• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Atunci când oamenii se confruntă cu stres, răspunsul de luptă sau fugi determină eliberarea de hormoni care ajută la pregătirea organismului, ce devine alert, atât fizic, cât și mental, pe măsură ce ritmul cardiac și ritmul respirator cresc.

Acest lucru ne permite să luăm măsuri în situații care necesită un răspuns rapid. Această stare devine problematică atunci când nu există niciun pericol imediat și rămânem în această stare pentru o perioadă prelungită de timp.

Semne de stres prelungit

Stresul prelungit poate avea o serie de efecte diferite asupra corpului și minții, printre care:

Anxietate

Scăderea apetitului sexual

Dificultăți de concentrare

Gânduri dezorganizate

Apetit neregulat

Oboseală

Sentimente de neputință

Boli și infecții frecvente

Senzație de lucruri scăpate de sub control

Sentimente de deznădejde

Dureri de cap

Indigestie

Iritabilitate

Schimbări de dispoziție

Recuperare dificilă după boală sau infecție

Probleme cu somnul

Astfel de simptome pot varia în intensitate. Multe dintre ele se pot agrava în timp, dacă nu se iau măsuri asupra factorilor de stres.

Cauze ale stresului prelungit

Există o serie de situații care pot duce la stres prelungit.

45% dintre români nu disting între un lider de partid real și unul fictiv. „Nu vor să pară că nu au cunoștințe”, spun autorii studiului
Recomandări
45% dintre români nu disting între un lider de partid real și unul fictiv. „Nu vor să pară că nu au cunoștințe”, spun autorii studiului

Cauzele posibile includ:

Probleme cronice de sănătate: afecțiunile de sănătate pe termen lung pot fi o sursă semnificativă de stres prelungit.

Relații dificile: relațiile provocatoare cu membrii familiei, partenerii, colegii de muncă sau alții pot crea, de asemenea, stres de lungă durată.

Probleme financiare: datoriile, cheltuielile bruște sau schimbările în situația financiară a unei persoane pot crea o cantitate semnificativă de stres.

Stresul legat de locul de muncă: un loc de muncă cu presiune ridicată, un mediu de lucru dificil sau chiar incertitudinea în muncă pot fi toate o sursă de stres prelungit.

Factori de stres traumatic: includ lucruri precum expunerea la abuz fizic, emoțional sau sexual, violența interpersonală, traiul în zone de conflict.

De exemplu, pandemia de COVID-19 este un exemplu de eveniment traumatic care a creat un stres prelungit semnificativ pentru oameni din toate categoriile sociale.

Impactul stresului prelungit

Cercetările sugerează că stresul de lungă durată are consecințe grave, pe termen lung. Stresul prelungit afectează întregul corp. Aceasta înseamnă că poate avea un impact direct sau indirect asupra mai multor zone și sisteme.

Biserica demolabilă din Constanţa împarte spiritele şi în rândul enoriaşilor: „Să o lase, că ne-am obişnuit!”, „Legea să se aplice în toate lucrurile!”
Recomandări
Biserica demolabilă din Constanţa împarte spiritele şi în rândul enoriaşilor: „Să o lase, că ne-am obişnuit!”, „Legea să se aplice în toate lucrurile!”

Sănătate mintală

Stresul prelungit poate avea un impact serios asupra sănătății mintale. Stresul cronic a fost legat de afecțiuni precum anxietatea, depresia, stresul posttraumatic, problemele legate de consumul de substanțe, dificultățile de somn și tulburările de personalitate. Stresul de lungă durată poate avea, de asemenea, un efect asupra memoriei, stimei de sine, concentrării unei persoane, precum și asupra altor aspecte ale învățării și cogniției.

Cercetările au mai descoperit că stresul prelungit poate duce la modificări ale structurii creierului, inclusiv reduceri de volum în anumite zone ale creierului. Aceste modificări structurale ale creierului au potențialul de a duce la disfuncții comportamentale, emoționale și cognitive și, în cele din urmă, cresc vulnerabilitatea unei persoane la boli mintale.

Sistemul cardiovascular

Stresul acut face ca sistemul cardiovascular să treacă în viteză ridicată – ritmul cardiac crește, vasele de sânge se dilată, iar tensiunea arterială crește pentru a pompa sângele oxigenat în corp.

În mod normal, organismul revine la starea de odihnă odată ce stresul a trecut, dar stresul prelungit expune sistemul cardiovascular la niveluri mai ridicate de hormoni de stres, care îl pot afecta în timp.

O nouă doză de vaccin anti-COVID, acum sau la toamnă? Doi imunologi din SUA explică noile vaccinuri și cum trebuie combinate
Recomandări
O nouă doză de vaccin anti-COVID, acum sau la toamnă? Doi imunologi din SUA explică noile vaccinuri și cum trebuie combinate

Stresul cronic, de durată, poate crește riscul unei persoane pentru probleme precum hipertensiunea arterială, atacul de cord sau accidentul vascular cerebral.

Sistemul gastrointestinal

Stresul poate provoca, de asemenea, probleme de stomac și digestie. Pe termen scurt, s-ar putea să simți că ai „fluturi” în stomac, dar când stresul nu dispare niciodată, poate declanșa probleme, inclusiv dureri de stomac și balonare.

Cercetătorii cred, de asemenea, că bacteriile din intestinul unei persoane pot avea o influență asupra stării de spirit, astfel încât perturbările bacteriilor intestinale pot afecta, de asemenea, sănătatea mintală și alte sisteme ale corpului.

Sistemul muscular

Când te simți stresat, ți se încordează mușchii. Cu stres prelungit, această tensiune musculară durează o perioadă lungă de timp. Ca urmare, oamenii pot dezvolta dureri de cap sau migrene, adesea ca urmare a faptului că mușchii capului, gâtului și umerilor rămân încordați mult timp.

Sistemul respirator

Stresul prelungit poate interfera, de asemenea, cu procesele respiratorii ale organismului. Stresul psihologic poate face respirația mai dificilă, ducând la respirație rapidă și dificultăți de respirație. Persoanele care au deja o afecțiune respiratorie, cum ar fi bronșita cronică, astmul sau boala pulmonară obstructivă cronică, pot constata că simptomele lor se agravează ca urmare a stresului continuu.

Cum să faci față stresului prelungit

Dacă crezi că ești afectat de stres prelungit, există lucruri pe care le poți face pentru a ameliora lucrurile. Stabilirea unor practici eficiente de gestionare a stresului este importantă pentru menținerea sănătății fizice și mentale.

Elimină cauza stresului

Una dintre cele mai bune modalități de a reduce stresul prelungit este abordarea cauzei principale sau decizia de a face o schimbare majoră în viață.

Dacă este vorba de o relație care provoacă stres, este important să reevaluezi acea relație. Dacă jobul este cel care îți provoacă stres, ai putea lua în considerare să cauți un alt loc de muncă. Este important să ne amintim că schimbările mari pot fi și o sursă de stres prelungit. De aceea, este important să ne evaluăm opțiunile și să vedem care ar putea fi avantajele și dezavantajele potențialelor schimbări.

Făcând o schimbare acum, ar putea crește temporar stresul și anxietatea, dar o astfel de decizie poate da roade pe termen lung.

Reîncadrează gândurile

Uneori, modul în care oamenii se gândesc la sursele stresului poate înrăutăți situația. Distorsiunile cognitive, cum ar fi gândirea totul sau nimic, generalizarea excesivă și exagerarea pot face ca lucrurile stresante să pară mai rele decât sunt sau chiar copleșitoare.

Recadrarea cognitivă, o tehnică folosită frecvent în terapia cognitiv-comportamentală, implică schimbarea modului în care te gândești la factorii de stres pentru a gestiona mai bine emoțiile și răspunsul la stres.

Stabilește limite

Este important să elimini sursele neesențiale de stres. Acest lucru ar putea însemna să spui nu unor obligații, să stabilești limite sau să delegi unele responsabilități altora.

Granițele pot fi o parte importantă a gestionării stresului, așa că este important să înveți cum să recunoști când trebuie să stabilești anumite limite. Câteva semne că trebuie să stabilești niște limite:

  • Simți că oamenii cer mereu prea mult de la tine
  • Spui da lucrurilor pe care nu vrei cu adevărat să le faci
  • Te simți mereu epuizat de toate obligațiile tale

Dacă te simți copleșit de stres, cere ajutor. Delegarea unor responsabilități în timp ce elimini unele sarcini neesențiale poate fi de ajutor.

Ai grijă de tine

Când te confrunți cu stres prelungit, este important să îți acorzi o grijă deosebită. Ia-ți pauze de relaxare, urmează o dietă hrănitoare, practică exerciții fizice și dormi suficient.

Exercițiul fizic are o gamă largă de beneficii pentru sănătate, inclusiv reduceri ale stresului și anxietății percepute.

Construiește relații de sprijin

Uneori, relațiile pot fi o sursă de stres prelungit, dar a avea oameni în viața ta pe care să te sprijini acționează ca un tampon important împotriva stresului acut și cronic. Cercetările au descoperit că sprijinul social este esențial pentru sănătatea fizică și mentală.

În afară de toate aceste lucruri, dacă simți că lucrurile scapă de sub control, poți apela la ajutor terapeutic de specialitate pentru a reduce sursele de stres din viața ta și a-ți recăpăta liniștea și echilibrul.

Urmărește-ne pe Google News
Selfieurile ucigașe! 10 poze făcute fix înainte ca protagoniștii să moară! ATENȚIE, IMAGINI SENSIBILE
GSP.RO
Selfieurile ucigașe! 10 poze făcute fix înainte ca protagoniștii să moară! ATENȚIE, IMAGINI SENSIBILE
ȘOC! Unul dintre cei mai cunoscuți milionari din România a murit în urmă cu câteva ore! Sfârșitul lui a fost tragic
Playtech.ro
ȘOC! Unul dintre cei mai cunoscuți milionari din România a murit în urmă cu câteva ore! Sfârșitul lui a fost tragic
„Dumnezeu să te ierte, fetiţa noastră dragă!” Lacrimi pentru Maria, tânăra care a murit în accidentul din Dolj. Ar fi împlinit 18 ani peste câteva zile
Observatornews.ro
„Dumnezeu să te ierte, fetiţa noastră dragă!” Lacrimi pentru Maria, tânăra care a murit în accidentul din Dolj. Ar fi împlinit 18 ani peste câteva zile
Horoscop 2 iulie 2022. Săgetătorii s-ar putea să-și iasă din fire și să scape de sub control anumite emoții negative
HOROSCOP
Horoscop 2 iulie 2022. Săgetătorii s-ar putea să-și iasă din fire și să scape de sub control anumite emoții negative
Reacția încredibilă a unui șofer oprit de polițiști în trafic. Polițist: „Nu mai aveți voie sa conduceți din momentul asta"
Știrileprotv.ro
Reacția încredibilă a unui șofer oprit de polițiști în trafic. Polițist: „Nu mai aveți voie sa conduceți din momentul asta"
A fost campioană europeană, iar acum este actriţă în filme pentru adulţi. Sărăcia cumplită a împins-o la acest lucru
Orangesport.ro
A fost campioană europeană, iar acum este actriţă în filme pentru adulţi. Sărăcia cumplită a împins-o la acest lucru
Jewelry Seven, atelierul de bijuterii custom în care pasiunea se îmbină cu creativitatea
PUBLICITATE
Jewelry Seven, atelierul de bijuterii custom în care pasiunea se îmbină cu creativitatea
POVEȘTI CARE VINDECĂ. După 19 ani de dureri de spate, un bărbat a cunoscut medicii care i-au redat mobilitatea
PUBLICITATE
POVEȘTI CARE VINDECĂ. După 19 ani de dureri de spate, un bărbat a cunoscut medicii care i-au redat mobilitatea