Benzina și motorina sunt ambele produse petroliere, însă în pofida faptului că au aceeași origine, între cele două tipuri de combustibili există diferențe semnificative. În timp ce benzina este un carburant mai ușor, care este folosit pentru vehiculele care au nevoie de viteză peste puterea brută, motorina este un combustibil care necesită mai mult cuplu motor decât bagajul de cai-putere. În cele ce urmează îți vom spune ce sunt cele două tipuri de carburant și ce diferențe există între acestea.

Ce este benzina

Benzina este un combustibil lichid transparent cu tentă ușor gălbuie derivat din petrol brut, care este utilizat în principal pe post de carburant în industria auto. Este o combinație de hidrocarburi ușoare, cu o structură moleculară alcătuită din atomi de carbon și hidrogen.

Care este diferenţa între benzină şi motorină - Imagine fin interiorul unui rezervor care este alimentat de o pompă de benzină.
Benzina este un combustibil lichid transparent, cu tentă ușor gălbuie

Producția de benzină constă în rafinarea petrolului brut prin diferite procese, cum ar fi distilarea fracționată. În timpul distilării, țițeiul este încălzit și vaporizat, iar compușii rezultați sunt separați în funcție de punctele lor de fierbere. Benzina se formează de obicei pe plaja de temperatură cuprinsă între 30° Celsius și 200° Celsius.

CNAIR a cerut voie să taie plopii bătrâni de pe marginea unei șosele, a primit „undă verde”, dar n-a mai făcut nimic: un copac s-a prăbușit ulterior și a ucis un om. Cum se apără compania
Recomandări
CNAIR a cerut voie să taie plopii bătrâni de pe marginea unei șosele, a primit „undă verde”, dar n-a mai făcut nimic: un copac s-a prăbușit ulterior și a ucis un om. Cum se apără compania

Pe lângă utilizarea clasică, benzina mai poate fi folosită ca solvent pentru diferite substanțe chimice, precum și în industria chimică, pentru producerea altor compuși chimici. Este important de menționat faptul că benzina conține aditivi speciali pentru a fi îmbunătățite performanțele motorului, pentru a reduce uzura și pentru a îndeplini normele actuale de emisii.

Ce este motorina

La fel ca benzina, motorina este tot un combustibil lichid derivat din petrol brut, care este folosit îndeosebi pe post de combustibil pentru motoarele diesel. Acesta este cunoscut și sub denumirea de motorină sau motorină diesel și este folosit de vehiculele mai mari precum camioane, bărci sau utilaje.

Motorina este obținută în procesul de rafinare a petrolului brut prin același proces de distilare fracționată, precum și prin alte procese de rafinare. În timpul distilării, țițeiul este încălzit și vaporizat, iar compușii rezultați sunt separați în funcție de punctele lor de fierbere. Motorina se formează în general în intervalul de temperatură cuprins între 200° Celsius și 350° Celsius.

Care este diferenţa între benzină şi motorină - Imagine cu o persoană care alimentează o maşină într-o staţie peco.
Motorina are o cifră octanică mai mică decât benzina
De ce candidatura lui Cîrstoiu vulnerabilizează alianța PNL-PSD
Recomandări
De ce candidatura lui Cîrstoiu vulnerabilizează alianța PNL-PSD

Acest tip de combustibil este utilizat drept combustibil în motoarele diesel, care funcționează pe principiul comprimării aerului în cilindri. În interiorul unui propulsor diesel aerul comprimat este încălzit prin comprimare și, în momentul cel mai potrivit, motorina este injectată în cilindru, unde aceasta se va aprinde spontan ca urmare a unei temperaturi și a unei presiuni ridicate. Este important de știut că temperatura nu se ridică prin utilizarea unui dispozitiv auxiliar, așa cum este cazul bujiei din interiorul unui motor cu aprindere prin scânteie, ci prin comprimarea aerului necesar arderii. Practic, combustia motorinei va genera o expansiune rapidă a gazelor, care va pune în mișcare pistoanele și va produce puterea necesară pentru propulsie.

Motorina are o cifră octanică mai mică decât benzina, ceea ce înseamnă că nu se aprinde spontan în mod normal în timpul comprimării în cilindrii motorului diesel. De asemenea, motorina are o densitate energetică mai mare decât benzina, ceea ce permite acestui tip de motoare să fie mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil.

Există două tipuri de motorină: motorină transparentă și motorină „vopsită”, notează site-ul TheDrive.com. Prima este destinată utilizării de mașini și este un combustibil limpede, cu o nuanță de verde deschis, care devine mai închisă pe măsură ce se degradează. Motorina „vopsită” este, așa cum sugerează denumirea, adesea vopsită cu un solvent și poate fi roșie, albastră sau violetă. Acest tip de motorină are un conținut de sulf mai mare decât celălalt tip și este ilegală pentru utilizarea pe drumurile publice. Cele mai frecvente utilizări sunt în construcții, agricultură și în aviație.

Victoria Rusiei în Ucraina este un scenariu îngrozitor pentru NATO, avertizează ISW. România se află printre țările expuse
Recomandări
Victoria Rusiei în Ucraina este un scenariu îngrozitor pentru NATO, avertizează ISW. România se află printre țările expuse

Cum funcționează un motor pe benzină

Termenul de motor cu aprindere prin scânteie se referă la motoarele cu ardere internă, în special la cele alimentate cu benzină. Motoarele pe benzină comprimă un amestec de carburant și de aer. În clipa în care compresia atinge nivelul maxim, acest amestec este aprins de o bujie incandescentă, relatează site-ul TrustAuto.com. Apoi, explozia amestecului produce puterea necesară propulsiei și, implicit, punerea în mișcare a mașinii.

Procesul de ardere se realizează în interiorul camerei de ardere printr-o scânteie provenită de la o bujie incandescentă. Mașinile echipate cu astfel de motoare pot fi alimentate cu benzină care au cifre octanice diferite, și anume 95, 98, 99, 100, Super sau Premium. Cu cât cifra octanică este mai mare, cu atât este mai mare și raportul de compresie.

Un motor pe benzină este acel sistem complex de componente mecanice care trebuie să funcționeze perfect pentru a transforma puterea calorică a carburantului în energie mecanică și să transmită puterea către roțile motrice sau, cu alte cuvinte, pentru a pune în mișcare automobilul. Componentele de bază ale unui propulsor pe benzină sunt mecanismul motor, mecanismul de distribuție, circuitul de alimentare, sistemul de aprindere și de pornire, instalația de ungere și instalația de răcire.

Cum funcționează un motor pe motorină

La fel ca motorul pe benzină, cel cu motorină funcționează tot pe bază de combustie internă. Ca orice motor termic, dieselul funcționează în anumiți timpi, care permit evoluția fluidului în cilindri ceea ce conduce la producerea de lucru mecanic. Spre deosebire de „benzinar”, care comprimă un amestec de carburant și de aer, la propulsorul diesel, carburantul și aerul sunt furnizate separat.

Primul pas constă în alimentarea cu aer, după care aerul comprimat se încălzește la o temperatură de 700-800° Celsius, iar motorina pătrunde în camera de ardere sub presiune și se aprinde spontan. La motoarele diesel se folosesc camere de ardere integrale. Pentru ca motorina să ardă complet și, astfel, să existe o eficiență cât mai bună, trebuie injectată în cilindru înainte ca pistonul să ajungă la TDC (n.n. – Top Dead Center). Autoaprinderea este însoțită de o creștere bruscă a presiunii, de unde și acel „ronțăit” specific acestor motoare.

Există mai multe tipuri de motoare diesel, însă cele mai utilizate sunt cele în 4 timpi. Funcționarea agregatului începe cu admisia, care presupune o rotație a arborelui cotit de la 0 la 180 de grade. Al doilea timp este compresia motorului, în care arborele cotit face o rotație de la 180 la 360 de grade. Cea de-a treia etapă o reprezintă arderea motorinei. În acest moment are loc ciclul de rotație de la 360 la 540 de grade, precum și injecția și arderea carburantului. Cea de-a patra și ultima fază constă în evacuarea gazelor arse, care presupune o rotație de până la 720 de grade față de poziția inițială.

În același timp, dieselurile folosesc o pompă de combustibil care transferă carburantul. Aceasta este de trei feluri: pompă în linie, pompă cu structură de dozatoare și pompă de înaltă presiune.

Ce diferențe există între benzină și motorină

În pofida faptului că sunt două tipuri de combustibili lichid derivați din petrol brut, benzina și motorina se deosebesc între ele. În continuare vom vorbi despre câteva dintre cele mai importante diferențe dintre acestea.

Care este diferenţa între benzină şi motorină - Imagine dintr-o staţie peco, în care se distinge o pompă de carburant, cu diverse tipuri de motorină şi benzină.
Un motor diesel va consuma mai puțin combustibil decât un motor cu benzină pentru a produce aceeași putere

Compoziția chimică

Benzina este un combustibil derivat din petrol brut și conține hidrocarburi ușoare, în timp ce motorina conține hidrocarburi mai grele și are o structură moleculară mai complexă comparativ cu benzina.

Punctul de aprindere

În ceea ce privește punctul de ardere, acesta este mai scăzut în cazul benzinei. Asta înseamnă că benzina se va aprinde mai ușor în prezența unei surse de aprindere, cum ar fi o scânteie, ceea ce o face potrivită pentru motoarele cu aprindere prin scânteie, precum cele utilizate de automobilele echipate cu sisteme de propulsie pe benzină.

Cifra octanică

Benzina este evaluată în funcție de cifra octanică, aceasta indicând rezistența sa la autoaprindere. Cu cât este mai mare cifra octanică, cu atât combustibilul este mai rezistent la autoaprindere. Motorina are o cifră octanică mai mică decât benzina, de obicei în jurul valorii de 50, ceea ce înseamnă că motorina nu se aprinde spontan în mod normal în timpul comprimării în cilindrii unui motor diesel.

Utilizare în motoare

De regulă, benzina este utilizată în motoarele cu aprindere prin scânteie, care sunt prevăzute cu bujii pentru a aprinde amestecul de aer și carburant. În schimb, motorina este utilizată de motoarele diesel, care funcționează pe principiul comprimării aerului în cilindru, iar apoi se introduce motorina pentru a aprinde amestecul comprimat.

Consum și putere

În general, potrivit TheDrive.com, motorina are o densitate energetică mai mare comparativ cu benzina. Asta înseamnă că un motor diesel va consuma mai puțin combustibil decât un motor cu benzină pentru a produce aceeași putere. Totodată, motoarele diesel pot produce la turații mai mici un cuplu motor mai mare decât unitățile alimentate cu benzină.

Eficiență

După cum am menționat anterior, motorina arde mai lent decât benzina și produce cu aproximativ 20% mai multă energie. Cu alte cuvinte, motoarele diesel pot produce aceeași cantitate de energie cu mai puțin combustibil. Performanțe mai bune la turații scăzute și un raport de compresie mai mare înseamnă că motoarele diesel sunt în general cu aproximativ 20% mai eficiente decât motoarele pe benzină.

Fiabilitate

Motoarele diesel sunt considerate a fi mai fiabile decât cele pe benzină. Astfel, în timp ce benzinarele pot rezista fără probleme până la 320.000 km, dieselurile pot funcționa foarte bine până la circa 480.000 km. De asemenea, dacă este bine întreținut, un motor diesel poate ajunge chiar și până la peste 800.000 km. Explicația este aceea că motoarele diesel au mai puține părți mobile și sunt în general mai robuste. Asta înseamnă că există o mișcare limitată în timpul funcționării motorului, ceea ce se traduce printr-o uzură mai mică. În plus, motorina nu este atât de acidă precum benzina, care acționează ca un solvent asupra componentelor interne ale motorului, provocând coroziune în timp și o uzură ridicată.

Vezi şi când expiră benzina și motorina!

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Testul pe care doar cei foarte inteligenți îl trec. Poți descoperi numărul lipsă în 10 secunde?
FANATIK.RO
Testul pe care doar cei foarte inteligenți îl trec. Poți descoperi numărul lipsă în 10 secunde?
Wow! Cum arată Loredana Groza, în realitate. Anca Țurcașiu a postat o fotografie cu ea, fără niciun filtru
Viva.ro
Wow! Cum arată Loredana Groza, în realitate. Anca Țurcașiu a postat o fotografie cu ea, fără niciun filtru
Gina Pistol, la Masterchef? Chiar Smiley a dat-o de gol. Uite cum a filmat-o acasă
Libertateapentrufemei.ro
Gina Pistol, la Masterchef? Chiar Smiley a dat-o de gol. Uite cum a filmat-o acasă
Șocul trăit de Dănuț Lupu în penitenciar: „Pentru ei nu face nimeni nimic! Să mă scuze și părintele, dar trebuie să o spun”
GSP.RO
Șocul trăit de Dănuț Lupu în penitenciar: „Pentru ei nu face nimeni nimic! Să mă scuze și părintele, dar trebuie să o spun”
Comuna din România care se transformă în stațiune turistică: „Avem lacuri sărate”
FANATIK.RO
Comuna din România care se transformă în stațiune turistică: „Avem lacuri sărate”
Românca al cărei nume este gravat pe mașinile Tesla se luptă acum cu Elon Musk. Bolnavă de cancer, își dorește doar scuze
Știrileprotv.ro
Românca al cărei nume este gravat pe mașinile Tesla se luptă acum cu Elon Musk. Bolnavă de cancer, își dorește doar scuze
Imaginile pe care Meghan Markle le-ar vrea dispărute! Ce a putut să facă soția Prințului Harry. Gestul ei a devenit viral pe internet! Nu știa că e filmată!
Unica.ro
Imaginile pe care Meghan Markle le-ar vrea dispărute! Ce a putut să facă soția Prințului Harry. Gestul ei a devenit viral pe internet! Nu știa că e filmată!
"Cei mai mari fotbalişti ai României? Nici Dobrin, nici Hagi". Victor Piţurcă i-a numit pe cei mai tari: "Fantastici! Fiecare de la 50 de milioane în sus"
Orangesport.ro
"Cei mai mari fotbalişti ai României? Nici Dobrin, nici Hagi". Victor Piţurcă i-a numit pe cei mai tari: "Fantastici! Fiecare de la 50 de milioane în sus"
Momentul exploziei care a devastat blocul din Craiova. O cameră de supraveghere a surprins imaginile dezastrului
Observatornews.ro
Momentul exploziei care a devastat blocul din Craiova. O cameră de supraveghere a surprins imaginile dezastrului
Horoscop 18 aprilie 2024. Gemenii ar trebui să păstreze o oarecare rezervă față de propriile impulsuri decât față de cei din anturajul apropiat
HOROSCOP
Horoscop 18 aprilie 2024. Gemenii ar trebui să păstreze o oarecare rezervă față de propriile impulsuri decât față de cei din anturajul apropiat
RECOMANDĂRI