• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach – asistent în cadrul grupului de suport pentru divort, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Oamenii suferă cel mai frecvent de burnout în situații legate de locul de muncă, dar se poate întâmpla și oamenilor care nu lucrează în slujbe tradiționale, cum ar fi vedete sau părinți care stau acasă. Burnoutul apare și la elevi.

Burnoutul este definit ca „o stare de epuizare fizică, emoțională și mintală cauzată de implicarea pe termen lung în situații solicitante emoțional”, dar și ca „o stare de oboseală sau frustrare provocată de devotamentul față de o cauză, un mod de viață sau o relație care nu a reușit să producă recompensa scontată”.

În timp ce oboseala sau chiar epuizarea poate fi depășită cu odihnă, o parte esențială a epuizării de tip burnout este un sentiment profund de deziluzie, care îi afectează în special pe cei care se implică foarte mult în ceea ce fac.

13 semne care arată că te îndrepți spre burnout

Simptomele specifice epuizării de tip burnout includ:

  1. Ai o atitudine negativă și critică la locul de muncă
  2. Îți este frică să mergi la locul de muncă și îți dorești să pleci cât mai repede de acolo
  3. Ai energie redusă și un interes scăzut
  4. Ai probleme cu somnul
  5. Lipsești foarte mult de la serviciu
  6. Te confrunți cu un sentiment de vid
  7. Ai simptome fizice, cum ar fi dureri de cap, răceli frecvente sau dureri de spate
  8. Ești iritat cu ușurință de membrii echipei sau de clienți
  9. Te gândești că munca ta nu are sens și nu face diferența
  10. Te îndepărtezi emoțional de colegii sau clienții tăi
  11. Simți că munca și contribuția ta nu sunt recunoscute
  12. Tinzi să dai vina pe alții pentru greșelile tale
  13. Te gândești să renunți la muncă o perioadă sau să îți schimbi jobul.

Diferența între stres și burnout

Deși cele două împărtășesc unele caracteristici, există diferențe între stres și burnout.

Stresul se manifestă pe termen scurt și este adesea cauzat de sentimentul că ai pierdut controlul la locul de muncă. S-ar putea să te confrunți cu stresul câteva zile la rând, mai ales atunci când lucrezi la un proiect mare sau ai termene strânse de finalizare. Cu toate acestea, odată ce situația se schimbă, stresul scade sau dispare complet.

Burnoutul are loc adesea pe o perioadă mai lungă. S-ar putea să îl experimentezi dacă crezi că munca ta nu are sens, atunci când există o deconectare între ceea ce faci în prezent și ceea ce vrei cu adevărat să faci sau când lucrurile se schimbă în rău – de exemplu, când pierzi un șef care te susține sau când volumul tău de muncă crește foarte mult.

Cauzele burnoutului

Oamenii se confruntă cu epuizarea de tip burnout din mai multe motive. 

Lipsa de autonomie este o cauză obișnuită, astfel încât s-ar putea să te confrunți cu epuizarea, dacă nu ai prea mult control asupra muncii tale sau dacă simți că nu ai niciodată suficient timp pentru a termina sarcinile și proiectele.

O altă situație care favorizează apariția burnoutului este atunci când valorile tale nu se aliniază la acțiunile, comportamentele sau valorile organizației sau jobului.

Alte cauze pot fi: obiective neclare, lucrul într-o echipă disfuncțională, sarcini prea multe și prea grele, sprijin redus din partea organizației, lipsa de recunoaștere pentru munca ta, o muncă monotonă sau puțin stimulantă.

Consecințele burnoutului

În mod clar, consecințele burnoutului pot fi severe. Productivitatea poate scădea dramatic, iar acest lucru nu numai că îți afectează cariera, ci afectează negativ și echipa, și organizația. Creativitatea ta va fi și ea afectată, deci este mai puțin probabil să descoperi noi oportunități, ba chiar poți găsi scuze pentru a-ți lua concediu medical sau chiar pentru a renunța la slujbă.

Burnoutul  se oglindește și în viața personală, afectând negativ bunăstarea și relațiile cu prietenii și familia.

Cum să eviți burnoutul

Când încep să apară primele simptome de epuizare, mulți oameni se concentrează pe soluții pe termen scurt, cum ar fi să plece în vacanță. Deși acest lucru poate ajuta cu siguranță, efectul este adesea doar temporar. Trebuie să te concentrezi  asupra strategiilor care au un impact mai profund și să creezi schimbări de durată.

Strategii eficiente pentru a evita epuizarea de tip burnout

1. Lucrează cu scop

Simți că în cariera ta există un scop mai profund, altul decât câștigarea unui salariu? De cele mai multe ori, redescoperirea scopului tău te poate ajuta să eviți burnoutul și să menții stresul la distanță.

Uită-te la impactul mai profund a ceea ce faci în fiecare zi. Cum face munca ta viața mai bună pentru alți oameni? Cum ai putea adăuga mai mult sens la ceea ce faci?

Acestea sunt întrebări importante, așa că ia-ți puțin timp să te gândești la ele. Dacă crezi că nu mergi pe drumul pe care ți-l dorești, dezvoltă o strategie care să te ajute să planifici o carieră mai împlinitoare.

2. Efectuează o analiză a postului

Când experimentezi supraîncărcarea muncii zi de zi, poți începe să te simți ca și cum ai fi pe o bandă de alergat și să ai senzația că nu vei mai ajunge la final. Acest lucru este demoralizant, stresant și adesea duce la epuizare. Fă o analiză a postului, astfel încât să clarifici ce așteptări au superiorii, cum le îndeplinești și ce mai poți face ca să îmbunătățești situația ta.  Acest instrument te va ajuta să identifici ceea ce este cu adevărat important în munca ta, astfel încât să poți delega ceea ce nu este esențial. Dacă simți că ești supraîncărcat, planifică o întrevedere cu șeful tău și anunță-l că volumul excesiv de muncă poate duce la epuizare. Vino pregătit cu câteva opțiuni care ar putea fi luate în considerare pentru a transfera anumite sarcini sau proiecte către altcineva.

3. Ajută, la rândul tău

O modalitate rapidă și ușoară de a adăuga sens carierei tale este de a oferi sprijin altora sau să îi ajuți cu lucruri mici. Acest lucru te va face să te simți bine. Chiar și cel mai mic act de bunătate te poate revigora și te poate ajuta să găsești sens în munca ta.

4. Preia controlul

Poți evita sau depăși epuizarea găsind modalități de a crea mai multă autonomie în munca pe care o faci. Încearcă să discuți cu superiorii tăi posibilitatea de a avea mai mult control asupra sarcinilor, proiectelor sau termenelor.

De asemenea, te vei simți mai în control dacă îți vei gestiona timpul eficient. Studiază tehnici de stabilire a priorităților și utilizează listele de sarcini sau un program de acțiune pentru a-ți gestiona timpul, apoi leagă-le cu  obiective personale zilnice, săptămânale, lunare și anuale.

5. Fă sport regulat

Exercițiile fizice pot ajuta la atenuarea stresului și la crearea unui sentiment de bunăstare. De asemenea, vei experimenta o energie și o productivitate crescute atunci când faci mișcare regulat, iar efectul se va vedea și într-un somn mai odihnitor. Este mai ușor să te mobilizezi atunci când faci mișcare în echipă, așa că o idee bună ar fi să îți antrenezi și colegii și să faceți sport împreună.

6. Învață să gestionezi stresul

Atunci când nu este gestionat bine, stresul pe termen scurt poate contribui la burnout, așa că este esențial să înveți să îl gestionezi eficient.

Există mai multe strategii pe care le poți folosi pentru a face față stresului. De exemplu, poți ține un jurnal de stres pentru a nota ceea ce îți provoacă în mod obișnuit stresul. Practicarea respirației profunde, meditația și alte tehnici de relaxare te pot ajuta să te liniștești atunci când te confrunți cu stresul.

Monitorizarea gândurilor și practica regulată a gândirii pozitive ajută la stoparea reacțiilor nervoase și facilitează gestionarea emoțiilor în situațiile stresante. 

De reținut

Burnoutul este un amestec de epuizare profesională și deziluzie față de alte persoane, de angajator sau față de carieră. Aceste sentimente se manifestă pe termen lung.

Simptomele burnoutului includ energie scăzută, pierderea interesului pentru muncă și iritabilitate față de colegi sau membrii echipei. Rezultatele sunt productivitate și creativitate scăzută, absenteism ridicat și chiar probleme de sănătate.

Pentru a evita burnoutul este bine să faci următoarele:

  • Lucrează cu scop 
  • Efectuează o analiză a postului 
  • Ajută
  • Preia controlul 
  • Fă sport
  • Gestionează stresul

Este important să reții că dacă sindromul de burnout persistă este recomandat să te adresezi unui medic specialist, care îți va recomanda cel mai bun remediu în situația ta.

Citeşte şi:

Cum să combați anxietatea. 10 practici eficiente pentru o viață echilibrată

FOTO Apariție rară! Cum arată soția lui Victor Pițurcă + s-a fotografiat alături de Cristina Ich
PARTENERI - GSP.RO
FOTO Apariție rară! Cum arată soția lui Victor Pițurcă + s-a fotografiat alături de Cristina Ich
ȘOC! Motivul pentru care Anca Pandrea și-a dezmoștenit fina. A rupt orice legătură
Playtech.ro
ȘOC! Motivul pentru care Anca Pandrea și-a dezmoștenit fina. A rupt orice legătură
„Am crezut că voi muri”. Coşmarul trăit de o tânără de 22 de ani, care a fost violată timp de 6 ore de cei pe care îi considera prieteni, în Anglia
Observatornews.ro
„Am crezut că voi muri”. Coşmarul trăit de o tânără de 22 de ani, care a fost violată timp de 6 ore de cei pe care îi considera prieteni, în Anglia
Horoscop 28 noiembrie 2021. Capricornii au posibilitatea de a opri întregul flux de gânduri și de a descoperi o soluție
HOROSCOP
Horoscop 28 noiembrie 2021. Capricornii au posibilitatea de a opri întregul flux de gânduri și de a descoperi o soluție
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs accidentul în care un șofer începător și o fată de 14 ani au murit pe loc
Știrileprotv.ro
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs accidentul în care un șofer începător și o fată de 14 ani au murit pe loc
Faţa nevăzută a idolului. Bărbatul celebru ar fi violat o adolescentă de 16 ani. Mama victimei, ţinută la uşă: "Taci, gura! Taci din gură!"
Telekomsport
Faţa nevăzută a idolului. Bărbatul celebru ar fi violat o adolescentă de 16 ani. Mama victimei, ţinută la uşă: "Taci, gura! Taci din gură!"
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie
PUBLICITATE
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie