• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Indiferent dacă sunt pasive sau active, gândurile persistente despre sinucidere și moarte pot fi copleșitoare, iar persoana care le are se poate simți nesigură și fără speranță.

A vorbi despre aceste gânduri poate fi greu, mai ales că nu te încumeți să le împărtășești cu alte persoane. Aceste gânduri pot apărea chiar și în absența unui diagnostic de depresie sau a altei boli mintale.

Ce cauzează gândurile suicidare?

Gândurile de sinucidere nu au o singură cauză. Ele se pot declanșa din mai multe motive.

În unele cazuri, acestea pot fi un simptom al unei stări de sănătate mintală, cum ar fi: depresie majoră, schizofrenie, tulburare bipolară, tulburări legate de consumul de substanțe, anxietate, tulburări de alimentație, tulburare de stres posttraumatic.

Dar nu toată lumea cu aceste afecțiuni va avea gânduri de sinucidere. De asemenea, poți experimenta gânduri suicidare fără o afecțiune de sănătate mintală subiacentă.

Un istoric familial de afecțiuni de sănătate mintală, gânduri sinucigașe sau sinucidere poate face mai probabil ca cineva să aibă gânduri sinucigașe.

Experții cred că anumite gene ar putea juca un rol în gândurile și comportamentul suicidar, deși cercetările sunt încă în stadii incipiente.

Biserica demolabilă din Constanţa împarte spiritele şi în rândul enoriaşilor: „Să o lase, că ne-am obişnuit!”, „Legea să se aplice în toate lucrurile!”
Recomandări
Biserica demolabilă din Constanţa împarte spiritele şi în rândul enoriaşilor: „Să o lase, că ne-am obişnuit!”, „Legea să se aplice în toate lucrurile!”

Alți factori care pot crește riscurile de a experimenta gânduri suicidare includ: factori de stres sau provocări majore ale vieții, inclusiv divorțul, pierderea unei persoane dragi, preocupări financiare sau dificultăți juridice, să ai un prieten sau o persoană iubită care s-a sinucis, durere cronică, boli cronice sau care pun viața în pericol, cum ar fi cancerul, izolare sau intimidare la școală sau la serviciu, abuz în familie sau relație, încercarea de sinucidere în trecut.

Adesea, gândurile de sinucidere înseamnă pur și simplu că simți mai multă tristețe și durere decât poți gestiona. Este firesc să vrei să pună capăt durerii și nefericirii, iar gândurile de sinucidere ar putea apărea atunci când nu poți să-ți imaginezi o cale de ieșire din suferința ta.

Dar există modalități de a obține sprijin pentru gestionarea acestor gânduri.

Cum să gestionezi gândurile active de sinucidere

În primul rând, e bine să știi că oricine poate experimenta gânduri sinucigașe. Aceste gânduri nu reprezintă o slăbiciune, un defect sau un eșec personal.

Dacă te gândești la metode de sinucidere sau te gândești în mod activ să îți pui capăt vieții, acești pași te pot ajuta să fii în siguranță în timp ce lucrezi pentru a obține mai mult sprijin pe termen lung:

O nouă doză de vaccin anti-COVID, acum sau la toamnă? Doi imunologi din SUA explică noile vaccinuri și cum trebuie combinate
Recomandări
O nouă doză de vaccin anti-COVID, acum sau la toamnă? Doi imunologi din SUA explică noile vaccinuri și cum trebuie combinate

Apelează la ajutor – Persoanele dragi și de încredere pot asculta și oferi sprijin emoțional. De asemenea, te pot ajuta să te simți în siguranță. Dacă nu ești sigur la cine să apelezi, începe cu un consilier sau terapeut care te poate asculta cu compasiune și îți poate oferi îndrumări cu privire la modalitățile de gestionare a acestor gânduri.

Du-te undeva în siguranță – Un loc sigur poate facilita evitarea acțiunii. Un spațiu public, casa unui prieten sau un alt loc în care te simți confortabil poate oferi o alternativă la casa în care simți că te năpădesc gândurile greu de controlat.

Evită alcoolul și alte substanțe – Consumul de alcool sau utilizarea de substanțe ar putea părea de ajutor pentru a amorți emoțiile dureroase și nedorite, dar s-ar putea să descoperi că acestea agravează de fapt depresia și gândurile suicidare.

Încearcă tehnici de împământare – Mersul la o scurtă plimbare, îmbrățișarea unui animal de companie și respirația profundă sunt toate exemple de tehnici de împământare care te pot ajuta să rămâi în prezent într-un moment de suferință intensă.

Interviu-eveniment cu CTP despre justiție, presă și legile securității: „Iohannis nu are vreo treabă cu Securitatea, dar expresia «cineva ne-a dat» este modul de a vorbi și de a gândi securist”
Recomandări
Interviu-eveniment cu CTP despre justiție, presă și legile securității: „Iohannis nu are vreo treabă cu Securitatea, dar expresia «cineva ne-a dat» este modul de a vorbi și de a gândi securist”

Fă ceva care te ajută să te relaxezi – Ascultă muzică, savurează o mâncare sau o băutură preferată, privește fotografii cu oameni și animale pe care le iubești. Toate acestea te pot ajuta să te simți mai calm și mai puțin stresat.

Sentimentele de durere și disperare s-ar putea să nu se îmbunătățească imediat, iar abordarea gândurilor suicidare poate necesita timp și sprijin profesional. Dar să faci primii pași către gestionarea acestor gânduri te poate ajuta să obții suficientă distanță pentru a-ți recâștiga speranța și a explora mai multe metode de alinare pe termen lung.

Cum să gestionezi gândurile pasive de sinucidere

Gândurile de sinucidere nu înseamnă întotdeauna să ai un plan specific de a muri. S-ar putea să-ți dorești să fii mort, de exemplu, sau să te gândești frecvent la moarte, chiar dacă nu ai intenția de a te sinucide.

Aceste gânduri sinucigașe pasive sunt totuși grave. Aceste sfaturi pot oferi un punct de plecare pentru gestionarea lor:

Recunoaște semnele – Pentru unii oameni, gândurile sinucigașe pasive nu devin niciodată active. Dar aceste gânduri pot duce în cele din urmă la planificarea de sinucidere sau la o tentativă. Observarea semnelor timpurii, cum ar fi lipsa de speranță, sentimentul de a fi prins în capcană sau sentimentul că ești o povară pentru ceilalți, poate sugera că este timpul să ceri ajutor.

Obține asistență profesională – Lucrul cu un profesionist în sănătate mintală este, în general, cel mai bun mod de a gestiona gândurile de sinucidere. Un terapeut poate oferi îndrumări pentru identificarea posibililor factori declanșatori și explorarea opțiunilor de tratament, plus te poate ajuta să creezi un plan de siguranță.

Lucrează la un plan de criză – Planurile de siguranță implică de obicei compilarea listelor de declanșatoare sau semne timpurii ale gândurilor suicidare, sfaturi de adaptare și informații de contact pentru cei dragi care te susțin.

Rămâi conectat – Sentimentele de vinovăție sau sentimentul de a fi o povară te pot determina să-i eviți pe cei dragi, dar să păstrezi legătura cu oamenii cărora le pasă de tine și care poate face să treci mai ușor printr-o criză. Încearcă să contactezi o persoană în care ai încredere și roag-o să fie alături de tine.

Găsește distrageri pozitive – Activitățile care îți plac ar putea ajuta la atenuarea gândurilor întunecate sau dureroase și chiar la reaprinderea unor sentimente de bucurie, ajutându-te să îți amintești câteva motive pentru care viața merită trăită. O carte sau un film bun, o plimbare cu animalul de companie sau orice care îți aduce bucurie poate ajuta.

Concentrează-te pe îngrijirea de sine – Ai grjă de nevoile tale fizice pentru a crea un echilibru în viața ta. Mănâncă sănătos, hidratează-te și fă activitate fizică. Nu uita de somn, 7-9 ore de somn pe noapte sunt vitale pentru o stare pozitivă.

Chiar și atunci când provocările vieții și momentele dureroase sunt cele mai copleșitoare, e bine să îți amintești că nu ești singur. Deschiderea față de ceilalți s-ar putea să nu schimbe situația sau să alunge complet gândurile, dar împărtășirea lor cu o persoană dragă sau cu un terapeut poate face mai ușor să obții tipul potrivit de sprijin.

Primul pas este identificarea și ameliorarea cauzelor care stau la baza acestor gânduri. Acest proces nu se începe singur. Sprijinul de la un profesionist calificat în sănătate mintală poate ajuta în mare măsură la o alinare pe termen lung a acestor gânduri.

Când cineva se confruntă cu astfel de gânduri, ar putea simți că nu poate scăpa de durerea și nefericirea pe care le simte. Este bine să ne amintim, totuși, că nimic nu este permanent, nici măcar cea mai mare suferință. Timpul, sprijinul celor dragi și ajutorul profesional pot face viitorul să pară mult mai luminos.

Deschiderea față de cineva în care ai încredere este întotdeauna un prim pas bun. Împărtășirea gândurilor de sinucidere te poate ajuta să realizezi că nu ești singur. Știind că ai sprijinul cuiva iubit te poate ajuta să explorezi mai ușor opțiunile de tratament profesional.

Oricât de clișeic ar suna, poate ajuta și să iei lucrurile pe rând. În loc să te gândești la ziua de mâine, sau la orice durere pe care viitorul ar putea să o aducă, încearcă să rămâi prezent și amintește-ți că viitorul oferă și oportunități de bucurie.

Urmărește-ne pe Google News
Selfieurile ucigașe! 10 poze făcute fix înainte ca protagoniștii să moară! ATENȚIE, IMAGINI SENSIBILE
GSP.RO
Selfieurile ucigașe! 10 poze făcute fix înainte ca protagoniștii să moară! ATENȚIE, IMAGINI SENSIBILE
Detaliul HALUCINANT observat la Anamaria Prodan și Sarah, fiica ei, când au apărut în costum de baie. Ce se vede, de fapt
Playtech.ro
Detaliul HALUCINANT observat la Anamaria Prodan și Sarah, fiica ei, când au apărut în costum de baie. Ce se vede, de fapt
„Dumnezeu să te ierte, fetiţa noastră dragă!” Lacrimi pentru Maria, tânăra care a murit în accidentul din Dolj. Ar fi împlinit 18 ani peste câteva zile
Observatornews.ro
„Dumnezeu să te ierte, fetiţa noastră dragă!” Lacrimi pentru Maria, tânăra care a murit în accidentul din Dolj. Ar fi împlinit 18 ani peste câteva zile
Horoscop 2 iulie 2022. Săgetătorii s-ar putea să-și iasă din fire și să scape de sub control anumite emoții negative
HOROSCOP
Horoscop 2 iulie 2022. Săgetătorii s-ar putea să-și iasă din fire și să scape de sub control anumite emoții negative
Reacția încredibilă a unui șofer oprit de polițiști în trafic. Polițist: „Nu mai aveți voie sa conduceți din momentul asta"
Știrileprotv.ro
Reacția încredibilă a unui șofer oprit de polițiști în trafic. Polițist: „Nu mai aveți voie sa conduceți din momentul asta"
A fost campioană europeană, iar acum este actriţă în filme pentru adulţi. Sărăcia cumplită a împins-o la acest lucru
Orangesport.ro
A fost campioană europeană, iar acum este actriţă în filme pentru adulţi. Sărăcia cumplită a împins-o la acest lucru
Jewelry Seven, atelierul de bijuterii custom în care pasiunea se îmbină cu creativitatea
PUBLICITATE
Jewelry Seven, atelierul de bijuterii custom în care pasiunea se îmbină cu creativitatea
POVEȘTI CARE VINDECĂ. După 19 ani de dureri de spate, un bărbat a cunoscut medicii care i-au redat mobilitatea
PUBLICITATE
POVEȘTI CARE VINDECĂ. După 19 ani de dureri de spate, un bărbat a cunoscut medicii care i-au redat mobilitatea