• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach – asistent în cadrul grupului de suport pentru divort, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

A face pe plac celorlalți presupune a pune nevoile altcuiva înaintea propriilor nevoi. Persoanele care fac acest lucru sunt extrem de armonizate cu ceilalți în aparență și sunt adesea văzute ca fiind plăcute, utile și amabile. Cu toate acestea, oamenii care abuzează de acest comportament pot avea probleme cu a-și gestiona propriile nevoi, ceea ce poate duce la un model dăunător de neglijare de sine sau chiar autosacrificiu.

Din punct de vedere psihologic, tendința de a fi mereu pe placul celorlalți este asociată cu o trăsătură de personalitate cunoscută sub numele de „sociotropie”, adică preocuparea excesivă pentru a-i mulțumi pe cei din jur și a obține aprobarea lor ca modalitate de a menține relațiile.

Cum îți dai seama că încerci mereu să fii pe placul celorlalți?

Există o serie de caracteristici care pot indica faptul că faci parte din categoria celor care își doresc să îi mulțumească pe ceilalți, mai presus de propriile nevoi.  Printre acestea se numără: dificultatea de a spune „nu”, preocuparea excesivă pentru părerile celorlalți, teama de respingere sau că ceilalți te-ar putea considera egoist sau rău, acceptarea de a face lucruri care nu îți plac sau pe care nu vrei să le faci. Dacă îți asumi vina pentru o situație, chiar și atunci când nu este cazul, ceri scuze în exces, nu ai niciodată timp pentru că faci lucruri pentru ceilalți, îți neglijezi propriile nevoi doar pentru a le îndeplini pe ale altora sau te prefaci că ești de acord cu ceva chiar dacă în sinea ta ai dubii, atunci este posibil să faci parte din categoria celor care încearcă să facă pe plac celorlalți. 

Oamenii care încearcă mereu să îi mulțumească pe alții sunt, în general mai empatici, atenți și grijulii. Aceste calități pozitive pot veni și cu o nevoie exagerată de a prelua și a deține controlul. 

În timp ce apropiații sau cunoscuții pot descrie aceste persoane ca fiind generoase sau altruiste, ele pot deseori să se simtă stresate sau epuizate.  

Cauze ale tendinței de a fi mereu pe placul celorlalți

Există o serie de factori care ar putea juca un rol în această tendință, iar observarea lor te poate ajuta să identifici dacă ești pasibil de a încerca să faci pe plac celorlalți. 

Stima de sine slabă: uneori oamenii se angajează într-un comportament de a face pe plac celorlalți deoarece nu își apreciază propriile dorințe și nevoi. Din cauza lipsei de încredere în sine, unii oameni au nevoie de validare externă și pot simți că a face lucruri pentru alții le va aduce aprobare și acceptare.

Insecuritate: în alte cazuri, oamenii ar putea încerca să-i mulțumească pe ceilalți pentru că își fac griji că altfel nu vor fi acceptați și iubiți. 

Perfecționism: Persoanele care suferă de perfecționism este posibil să facă tot ce pot pentru a fi la fel cu ceilalți și a se integra repede în grupuri.

Experiențe anterioare: experiențele dureroase, dificile sau traumatice pot juca un rol important. Persoanele care au suferit abuzuri, de exemplu, pot încerca să le facă pe plac celorlalți și să fie cât mai agreabile posibil pentru a evita declanșarea unui comportament abuziv.

Motivația de a-i ajuta pe ceilalți poate fi uneori o formă de altruism. O persoană ar putea dori cu adevărat să se asigure că alte persoane obțin ajutorul de care au nevoie. În alte cazuri, a fi pe placul celorlalți poate fi o modalitate de a primi validare externă. Asigurându-se că cei din jur sunt fericiți, unele persoane se simt utile și apreciate.

Efectele tendinței de a fi mereu pe placul altora

Dacă îți dedici tot timpul pentru a-i ajuta pe ceilalți, pentru a-i face fericiți și pentru a câștiga aprobarea lor, s-ar putea să experimentezi o serie de consecințe.

Furia și frustrarea

Deși de multe ori s-ar putea să te bucuri când oferi ajutor celorlalți, uneori e posibil să devii frustrat, mai ales dacă faci lucruri cu reticență sau din obligație. Un studiu a constatat că persoanele cu o mare nevoie de a-i mulțumi pe alții erau, de asemenea, mai predispuse la a mânca în exces, în special când se aflau în compania altor oameni, acesta fiind modul lor de a gestiona frustrarea. 

Anxietate și stres

Eforturile pentru a menține fericiți ceilalți oameni îți pot epuiza resursele fizice și mentale și astfel să se instaleze stresul și anxietatea că nu apuci să îți rezolvi propriile probleme și nevoi, în încercarea permanentă de a te dedica altora. 

Voință proprie epuizată

Alocarea resurselor tale către asigurarea faptului că ceilalți sunt fericiți e posibil să îți epuizeze determinarea și voința de a-ți atinge propriile obiective. Unele cercetări sugerează că voința și autocontrolul sunt resurse limitate, iar împrăștierea lor exclusiv în exterior înseamnă rezerve prea puține pentru propria persoană.

Lipsă de autenticitate

Când ești preocupat prea mult să fii pe placul celorlalți nu-ți trăiești viața în mod autentic, nu ai timp să te cunoști pe tine așa cum ești fără influența celor din jur și tinzi să îți ascunzi propriile sentimente față de cei din jur. 

Relații mai slabe

Dacă depui toate eforturile pentru a te asigura că îndeplinești așteptările altor persoane, s-ar putea să dezvolți resentimente. În timp ce oamenii ar putea aprecia natura ta darnică, tu vei avea o serie de sentimente contradictorii față de ei, deoarece nu ai timp și resurse pentru propria persoană. 

Este posibil ca oamenii să nu-și dea seama că profită de tine. Ei văd doar că ești întotdeauna dispus să dai o mână de ajutor, așa că nu au nicio îndoială că vei fi acolo ori de câte ori va fi nevoie. Ceea ce s-ar putea să nu vadă este cât consum energetic și emoțional este în spatele acestui comportament. De aceea, nu te aștepta ca oamenii să se gândească la tine, este important ca tu să o faci, pentru a nu avea relații în care să te simți exploatat. 

Cum să nu mai încerci să fii mereu pe placul celorlalți

Din fericire, există câțiva pași pe care îi poți face pentru a învăța cum să îți echilibrezi dorința de a-i face pe ceilalți fericiți fără să te sacrifici pe tine. 

Stabilește limite

Este important să îți cunoști limitele, să stabilești granițe clare în relația cu ceilalți și să le comunici. Fii clar și specific cu privire la ceea ce ești dispus sau nu să faci. Dacă ți se pare că cineva cere prea mult, anunță-l că depășește limitele și informează-l până unde îl poți ajuta.

Poți stabili anumite intervale orare în care să fii căutat sau zile din săptămână în care să nu fii deranjat pentru anumite chestiuni. De asemenea, în relațiile de muncă poți specifica foarte clar că nu răspunzi în afara orelor de program sau în weekend. 

Începe cu pași mici

Poate fi greu să faci o schimbare bruscă, schimbarea tiparelor de comportament cere timp. De aceea, poate fi util să începi cu pași mici. Începe prin a refuza lucruri mărunte, a-ți exprima părerea clar în anumite situații sau a cere și tu, la rândul tău, ajutorul în probleme mărunte. 

Exersează în diferite situații, cum ar fi atunci când comanzi la restaurant, ești la magazin sau discuți cu colegii de serviciu. De fiecare dată când faci un pas mic, câștigi încredere care te poate ajuta să îți recapeți controlul asupra propriei vieți. 

Stabilește obiective și priorități

Gândește-te care sunt obiectivele tale, ce îți dorești să realizezi și cum sprijinul acordat celorlalți te poate ajuta sau împiedica de la atingerea acestor obiective. Dacă ceva îți consumă prea mult timp și energie și nu este în acord cu ceea ce ți-ai setat, refuză sau ia măsuri în acea privință. Pe măsură ce exersezi stabilirea acestor limite și spui nu lucrurilor pe care nu vrei cu adevărat să le faci, vei descoperi că ai mai mult timp să te dedici lucrurilor care sunt cu adevărat importante pentru tine.

Dezvoltă o atitudine pozitivă față de propria persoană

Dacă începi să te simți copleșit sau tentat să te întorci la vechiul comportament, tratează-te cu blândețe. Amintește-ți că meriți să ai timp pentru tine și obiectivele tale și că nu trebuie să te simți obligat față de nimeni să faci favoruri cu care nu ești confortabil.

Ia-ți timp să dai un răspuns

Când cineva îți cere o favoare, spune-i că ai nevoie de ceva timp pentru a te gândi la asta. A spune „da” imediat te poate face să te simți obligat și supra-angajat, dar dacă îți acorzi timp pentru a răspunde la o cerere o poți evalua în liniște și astfel decizi dacă este ceva ce îți dorești să faci sau îți este benefic.  

Evaluează cererea

Un alt pas către depășirea tendinței de a face pe plac celorlalți este să verifici dacă cel care îți cere ajutorul caută doar să profite de generozitatea ta. Există oameni care par să-și dorească întotdeauna ceva de la tine, dar sunt brusc indisponibili dacă tu ai nevoie de ceva, la rândul tău. Dacă simți că ești manipulat în a face lucruri, ia-ți ceva timp pentru a evalua situația și a decide cum vrei să gestionezi solicitarea. 

Evită să îți ceri scuze excesiv

Este important să fii direct atunci când spui „nu” și să eviți să dai vina pe alte obligații sau să cauți să te scuzi. Odată ce începi să explici de ce nu poți face ceva, le oferi celorlalți o modalitate de a insista sau de a-și ajusta cererea pentru a se asigura că vor primi ceea ce vor. Utilizează un ton ferm când refuzi ceva, fără a adăuga detalii inutile. „Nu” este un cuvânt destul de clar și complet. 

Amintește-ți că relațiile merg în două sensuri

O relație puternică și sănătoasă implică un anumit grad de reciprocitate. Dacă o persoană dă mereu și cealaltă ia mereu, înseamnă adesea că cineva ia lucruri de care are nevoie pentru a se asigura că altcineva are ceea ce dorește. Chiar dacă îți place să le faci pe plac celorlalți, este important să îți amintești că mai trebuie să vină și rândul tău. 

Să stabilești niște limite în a face pe plac celorlalți nu înseamnă că  trebuie să renunți la a fi amabil și atent. Acestea sunt calități dezirabile care pot contribui la relații puternice și durabile cu ceilalți. Cheia este să îți examinezi motivațiile și intențiile. Nu face lucruri doar pentru că te temi de respingere sau pentru că vrei să fii plăcut de cei din jur.

Continuă să faci lucruri bune, dar în propriile condiții. Bunătatea nu necesită atenție sau recompense, ci doar dorința de a fi mai bun, în primul rând pentru tine.

Citeşte şi:

12 obiceiuri de viață ale oamenilor optimiști

5 efecte pozitive ale visatului cu ochii deschiși

Divorțul Laurențiu Reghecampf - Anamaria Prodan. S-a ajuns la înjurături și jigniri: „S-a întrecut orice limită de bun simț””
PARTENERI - GSP.RO
Divorțul Laurențiu Reghecampf - Anamaria Prodan. S-a ajuns la înjurături și jigniri: „S-a întrecut orice limită de bun simț””
Postul TV din România, amendă uriașă din cauza Dianei Șoșoacă. Ce a spus senatoarea în direct
Playtech.ro
Postul TV din România, amendă uriașă din cauza Dianei Șoșoacă. Ce a spus senatoarea în direct
"Bate Poliţia ăsta, bă!". Doi polițiști locali, luați la pumni în centrul Timişoarei, în miez de noapte
Observatornews.ro
"Bate Poliţia ăsta, bă!". Doi polițiști locali, luați la pumni în centrul Timişoarei, în miez de noapte
Horoscop 24 octombrie 2021. Berbecii au parte de o zi care îi invită la recunoașterea unor erori față de sine
HOROSCOP
Horoscop 24 octombrie 2021. Berbecii au parte de o zi care îi invită la recunoașterea unor erori față de sine
Din 7.000 de angajați ai Primăriei Capitalei, 1.500 nu fac nimic, dar sunt păstrați în funcții
Știrileprotv.ro
Din 7.000 de angajați ai Primăriei Capitalei, 1.500 nu fac nimic, dar sunt păstrați în funcții
Calvar pentru o tânără. Ce a putut să păţească după 10 partide de amor într-un timp atât de scurt
Telekomsport
Calvar pentru o tânără. Ce a putut să păţească după 10 partide de amor într-un timp atât de scurt
Curățarea nu este același lucru cu dezinfectarea. Află care sunt diferențele
PUBLICITATE
Curățarea nu este același lucru cu dezinfectarea. Află care sunt diferențele