• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach – asistent în cadrul grupului de suport pentru divort, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Furia devine o problemă doar atunci când este afișată excesiv și începe să ne afecteze funcționarea zilnică și modul în care relaționăm cu oamenii. Furia poate varia în intensitate, de la o ușoară supărare la mânie aprinsă. Uneori poate fi excesivă sau irațională. În aceste cazuri, poate fi greu să ținem sub control emoția și ne putem comporta în moduri care nu ne caracterizează.

Cum se manifestă furia

Când suntem furioși, corpul nostru trece prin anumite modificări biologice și fiziologice.  Este posibil să simțim o energie foarte mare, să ne crească tensiunea arterială, temperatura corpului și să simțim o tensiune neobișnuită în toți mușchii. 

Furia nu arată la fel la toată lumea și o exprimăm în moduri diferite. Unele persoane ridică vocea, își încleștează pumnii și maxilarele, prezintă un tremur al corpului, bătăi rapide ale inimii, transpirații excesive. 

Furia este o emoție complet normală și de obicei sănătoasă. Cu toate acestea, poate fi în detrimentul sănătății emoționale și fizice atunci când pierdem controlul. De aceea, este important să găsim modalități sănătoase de a o exprima pentru a nu înstrăina oamenii din jurul nostru. Exprimarea sănătoasă a furiei este importantă și pentru sănătatea noastră mintală.

Cauze

Furia poate fi cauzată de factori externi sau interni. Ne putem supăra de la un eveniment banal, cum ar fi să se bage cineva în fața noastră la coadă sau putem să ne simțim răniți de cuvintele sau acțiunile unei persoane într-un conflict. 

Uneori folosim furia pentru a înlocui alte emoții cu care nu ne-am confrunta mai degrabă, cum ar fi durerea emoțională, frica, singurătatea sau pierderea. În aceste cazuri, furia devine o emoție secundară. Furia ar putea fi o reacție la durerea fizică, un răspuns la sentimentele de frică, pentru a ne proteja de un atac perceput sau ca răspuns la o situație frustrantă.

Furia profundă este adesea cauzată de un declanșator precum pierderea cuiva drag, concedierea de la locul de muncă, o despărțire sau un divorț, oboseală cronică în urma unei perioade stresante sau un accident în urma căruia ne pierdem temporar sau permanent o capacitate. 

Furia ar putea fi, de asemenea, un simptom sau un răspuns la o afecțiune medicală, cum ar fi depresie, abuz de substanțe, ADHD sau tulburării bipolare.

Tipuri de furie

Există trei tipuri principale de furie

Furia pasivă-agresivă – Se manifestă atunci când o persoană încearcă să-și reprime furia pentru a evita să se ocupe de ea, dar de obicei ajunge să o exprime în moduri nesănătoase și subminante.

Furia asertivă – Poate fi o opțiune sănătoasă pentru exprimarea furiei. Aceasta implică gestionarea furiei într-un mod controlat, folosind cuvintele pentru a explica calm și a încerca să gestionăm situația. În acest caz, furia este exprimată într-un mod care nu lezează alte persoane.

Furie deschis-agresivă – Acest tip de furie ar putea fi însoțit de agresiune fizică sau verbală, cum ar fi țipatul sau lovirea lucrurilor. Scopul acestui tip de furie este de obicei de a răni persoana către care se îndreaptă furia, fie emoțional, fie chiar fizic.

Furia poate fi, de asemenea, exprimată verbal sau nonverbal.

Atunci când o persoană își exprimă furia verbal, este posibil să ridice vocea, să spună lucruri jignitoare sau dureroase. În cazul unei persoane care își exprimă furia nonverbal, putem observa o serie de modificări fizice, cum ar fi o privire încruntată sau încleștarea pumnilor ori a maxilarului. De asemenea, s-ar putea să lovească asupra unei alte persoane sau a unui obiect, uneori provocând daune fizice sau rănindu-se pe sine.

Modalități de gestionare a furiei

Pentru majoritatea oamenilor, este ușor să identifice factorii declanșatori și emoțiile din spatele furiei lor. Unii însă experimentează furia brusc și intens, fără a fi capabili să o împiedice sau să identifice factorii declanșatori din spatele ei.

Găsirea unor modalități de a face față furiei este foarte importantă. Când permitem furiei să preia controlul asupra vieții noastre, aceasta poate afecta tot ceea ce facem. Poate deteriora relațiile cu cei dragi și poate provoca probleme la locul de muncă. 

Dacă ți-a fost greu să-ți menții furia sub control în anumite situații, iată câteva mecanisme de gestionare a furiei care te pot ajuta.

Identificarea cauzei

Primul pas pentru a face față furiei este identificarea cauzei principale a furiei. Ar putea fi o altă emoție – poate una de frică sau singurătate, o altercație pe care ai avut-o sau un gând neplăcut care ți-a venit în minte.

Meditația

Meditația este foarte benefică pentru a ajuta la controlul emoțiilor umane. Poți începe cu tehnici simple de meditație, cum ar fi exerciții de respirație profundă. Când te confrunți cu o situație care poate declanșa furia, stai o secundă înainte de a reacționa. Respiră adânc de mai multe ori sau numără în gând până începi să te simți mai calm.

Exercițiile fizice

Exercițiile fizice nu sunt bune doar pentru sănătatea fizică, ci sunt benefice și pentru sănătatea ta mintală. Este, de asemenea, o modalitate de a canaliza emoții precum furia într-un mod util și productiv. Când simți că ești copleșit de furie, ieși la o alergare sau mergi să înoți, dacă ai posibilitatea. Astfel de activități pun în mișcare toți mușchii și dezamorsează furia. 

Exprimarea furiei într-un spațiu sigur

Reprimarea furiei poate provoca o izbucnire ulterioară bruscă și mai intensă, atunci când te aștepți mai puțin. Exprimarea furiei într-un spațiu sigur și fără a-i afecta pe cei din jur este mai sănătoasă decât înăbușirea ei.

Evitarea factorilor declanșatori

Dacă te enervezi rapid, este util să încerci să identifici și să eviți factorii declanșatori. Dacă devii furios adesea când porți o conversație cu o anumită persoană sau despre un anumit subiect, evită persoana sau subiectul respectiv până când înveți să ai un control mai bun asupra furiei.

A învăța să faci față furiei tale este o abilitate pe care o poți învăța. Totuși, poate dura ceva timp până apar schimbări sau până ce acestea se împământenesc, așa că nu îți face griji când simți că au revenit vechile obiceiuri manifestate la furie. Treci prin mecanismele de gestionare a furiei care au funcționat pentru tine și aplică-le din nou.

Este important să ne amintim că, atunci când este exprimată corect, furia este o emoție sănătoasă. Furia poate fi benefică, de exemplu, în situații periculoase, deoarece emoția ne declanșează răspunsul la luptă sau fugă. 

Totuși, dacă te confrunți cu explozii frecvente și intense de furie, care provoacă daune fizice și emoționale ție sau celor din jur, atunci este posibil să ai nevoie de ajutor profesional pentru a face față furiei.

Divorțul Laurențiu Reghecampf - Anamaria Prodan. S-a ajuns la înjurături și jigniri: „S-a întrecut orice limită de bun simț””
PARTENERI - GSP.RO
Divorțul Laurențiu Reghecampf - Anamaria Prodan. S-a ajuns la înjurături și jigniri: „S-a întrecut orice limită de bun simț””
Doliu în lumea fotbalului. A murit electrocutat în baie, din cauza telefonului mobil
Playtech.ro
Doliu în lumea fotbalului. A murit electrocutat în baie, din cauza telefonului mobil
"Bate Poliţia ăsta, bă!". Doi polițiști locali, luați la pumni în centrul Timişoarei, în miez de noapte
Observatornews.ro
"Bate Poliţia ăsta, bă!". Doi polițiști locali, luați la pumni în centrul Timişoarei, în miez de noapte
Horoscop 24 octombrie 2021. Berbecii au parte de o zi care îi invită la recunoașterea unor erori față de sine
HOROSCOP
Horoscop 24 octombrie 2021. Berbecii au parte de o zi care îi invită la recunoașterea unor erori față de sine
Din 7.000 de angajați ai Primăriei Capitalei, 1.500 nu fac nimic, dar sunt păstrați în funcții
Știrileprotv.ro
Din 7.000 de angajați ai Primăriei Capitalei, 1.500 nu fac nimic, dar sunt păstrați în funcții
Calvar pentru o tânără. Ce a putut să păţească după 10 partide de amor într-un timp atât de scurt
Telekomsport
Calvar pentru o tânără. Ce a putut să păţească după 10 partide de amor într-un timp atât de scurt
Curățarea nu este același lucru cu dezinfectarea. Află care sunt diferențele
PUBLICITATE
Curățarea nu este același lucru cu dezinfectarea. Află care sunt diferențele