• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Dopamina este adesea denumită „substanța chimică a plăcerii”, dar ea nu produce de fapt plăcere, ci întărește sentimentele de stare de bine prin conectarea senzațiilor de plăcere cu anumite comportamente.

Cercetătorii sunt de părere că este o substanță chimică care contribuie la starea de bine, deoarece face parte din centrul nostru de recompense, iar când creierul nostru produce dopamină ca răspuns la ceea ce facem, ne simțim bine și vrem să facem mai mult din orice ne face să ne simțim mai  sănătoși din punct de vedere mental. Acest lucru duce, la rândul său, la o producție și mai mare de dopamină.

Dopamina este produsă în mai multe locuri diferite din creier  și este, de asemenea, prezentă în răspunsurile de luptă sau fugi. Atunci când se confruntă cu o amenințare percepută, reală sau imaginară, sistemul nervos simpatic  se activează, declanșând eliberarea de dopamină și alte substanțe care ajută la gestionarea răspunsului la stres. 

Rolul dopaminei în organism

Dopamina are un impact direct asupra multor funcții neurologice, cognitive și comportamentale din organism, inclusiv: circulaţie, gestionarea gândurilor și emoțiilor, răspunsul față de recompense și pedepse, reglarea hormonilor și a glandelor. 

Dopamina afectează totul, de la modul în care gândim și ne mișcăm până la felul în care ne amintim și ne comportăm. Toți experimentăm dopamina în mod diferit și un dezechilibru în nivelurile de dopamină poate fi greu de detectat, dar ne poate influența în mod direct sănătatea fizică și mintală.

Prea puțină sau prea multă dopamină poate provoca multe probleme. 

Deficitul de dopamină poate cauza o serie de simptome, printre care: pierderea echilibrului, modificarea greutății, crampe musculare, nivel scăzut de energie, anxietate, modificări bruște de dispoziție, lipsa dorinței sexuale, constipație, dificultăți de somn, halucinații. 

Nivelurile ridicate de dopamină pot crește concentrarea, energia, apetitul sexual. Creșterea capacității de concentrare poate duce la un comportament competitiv, agresiv și poate provoca simptome precum anxietate, probleme de somn și stres.  

Când cineva se confruntă cu o tulburare a nivelului de dopamină, este posibil să se confrunte cu o scădere a funcțiilor neurocognitive, care implică memoria, atenția și abilitățile de rezolvare a problemelor.

La fel ca neurotransmițătorul serotonină, care ajută la reglarea stării de spirit, dopamina este implicată în apariția, dezvoltarea sau, din contra, ameliorarea multor boli psihologice. Receptorii dopaminergici care funcționează anormal joacă un rol în unele tulburări de sănătate.

Boala Parkinson

Nivelurile scăzute de dopamină pot apărea în anumite boli neurodegenerative, cum ar fi boala Parkinson, în care celulele nervoase responsabile de producerea și eliberarea dopaminei sunt aproape inexistente.

Tulburare cu deficit de atenție (ADHD)

Studiile au arătat că la cei cu ADHD există tulburări de dopamină, corelate cu simptomele de neatenție și impulsivitate. Persoanele cu ADHD pot întâmpina probleme în raport cu motivația și recompensa, care le fac incapabile să își modifice comportamentul pentru a se adapta condițiilor de recompensă în schimbare. 

Schizofrenie

Schizofrenia este asociată cu modificări ale receptorilor de dopamină din creier, precum și cu căile de semnalizare ale dopaminei. Medicamentele antipsihotice pot acționa ca un antagonist al dopaminei, ajutând unii pacienți cu schizofrenie.

Dependențe

Răspunsurile condiționate declanșate de dopamină care rezultă din anumite comportamente, cum ar fi consumul de alcool sau jocurile de noroc, pot duce la dependență. Motivele pentru care unii oameni se luptă cu dependența mai mult decât alții ar putea avea de-a face cu diferențele preexistente în circuitele dopaminei din organism. 

Tulburare depresivă severă

Deficitul de dopamină poate duce la incapacitatea de a simți plăcere, care este adesea un simptom al depresiei severe. 

Eficacitatea scăzută în metabolismul și semnalizarea dopaminei poate produce semne și simptome precum: 

  • Pierderea de energie
  • Pofta de mâncare diminuată
  • Excesul de alimente grase sau dulci
  • Scăderea dorinței și a plăcerii pentru diferite activități
  • Modificări ale libidoului

În astfel de cazuri, pacienții pot fi tratați cu medicamente antidepresive, care pot prelungi efectul dopaminei disponibile în locurile receptorilor săi și, în acest fel, amplifică efectele mediate de dopamină pentru a reduce astfel de semne și simptome.

Modalități naturale de a echilibra nivelul de dopamină

Nivelurile de dopamină sunt dificil de monitorizat, deoarece apar în creier, dar există modalități de a echilibra nivelul de dopamină fără medicamente. Cel mai bun mod de a echilibra nivelul de dopamină este să te concentrezi asupra obiceiurilor sănătoase.

O viață echilibrată

Prima cheie este echilibrul. Dacă exagerezi cu anumite activități producătoare de dopamină, cum ar fi sexul, tehnologia sau jocurile de noroc, este nevoie să faci pauze mai lungi, voite. Dacă se pierde controlul pe gestionarea acestor activități, intervin stări de oboseală, vinovăție sau lipsă de motivație, care stimulează dorința de a crește și mai mult nivelul de dopamină și astfel se intră într-un cerc vicios. Soluția este să ții sub control activitățile care stimulează producția de dopamină. 

Consumul de alimente nutritive

Nutrienții din anumite alimente se deplasează către creier și contribuie la producția de dopamină.  Consumul de multe fructe, în special banane și legume, poate crește producția de dopamină.

Specialiștii recomandă, de asemenea, proteine, inclusiv carne slabă, pește, fasole și proteine ​​pe bază de plante, precum și alimente bogate în acizi grași omega-3, cum ar fi somonul, macroul, stridiile, semințele de in măcinate, semințele de chia și nucile.

Sportul regulat

Plimbările scurte, practicarea yoga, dansul chiar și în casă sau antrenamentele ce pot fi practicate inclusiv la domiciliu, pot ajuta la obținerea unor niveluri sănătoase de dopamină. Exercițiile fizice îmbunătățesc, de asemenea, obiceiurile de somn, care susțin și ele niveluri echilibrate de dopamină.

Fă orice activitate fizică care îți place. Să te forțezi să faci ceva ce urăști doar de dragul mișcării, poate aduce beneficii fizice, dar pentru stimularea producției de dopamină, alege tipul de mișcare care îți place și îți aduce bucurie. 

Sărbătorirea micilor momente

Făcând lucruri mici care îți aduc bucurie spune creierului tău că viața este frumoasă și că modul în care o abordezi stă în puterea ta. 

Activitățile mici pot include lucruri extrem de simple, cum ar fi admirarea florilor în grădină, ascultarea muzicii preferate, mirosul boabelor de cafea, savurarea unei cine bune.  Aceste lucruri stimulează producția de dopamină și se obține un impuls de sănătate mintală care durează.

Deoarece dopamina joacă un rol atât de important în corp și creier, este important să abordăm dezechilibrele imediat ce le sesizăm, deoarece acestea pot fi ajustate prin schimbări destul de mici, dar cu efecte majore. 


Resurse utile:

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/dopamine-affects-how-brain-decides-whether-goal-worth-effort

https://www.apa.org/monitor/mar05/dopamine

Citeşte şi:

Care sunt factorii care determină atracția sexuală

Ce este iertarea și ce înseamnă să ierți sau nu pe cineva?

Povestea incredibilă a voleibalistului care a crezut timp de 15 ani că e iubitul unui fotomodel. Lumea lui s-a năruit când a aflat adevărul
PARTENERI - GSP.RO
Povestea incredibilă a voleibalistului care a crezut timp de 15 ani că e iubitul unui fotomodel. Lumea lui s-a năruit când a aflat adevărul
Femeia care are cel mai ciudat prenume din România. Toată lumea rămâne mască după ce aude numele ei
Playtech.ro
Femeia care are cel mai ciudat prenume din România. Toată lumea rămâne mască după ce aude numele ei
Fermierii, obligați prin lege să schimbe meniul porcilor și să intre în coteț cu botoșei. ”Aștia care fac legile nu știu cum arată porcul”
Observatornews.ro
Fermierii, obligați prin lege să schimbe meniul porcilor și să intre în coteț cu botoșei. ”Aștia care fac legile nu știu cum arată porcul”
Horoscop 1 decembrie 2021. Berbecii simt nevoia să ridice ochii din pământ și să privească cu mai mult curaj spre viitor
HOROSCOP
Horoscop 1 decembrie 2021. Berbecii simt nevoia să ridice ochii din pământ și să privească cu mai mult curaj spre viitor
România trebuie să înceapă să renunțe la încălzirea pe lemne în următorii 2 ani
Știrileprotv.ro
România trebuie să înceapă să renunțe la încălzirea pe lemne în următorii 2 ani
Faţa nevăzută a idolului. Bărbatul celebru ar fi violat o adolescentă de 16 ani. Mama victimei, ţinută la uşă: "Taci, gura! Taci din gură!"
Telekomsport
Faţa nevăzută a idolului. Bărbatul celebru ar fi violat o adolescentă de 16 ani. Mama victimei, ţinută la uşă: "Taci, gura! Taci din gură!"
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie
PUBLICITATE
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie