor. Un fost profesor universitar, principalul suspect
Observatornews.ro
Misterul unei dispariții rezolvat cu o crimă: Beata, o tânără de 30 de ani, găsită moartă pe un câmp în Bihor. Un fost profesor universitar, principalul suspect
Horoscop 26 mai 2022. Capricornii sunt în plină revoluție în familie, pornită de ei și continuată de alții sau invers
HOROSCOP
Horoscop 26 mai 2022. Capricornii sunt în plină revoluție în familie, pornită de ei și continuată de alții sau invers
Ce au făcut două turiste în Grecia după ce le-a venit nota de plată 600 de euro pentru o gustare și două cocktail-uri
Știrileprotv.ro
Ce au făcut două turiste în Grecia după ce le-a venit nota de plată 600 de euro pentru o gustare și două cocktail-uri
ŞOC în Capitală! Marea vedetă a murit după ce a căzut misterios de la balcon: primele informaţii
Orangesport.ro
ŞOC în Capitală! Marea vedetă a murit după ce a căzut misterios de la balcon: primele informaţii
Ce s-a aflat despre abonamentele medicale, analizând 1 din 3 abonați
PUBLICITATE
Ce s-a aflat despre abonamentele medicale, analizând 1 din 3 abonați