Ce este comportamentul evitant?

Dacă eviți situațiile stresante sau dificile din punct de vedere social prin distragerea atenției sau stând departe complet, se poate spune că practici un comportament evitant. O persoană poate evita parțial situațiile sociale inconfortabile, alegând, de exemplu, să stea într-un colț în timpul unei întâlniri, să se joace cu un cățel sau să se retragă în zona copiilor la o petrecere. Există însă și evitarea totală, atunci când nici nu se pune problema să participi la evenimente sociale sau întâlniri. 

Cine este predispus la un comportament evitant?

Persoanele cu tulburare de stres post-traumatic sau anxietate sunt în special predispuse să evite interacțiunile sociale cu potențial dăunător. Alții pot practica comportamentul evitant deoarece se luptă cu emoțiile lor, în special cu cele catalogate drept negative. Persoanele care se simt confortabile să trăiască sentimente puternice vor simți mai puțin nevoia să le evite. 

Nimănui nu-i place stresul și este logic ca oamenii să evite situațiile pe care le percep ca fiind negative, este vorba de autoprotecție. De exemplu, dacă vorbitul în public îți creează panică, nu e de mirare că ai putea renunța la o slujbă care îți cere brusc să faci prezentări în fața colegilor. 

Evitarea depășește confortul și îți poate oferi putere în unele situații, ceea ce nu este neapărat un lucru bun. Puterea poate da un fals sentiment de control și poate lăsa loc unor mecanisme distructive, cum ar fi izolarea sau chiar abuzul de alcool sau substanțe, spun specialiștii. 

Capcanele comportamentului evitant

Prevenirea stresului și controlul par un mod rezonabil de a rămâne calm, dar ar putea face mai mult rău decât bine. De fapt, experții spun că, deși comportamentul evitant ne poate face să ne simțim bine pe moment, pe termen lung ne poate aduce prejudicii. Evitarea creează un cerc vicios, deoarece evitarea problemelor nu înseamnă rezolvarea lor, iar acest lucru poate spori anxietatea. Stresul cu privire la situațiile pe care le evităm poate ajunge să crească cu timpul. Dus la extremă, comportamentul evitant ne poate face să pierdem oportunități importante, cum ar fi evenimente sociale, conexiuni și oferte de muncă.

Comportamentul evitant îi poate afecta și pe cei din jur. Evitarea conversațiilor dificile cu o persoană, de exemplu, sau utilizarea constantă a altora pentru sprijin emoțional în condiții dificile poate conduce la relații tensionate.

Semne ale comportamentului evitant

Există câteva semne care ne arată că evitarea unei petreceri sau a unei ieșiri nu este doar o toană trecătoare, ci avem de-a face cu un comportament de evitare. Conform specialiștilor, strategiile de evitare pot include evadarea, autoizolarea, reținerea emoțională nejustificată și consumul constant de alcool sau droguri. 

Evadări din cotidian

Cu toții apelăm la cărți, filme, televizor, jocuri video atunci când avem nevoie de o pauză. Dar când aceste evadări au prioritate față de socializarea cu prietenii, interacțiunea cu cei dragi sau chiar munca, comportamentul se califică drept evitare.

Gândire axată pe dorințe

Oamenii care se bazează pe gândirea axată pe dorințe interpretează deseori un fapt sau o realitate în funcție de ceea ce visează sau doresc să fie. Diferența între gândirea axată pe dorințe și gândirea pozitivă este că aceasta din urmă ne permite să recunoaștem realitatea și să ne adaptăm comportamentul pentru a obține cele mai bune rezultate. Cei care gândesc în termeni de dorință ignoră în general faptele și se lasă amăgiți. Nu există planificare sau acțiune, ei doar speră pasiv că lucrurile vor funcționa mai bine. 

Autoizolare

Ca o modalitate de a evita sentimentele inconfortabile, unii oameni se izolează, refuzând oportunitățile sociale. Deși este în regulă să luăm din când în când o pauză de la evenimente sociale, pentru a practica grija de sine sau a ne încărca bateriile, dacă facem asta ca o modalitate de a evita anxietățile sau temerile înseamnă că ne confruntăm cu un comportament evitant.  

Ascunderea emoțiilor

Dacă ești frecvent catalogat ca rece sau lipsit de emoții, este posibil să practici reținerea emoțională pentru a evita să te confrunți cu sentimentele pe care le ai. Problema este că emoțiile găsesc mereu o cale de ieșire, în moduri mai puțin sănătoase, cum ar fi izbucniri bruște sau o neliniște extremă din cauza unor evenimente minore. 

Consumul constant de alcool sau droguri

Nu este nimic în neregulă cu a bea un pahar de vin la masă. Problema intervine atunci când ne folosim de alcool pentru a ne amorți sau a ascunde emoțiile pe care le simțim. 

Procrastinare versus evitare

Procrastinarea este un tip de evitare pe care oamenii îl folosesc pentru a se sustrage sau a întârzia lucrurile pe care știu că trebuie să le facă.  Se pare că amânarea poate fi pozitivă, deoarece oferă oamenilor timp pentru procesare, permite creativitatea, scade șansele de a fi copleșiți și reduce stresul.

Diferența dintre gestionarea nesănătoasă a evitării și amânarea sănătoasă este conștientizarea unei probleme sau sarcini și capacitatea de a face față acesteia. Evitarea, pe de altă parte, înseamnă refuzul de a te confrunta cu o problemă sau sarcină, din pricina emoțiilor pe care ți le-ar putea provoca. 

Depășirea comportamentului evitant

În primul rând, ca să gestionăm comportamentul evitant este nevoie să ne împrietenim cu emoțiile noastre puternice. Dacă ar fi să facem o paralelă între sentimentele puternice și valuri, am putea spune că avem nevoie să navigăm pe ele în loc să ne luptăm cu ele.  Pentru a le gestiona, este necesar să ne recunoaștem emoțiile și să le identificăm intensitatea. Putem face asta întrebându-ne “Ce simt cel mai mult acum?”, apoi să ne gândim dacă putem lăsa emoțiile să curgă pur și simplu. Este posibil ca doar atenția acordată emoțiilor să le diminueze și să ne ajute să le gestionăm mai ușor. 

Pentru a menține un echilibru emoțional, încearcă practici simple, cum ar fi meditația sau plimbarea, care pot aduce un sentiment de bucurie. Atenție însă ca aceste activități să nu devină o pantă spre evitare. Este bine să folosim aceste practici ca metode de pregătire, nu strategii de distragere. Folosește-le, de exemplu, ca pe o modalitate de a reduce presiune înaintea unei ședințe dificile sau în timpul unei perioade stresante. 

Fii flexibil

Viața prezintă schimbări și provocări, iar modalitățile de a le face față pot evolua. Găsirea mecanismelor de gestionare sănătoase poate dura zile sau ani, așa că nu uita să ai răbdare și să te adaptezi. 

Fii tolerant

Pentru a-ți construi toleranța la stres, încearcă întâi să înțelegi care sunt factorii tăi de stres. Începi prin a face lucruri care ți se par provocatoare sau care îți stârnesc anxietatea și lucrează cu ele treptat. De exemplu, pentru a gestiona anxietatea socială mergi într-un loc familiar sau participă la întruniri cu oameni pe care îi cunoști. Fă lucruri mici care te pot conduce spre depășirea fricilor înrădăcinate. 

Gândeste pozitiv

Scenariile celui mai rău lucru care se poate întâmpla există doar în capul nostru, dar au impact asupra acțiunilor noastre. Oamenii fac în general aceleași lucruri pentru a preveni consecințele dezastruoase pe care doar și le imaginează. 

Adoptă ideea că situațiile ipotetice exact asta sunt, ipotetice și că ceea ce eviți este posibil să nu se întâmple niciodată. 

Experiențele neplăcute pot fi bune

Dacă ceva nu merge bine, poți folosi această situație ca pe o oportunitate de creștere. Cu cât eviți mai mult, cu atât te vei simți mai provocat. Oamenii subestimează cât de important este să învețe abilități pentru gestionarea situațiilor care le provoacă anxietate. 

Dacă ai urmat pașii de mai sus și încă simți că evitarea provocată de anxietate te împiedică să trăiești viața pe care ți-o dorești, este recomandat să apelezi la un terapeut care să te ajute să lucrezi cu gestionarea comportamentului evitant. 

Citeşte şi:

15 modalități prin care să scapi de sentimentul de vinovăție

12 beneficii neștiute ale muzicii asupra calității vieți

Ion Țiriac și-a luat revanșa! Ce cadou i-a făcut Simonei Halep, în ziua în care a împlinit 30 de ani
PARTENERI - GSP.RO
Ion Țiriac și-a luat revanșa! Ce cadou i-a făcut Simonei Halep, în ziua în care a împlinit 30 de ani
ȘOC! Epidemiolog celebru, avertisment înfiorător pentru România. Ce urmează în țară
Playtech.ro
ȘOC! Epidemiolog celebru, avertisment înfiorător pentru România. Ce urmează în țară
O româncă povesteşte cum s-a apucat de videochat şi a făcut 1 milion de dolari în câteva luni. Reacţia părinţilor când le-a spus adevărul
Observatornews.ro
O româncă povesteşte cum s-a apucat de videochat şi a făcut 1 milion de dolari în câteva luni. Reacţia părinţilor când le-a spus adevărul
Horoscop 28 septembrie 2021. Racii revin la sentimente mai bune, de voie, de nevoie, în tot ce este legat de evoluția profesională
HOROSCOP
Horoscop 28 septembrie 2021. Racii revin la sentimente mai bune, de voie, de nevoie, în tot ce este legat de evoluția profesională
VIDEO. Șefa Comisiei Europene a refuzat să dea mâna cu fostul ministru Cristian Ghinea: ”I’m sorry”
Știrileprotv.ro
VIDEO. Șefa Comisiei Europene a refuzat să dea mâna cu fostul ministru Cristian Ghinea: ”I’m sorry”
Impresiile unui polonez ajuns în Mioveni: ”Nu am întâlnit niciodata aşa ceva în Polonia”. Ce spune despre români
Telekomsport
Impresiile unui polonez ajuns în Mioveni: ”Nu am întâlnit niciodata aşa ceva în Polonia”. Ce spune despre români
Tymbark CarboMix
PUBLICITATE
Tymbark CarboMix