• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

În vremurile actuale, s-ar putea să te trezești plângând mai mult decât ai făcut-o vreodată înainte și asta nu reflectă neapărat o schimbare a personalității sau a neuroștiinței, ci pur și simplu circumstanțele. Stresul cauzat de COVID vine în diferite moduri: izolarea socială, frica de expunere, pierderea celor dragi, grijile legate de școala online pentru copii și presiunile financiare. Stresul provoacă oboseală, ceea ce ne diminuează capacitatea de autoreglare. Acest lucru ne face mai vulnerabili la epuizare emoțională, ceea ce ne poate face să plângem mai repede.

Dincolo de anxietatea legată de COVID-19, dacă începi să simți că nu ai control asupra emoțiilor tale, este posibil să experimentezi transformări la nivel mental și chiar fizic.

Experții au încercat să găsească și câteva motivații care este posibil să stea în spatele plânsului în exces sau necontrolat.

Posibile cauze ale plânsului în exces sau necontrolat

1. Emoții acumulate

Uneori, când avem multe lucruri adunate care ne frământă, poate fi dificil să ne procesăm corect sentimentele cu privire la ceea ce ne afectează emoțional, provocând emoțiile să se acumuleze și să se reverse brusc și necontrolat. Dacă descoperi că plângi spontan, acordă-ți puțin timp pentru a avea grijă de tine, să îți conștientizezi emoțiile, să practici câteva tehnici de relaxare, să faci o baie fierbinte, să stai o perioadă departe de factorii de stres. O discuție cu un terapeut te poate ajuta să îți regăsești echilibrul.  

2. Empatie emoțională

Dacă îți petreci mult timp cu oameni emoționali și care plâng des, s-ar putea să le urmezi în mod inconștient exemplul. Datorită neuronilor oglindă, aceleași zone ale creierului sunt activate atunci când vedem pe cineva reacționând emoțional. 

3. Automatisme și stereotipuri

De-a lungul vieții, experiențele prin care trecem declanșează anumite asocieri și automatisme. Dacă asociezi anumite momente, cântece, filme cu tristețea sau plânsul, atunci corpul tău înregistrează asta, făcându-te mai disponibil să plângi atunci când ești confruntat cu ele. Un exemplu este plânsul în timpul vizionării anumitor filme lacrimogene din cauza așteptării sau a asocierii învățate că plângi mereu când vezi un film trist.

4. Nevrotism

Nevrotismul este un factor de temperament care este asociat cu tulburările emoționale și înseamnă că cineva experimentează emoțiile de bază mai frecvent și mai intens decât alții. Mulți indivizi care au un nivel ridicat de nevrotism devin hipersensibili la situații care declanșează emoții puternice.  

5. Depresie

Depresia este o tulburare de dispoziție marcată de sentimente persistente de tristețe sau amorțeală care poate duce la plâns spontan. Semnele depresiei includ sentimente de tristețe, lipsă de speranță sau goliciune, pierderea interesului, tulburări de somn și oboseală.

6. Anxietate

O tulburare de anxietate vine cu îngrijorări excesive, iritabilitate, dificultăți de concentrare și lacrimi. Dacă te simți mai anxios decât în mod normal, consultă un specialist, care poate recomanda terapie, medicație, dar și medicină complementară și modificări ale stilului de viață. 

7. Traumă precoce

Potrivit specialiștilor, femeile care au avut o copilărie traumatizantă sau au experimentat evenimente traumatice extreme vor plânge adesea mai mult decât ceea ce este considerat normal. Acest lucru se datorează faptului că sistemul lor nervos simpatic experimentează traume sau anxietate cu același tip de răspuns somatic, indiferent de cât de traumatizant este de fapt evenimentul. 

8. Stresul

Efortul pe care îl faci pentru a alunga tristețea, anxietatea, veștile proaste sau ceva care te deranjează ar putea fi compromis atunci când ești stresat. Când corpul se confruntă cu aceste sentimente puternice, creierul care simte preia controlul asupra creierului care gândește și guvernează situația, permițând lacrimilor să curgă mai ușor.  Stresul crește, de asemenea, nivelurile de cortizol care poate crește hipersensibilitatea și reactivitatea la o situație provocatoare sau stresantă.

9. Personalitate

Fiecare are propria personalitate unică și care este colecția de comportamente, trăsături și cogniții. Diferențele biologice în structura și fiziologia creierului ne pot afecta personalitatea și sensibilitatea emoțională, ceea ce ar putea duce la mai multe lacrimi. Neurologii nu cunosc exact neuroanatomia din spatele plânsului, dar știu că implică sistemul limbic, iar diferențele de plâns sunt legate de diferențele genetice în sensibilitatea sistemului limbic.

Unii oameni pur și simplu au personalități mai sensibile decât alții. Potrivit specialiștilor, aproximativ 15 până la 20% din populație are această trăsătură de personalitate. O persoană extrem de sensibilă este mai sensibilă la mediul înconjurător, la sentimentele altora, la evenimente cu impact puternic.  

10. Hormoni

Hormonii sunt mesagerii chimici care controlează funcțiile corpului cum ar fi foamea, reproducerea, emoțiile și starea de spirit. Orice lucru care provoacă o schimbare a hormonilor – perioada premenstruală, postpartum sau menopauza – poate face femeile să plângă mai ușor. 

11. Socializarea

Potrivit cercetărilor, femeile își experimentează sentimentele într-o măsură mai mare decât bărbații. Femeile sunt predispuse la explorare, la a vorbi și a-și arăta sentimentele la o vârstă mai fragedă decât bărbații. Aceasta înseamnă că plânsul, o expresie tipică a tristeții, durerea sau vulnerabilitatea le sunt mai familiare femeilor. Normele culturale fac ca bărbații să își exprime mai greu emoțiile. 

Cum poți controla plânsul?

Există câteva modalități prin care putem controla plânsul, atât prin abordări mentale, cât și fizice. 

Abordări mentale

Pleacă – Îndepărtându-te de o situație, poate fi o modalitate utilă de a nu te mai agita și a izbucni în lacrimi. Când ești prea frustrat, furios sau supărat de o situație punctuală sau din cauza unei persoane, este indicat să iei distanță sau o pauză de la interacțiunea cu ceea ce îți poate face rău. 

Exprimă-te – Incapacitatea de a comunica poate duce la furie și frustrare, care pot declanșa nevoia de a plânge. Să înveți să îți pui sentimentele în cuvinte te poate ajuta să ții lacrimile la distanță. 

Folosește modalități de a-ți muta atenția pe altceva – O minge antistres, să desenezi ceva sau să te uiți la niște imagini liniștitoare pot fi acțiuni de ajutor într-o situație care poate declanșa plânsul. Concentrarea pe o activitate sau sarcină, ascultarea muzicii sau o conversație agreabilă pot fi, de asemenea, de ajutor.

Gândește-te, în schimb, la ceva pozitiv sau amuzant – Încearcă să înlocuiești gândurile negative cu unele pozitive sau gândește-te la ceva amuzant. Să vezi latura mai ușoară a unei situații stresante poate ușura lucrurile și te poate face să plângi mai greu.  

Abordări fizice 

Concentrează-te pe respirațieRespirația adâncă și concentrarea atenției asupra respirației poate ajuta la recăpătarea controlului.

Clipește și mișcă ochii – Mișcarea ochilor și încercarea de a opri lacrimile poate să funcționeze, mai ales în situații în care nu îți dorești să fi văzut cum plângi.  

Relaxarea mușchilor faciali – Când o persoană plânge, fața lui tinde să se încordeze. Concentrarea asupra mușchilor feței și relaxarea acestora poate ajuta la prevenirea plânsului.

Scapă de nodul din gât – Plânsul emoțional afectează și sistemul nervos, iar o modalitate prin care acesta reacționează este prin deschiderea mușchiului din spatele gâtului. Acest fenomen se simte ca un nod în gât. Să înghiți în sec, să caști sau să bei puțină apă ajută la îndepărtarea nodului.  

Fă niște exerciții fizice – Exercițiile fizice eliberează endorfinele, substanțe responsabile de starea de bine.

Deși sunt situații în care chiar nu ne permitem să plângem, lacrimile pot fi de multe ori eliberatoare și după un plâns zdravăn ne simțim deseori mult mai bine. Totuși, dacă observi că plângi mult mai mult decât în mod normal, este bine să te observi, să descoperi de unde vine acest lucru și, dacă este cazul, să consulți un specialist. 

Citeşte şi:

De ce n-ar trebui să ne ferim de plâns? Efectele benefice ale plânsului asupra organismului

Cum să rămâi calm. Modalități simple să te eliberezi de stres și anxietate

Povestea incredibilă a voleibalistului care a crezut timp de 15 ani că e iubitul unui fotomodel. Femeia l-a „stors” de 700.000 €!
PARTENERI - GSP.RO
Povestea incredibilă a voleibalistului care a crezut timp de 15 ani că e iubitul unui fotomodel. Femeia l-a „stors” de 700.000 €!
Femeia care are cel mai ciudat prenume din România. Toată lumea rămâne mască după ce aude numele ei
Playtech.ro
Femeia care are cel mai ciudat prenume din România. Toată lumea rămâne mască după ce aude numele ei
Fermierii, obligați prin lege să schimbe meniul porcilor și să intre în coteț cu botoșei. ”Aștia care fac legile nu știu cum arată porcul”
Observatornews.ro
Fermierii, obligați prin lege să schimbe meniul porcilor și să intre în coteț cu botoșei. ”Aștia care fac legile nu știu cum arată porcul”
Horoscop 1 decembrie 2021. Berbecii simt nevoia să ridice ochii din pământ și să privească cu mai mult curaj spre viitor
HOROSCOP
Horoscop 1 decembrie 2021. Berbecii simt nevoia să ridice ochii din pământ și să privească cu mai mult curaj spre viitor
România trebuie să înceapă să renunțe la încălzirea pe lemne în următorii 2 ani
Știrileprotv.ro
România trebuie să înceapă să renunțe la încălzirea pe lemne în următorii 2 ani
Faţa nevăzută a idolului. Bărbatul celebru ar fi violat o adolescentă de 16 ani. Mama victimei, ţinută la uşă: "Taci, gura! Taci din gură!"
Telekomsport
Faţa nevăzută a idolului. Bărbatul celebru ar fi violat o adolescentă de 16 ani. Mama victimei, ţinută la uşă: "Taci, gura! Taci din gură!"
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie
PUBLICITATE
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie