• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach – asistent în cadrul grupului de suport pentru divort, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Orice lucru care seamănă cu o rutină, adică este repetitiv și oarecum obligatoriu, poate deveni greu de făcut și stresant. Cum putem trezi copiii pentru a merge la școală într-un mod care să ne facă dimineața mai ușoară și mai puțin agitată? 

Stabilirea unei rutine de dimineață clară poate ajuta întreaga familie să aibă parte de un început de zi lin și lipsit de stres și grabă. Specialiștii sunt de părere că o structură clară îi oferă copilului un sentiment de încredere, siguranță și securitate. 

Cum îți trezești copilul ușor dimineața?

Iată câteva sfaturi care pot fi de ajutor în restabilirea rutinei zilnice pentru școală

1. Începe planificarea devreme

În primul rând, este important să recunoaștem că trecerea de la programul relaxat al verii la cel structurat al școlii este un proces care nu poate avea loc peste noapte. Dacă aștepți până în seara de dinainte de începerea școlii ca să îi culci pe copii mai devreme, nu te poți aștepta la o trezire lină dimineața. 

Începe pregătirea cu cel puțin o săptămână înainte de începerea școlii. Vorbește cu copiii și explică-le importanța somnului și efectele pe care le are privarea de somn și faceți împreună un plan de readaptare treptată la ora de culcare, pentru ca lucurile să decurgă cât mai ușor. 

2. Stabilește o rutină de somn, inclusiv în weekenduri

Multe studii au arătat că lipsa somnului poate împiedica sănătatea fizică și mentală. Copiii și adolescenții cu vârste cuprinse între 11 și 17 ani care nu dorm suficient sunt mai predispuși la anxietate și tulburări din spectrul depresiei și se pot confrunta cu performanță școlară scăzută.  Potrivit specialiștilor, copiii cu vârsta cuprinsă între 5 și 12 ani au nevoie de 10 până la 11 ore de somn în fiecare noapte, iar copiii cu vârsta cuprinsă între 10 și 18 ani au nevoie de 8,5 până la 9,5 ore pe noapte. 

Pentru a avea copii echilibrați, este necesar ca somnul să fie un proces ritmic, fără recuperarea somnului în weekend. Este recomandat să setezi alarma pentru aceeași oră în fiecare dimineață, indiferent de ora la care trebuie să ieșiți din casă. 

3. Fă pregătiri cu o seară înainte 

Dimineața poate fi agitată, dar poți schimba asta, dacă planifici și pregătești cât de multe lucruri cu o seară înainte. Hainele pentru a doua zi, ghiozdanul, ingredientele necesare pentru pregătirea pachetului de școală și pentru micul dejun, toate acestea pot fi aranjate de cu seară, iar astfel să câștigi timp prețios și să nu fii mereu pe fugă. Graba induce stres atât copiilor, cât și adulților, așa că este important să eviți să faci lucrurile contra cronometru. 

4. Pune limite, dar oferă și libertate de decizie copiilor

Permite copiilor să participe la procesul decizional, într-o anumită măsură. De exemplu, dă-le câteva opțiuni vestimentare pentru a doua zi, fă câteva variante de meniu pentru micul dejun sau pentru pachetul de școală și lasă-i pe ei să aleagă. În paralel, setează câteva reguli nenegociabile, cum ar fi ora de culcare sau fără electronice seara. 

5. Discută cu copiii 

Vorbește-le copiilor despre planurile de a doua zi și cere-le părerea. Discutați despre ce îi frământă, ce temeri au, uneori au nevoie doar să fie ascultați. Poate că greutatea de a se trezi dimineața nu are legătură cu somnul, ci cu un coleg care îi sâcâie sau cu teama de a da o testare. Întreabă-i ce așteaptă de la ziua următoare, ce îi bucură, ce își doresc cu nerăbdare să se întâmple sau ce îi sperie. Știindu-și părintele aproape, copiii au mai multă deschidere să accepte programul și rutina școlare. 

6. Păstrează tu o gândire pozitivă dimineața

Poate fi o provocare să fii plin de viață și fericit la prima oră a dimineții, dar centrarea pe o mentalitate pozitivă poate face minuni pentru tine și copiii tăi. Pentru a fi în formă, trezește-te înaintea copiilor și ia-ți câteva momente doar pentru tine. Savurează cafeaua, scrie câteva gânduri într-un jurnal, practică recunoștința, setează câteva intenții pentru ziua în curs, fă câteva minute de meditație. Un părinte liniștit și bine cu el va fi mult mai disponibil pentru toanele matinale ale copiilor, iar copiii vor simți starea pozitivă și se vor destinde și ei. 

7. Exersează răbdarea și calmul

Dacă țipi, ai pierdut deja bătălia. Cu cât ești mai liniștit, cu atât copilul tău va fi mai receptiv. Nu ne putem aștepta de la copii să fie eficienți și fericiți dacă țipăm la ei. Schimbă tonul vocii și, în loc să critici comportamentele negative, încurajează-le pe cele pozitive. În loc să spui „Pune-ți odată pantofii ăia, că e târziu”, ai putea încerca „Apreciez atunci când te găsesc încălțat la ușă înaintea mea”.

Joculețe și micile competiții – cine își pune haina mai repede, cine e primul la mașină etc. pot să stimuleze niște copii somnoroși și să asigure un început de zi plin de voie bună pentru întreaga familie. 

8. Fără electronice dimineața

Când copiii se ridică din pat, ar putea să își dorească activități mai vesele decât să se spele pe dinți, dar pentru a începe ziua productiv, electronicele nu ar trebui să se regăsească printre activitățile dimineții. Jocurile și uitatul la televizor nu ar trebui permise înaintea rutinei de dimineață. După ce se spală pe dinți, își fac patul, se îmbracă și mănâncă, dacă mai este timp înainte de plecare, poți permite câteva minute la dispozitivele electronice. Acest lucru poate funcționa și ca element stimulativ. Sigur, nu e cel mai indicat să oferi recompense e acest fel, dar uneori a fi părinte este și despre a face compromisuri. 

9. Pune-l pe copil să își facă singur patul

Să își facă patul dimineața îi învață pe copii ce înseamnă responsabilitatea, îi ajută să fie ordonați și stimulează dezvoltarea obiceiurilor bune din copilărie. 

10. Oferă un mic dejun sănătos și consistent

Este adevărată zicala că micul dejun este cea mai importantă masă a zilei și acest lucru este valabil mai ales pentru copii. Alege alimente bogate în proteine, precum ouă și brânză sau în fibre, precum cereale integrale și fructe. 

Dincolo de toate aceste reguli, este foarte important să rămâi flexibil și deschis, chiar și în ceea ce privește rutina de dimineață, pentru a asigura un bun început al zilei. Dacă copilului nu îi e foame, nu îl obliga să mănânce. Poți face o excepție și îi poți lua un sandviș pe care să îl mănânce în mașină. Dacă nu vrea să își strângă hainele, decideți împreună un alt moment al zilei în care va face asta, poate când vine de la școală. Flexibilitatea te poate ajuta să creezi o rutină cât mai convenabilă dimineață. 

Citeşte şi:

15 idei sănătoase pentru pachetul de școală al copiilor

Ce faci când copilul tău nu se mai dezlipește de tabletă sau telefon? 10 modalități prin care să eviți dependența copiilor de ecrane

Ar avea datorii mari la cămătari și ar fi fugit din țară! Probleme uriașe pentru un fost jucător de la FCSB
PARTENERI - GSP.RO
Ar avea datorii mari la cămătari și ar fi fugit din țară! Probleme uriașe pentru un fost jucător de la FCSB
ȘOC! Vestea INCREDIBILĂ pentru România din decembrie! Valeriu Gheorghiță a făcut anunțul!
Playtech.ro
ȘOC! Vestea INCREDIBILĂ pentru România din decembrie! Valeriu Gheorghiță a făcut anunțul!
Doi români au provocat un scandal monstru într-un spital din Italia: doi medici bătuţi cu bestialitate, o asistentă are coastele fracturate
Observatornews.ro
Doi români au provocat un scandal monstru într-un spital din Italia: doi medici bătuţi cu bestialitate, o asistentă are coastele fracturate
Horoscop 26 octombrie 2021. Leii sunt foarte implicați emoțional în anumite relații pe care ar trebui să le abordeze altfel
HOROSCOP
Horoscop 26 octombrie 2021. Leii sunt foarte implicați emoțional în anumite relații pe care ar trebui să le abordeze altfel
Un artist din România, antivaccinist convins, a fost răpus de COVID-19
Știrileprotv.ro
Un artist din România, antivaccinist convins, a fost răpus de COVID-19
Marea campioană a ţării, la petrecerile cu alcool şi relaţii intime la Jocurile Olimpice! Moment fără precedent dezvăluit în satul olimpic
Telekomsport
Marea campioană a ţării, la petrecerile cu alcool şi relaţii intime la Jocurile Olimpice! Moment fără precedent dezvăluit în satul olimpic
INNA: „Pentru mine contează să îi știu bine pe cei dragi și să iubesc în fiecare zi!”
PUBLICITATE
INNA: „Pentru mine contează să îi știu bine pe cei dragi și să iubesc în fiecare zi!”