• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

De regulă, ar trebui să avem câteva mese pe zi, dar deseori suntem prea ocupați sau prea stresați pentru a lua o pauză de mâncat sau mâncăm cu distrageri și întreruperi. Foarte rar savurăm cu adevărat ceea ce mâncăm sau bem, mâncăm pe pilot automat, fără a fi atenți la gustul mâncării și fără a conștientiza impactul asupra corpului și creierului.  

Mâncatul conștient ne permite să ne oprim, să încetinim și să acordăm atenție actului de a mânca.  

Legătura dintre hrană și creier

Există nenumărate studii care sugerează impactul alimentelor asupra sănătății mintale. Aceleași celule embrionare care ne-au fondat creierul și sistemul nervos au fondat și sistemul gastrointestinal, iar aceste sisteme rămân indisolubil legate prin nervul vag care controlează sistemul nostru de „odihnă și digerare”.

Flora intestinală poate produce aceiași neurotransmițători care guvernează starea de spirit și cunoașterea ca și creierul, iar atunci când creierul este alimentat în mod adecvat și echipat cu instrumentele și nutrienții potriviți, își poate îndeplini funcțiile esențiale și executive și poate funcționa într-un mod optim.

Este posibil să observăm că inflamația crește după o masă foarte procesată sau corpul se simte mai energizat atunci când mâncăm mai multe legume. Corelația dintre alimente și sănătatea mintală este mult mai profundă decât își dau seama mulți. Studiile au descoperit că dieta, împreună cu exercițiile fizice, poate contracara tulburările neurologice și cognitive, cum ar fi epilepsia și demența. Este, de asemenea, strâns legată de anxietate, depresie și somn.

Identificarea relației cu alimentele

Anumite diete pot fi mai benefice pentru sănătatea mintală decât altele, dar alimentația atentă ne încurajează să privim dincolo de alimentele pe care le consumăm și să ne concentrăm asupra modului în care mâncăm. 

Mănânci la blatul din bucătărie, în timp ce pregătești gustările copiilor tăi după școală? Încălzești resturile și le mănânci în timp ce derulezi fluxurile de știri?

Pe măsură ce începi să exersezi alimentația conștientă, este important să îți recunoști relația cu alimentele. Ce părere ai despre mâncare? Mănânci când ești stresat? Înlocuiești mesele cu gustări când ești ocupat? Zahărul te face anxios? Anumite alimente te ajută să te concentrezi?

A pune aceste întrebări poate fi dificil, mai ales pentru cei care au sau au experimentat tulburări de alimentație, dar te ajută să stabilești obiceiuri alimentare mai sănătoase care pot susține sănătatea mintală și comportamentală.

Cum să practici mâncatul conștient 

Viața se derulează rapid, iar o pauză pentru o masă fără întreruperi și distrageri poate fi o misiune imposibilă uneori. Totuși, tot ce trebuie să faci este să încetinești și să fii atent.  

Iată câteva modalități de a practica mâncatul conștient  în fiecare zi:

Fii conștient de activitatea ta – Urmărește o mușcătură de la început până la sfârșit și fii atent la sunetul pe care îl fac alimentele, la miros, la textura alimentelor, la aromele care se schimbă, la felul în care mesteci și înghiți mâncarea.  

Recunoaște semnalele corpului – Cu toții am experimentat acel sentiment sâcâitor în stomac când ne este foame. Acesta este un semnal. Poftele sunt, de asemenea, semnale, dar nu înseamnă neapărat că ai nevoie de mâncare. Uneori avem pofte atunci când ne simțim stresați sau anxioși. Pe măsură ce începi să mănânci cu atenție, scrie într-un jurnal ce mănânci și cum te simți înainte, în timpul și după.

Încetinește modul în care mănânci, astfel încât corpul și creierul să poată comunica – Atunci când mănânci repede, de obicei nu simți starea de sațietate imediat, iar acest lucru poate duce la supraalimentare.  În procesul de încetinire, îi dai corpului și creierului timp să comunice.

Socializează la masă – Actul de a pregăti și împărți mesele cu ceilalți este o activitate socială care a rezistat testului timpului și știm că implicarea socială este un factor esențial în bunăstarea noastră. Să iei cina cu cineva sau să gătești cu persoana iubită te poate ajuta să ai o alimentație mai atentă și contribuie și la sporirea stării de bine. 

Concentrează-te pe detaliile senzoriale – Cu fiecare aliment nou, acordă atenție unui aspect senzorial, cum ar fi mirosul unei portocale în timp ce o decojești, sunetul cepei atunci când o tai sau cum crănțăne morcovii când îi muști.

Practică atenția pe tot parcursul zilei – Să lucrezi la alimentația conștientă, te va ajuta să încorporezi atenția și în alte domenii ale vieții. Practică o rutină de dimineață cu afirmații, practică yoga, fă exerciții fizice sau încearcă meditația ghidată. Mindfulness, sub orice formă, te poate ajuta să rămâi prezent.

Mâncarea conștientă nu este o dietă. Scopul alimentației conștiente nu este de a pierde în greutate sau de a reduce caloriile, ci de a-ți îmbunătăți relația cu mâncarea și experiența generală a alimentației.

Cunoașterea impactului negativ al anumitor alimente asupra corpului tău nu înseamnă că trebuie să elimini acele alimente din dieta ta. Cu ajutorul mâncatului conștient, poți învăța să te bucuri de gustul și senzația unei singure prăjituri cu ciocolată, de exemplu, în loc să mănânci o cutie fără să îți dai seama. 

Practica mindfulness a ajutat mii de oameni să trăiască mai conștient și să dezvolte abilitățile necesare pentru a gestiona durerea cronică, bolile, depresia, problemele de somn și anxietatea, iar mâncatul conștient este o parte importantă a mindfulness. 

Mâncarea atentă este o practică continuă. Când gătești următoarea masă sau iei mâncare la pachet, acordă atenție mâncării și modului în care gustă și se simte. Nu trebuie neapărat să stai la o masă de bucătărie și să mănânci pe o perioadă lungă; trebuie doar să fii dispus să te concentrezi asupra experienței pe măsură ce se desfășoară.


Resurse utile:

https://www.healthline.com/nutrition/mindful-eating-guide

https://www.mindful.org/6-ways-practice-mindful-eating/

Citeşte şi:

De ce să citești în fiecare zi? 10 beneficii ale cititului

5 modalități constructive de a-ți elibera mintea pentru a face față stresului

Urmărește-ne pe Google News
Metoda prin care Anamaria Prodan a aflat că Reghecampf o înșală. Incredibil ce idee a avut Bebeto, fiul cel mic
PARTENERI - GSP.RO
Metoda prin care Anamaria Prodan a aflat că Reghecampf o înșală. Incredibil ce idee a avut Bebeto, fiul cel mic
BOMBĂ! Corina Caciuc, umilită public. Secretul ei a ieșit la iveală: „După idila cu Kamara și cu 5 miliarde câți or mai fi fost înainte”
Playtech.ro
BOMBĂ! Corina Caciuc, umilită public. Secretul ei a ieșit la iveală: „După idila cu Kamara și cu 5 miliarde câți or mai fi fost înainte”
Trandafiri albi, lacrimi și revoltă la înmormântarea Raisei. ”Era deşteaptă, frumoasă și bună”. Ce spun șefii polițistului despre schimbarea hainelor după accident
Observatornews.ro
Trandafiri albi, lacrimi și revoltă la înmormântarea Raisei. ”Era deşteaptă, frumoasă și bună”. Ce spun șefii polițistului despre schimbarea hainelor după accident
Horoscop 16 ianuarie 2022. Racii ar fi bine să păstreze distanța față de umbrele care s-au tot arătat în toate domenii din viață
HOROSCOP
Horoscop 16 ianuarie 2022. Racii ar fi bine să păstreze distanța față de umbrele care s-au tot arătat în toate domenii din viață
Atenție! Ce trebuie să știe toți românii cu certificat verde. Ce se întâmplă cu certificatul după a treia doză
Știrileprotv.ro
Atenție! Ce trebuie să știe toți românii cu certificat verde. Ce se întâmplă cu certificatul după a treia doză
Patronul Parmei, perplex când a văzut unde trebuie să vireze banii pentru transferul lui Dennis Man: ”Era mirat”
Telekomsport
Patronul Parmei, perplex când a văzut unde trebuie să vireze banii pentru transferul lui Dennis Man: ”Era mirat”
Ce este sindromul „Dropped Head” sau Head Down și ce afecțiuni provoacă
PUBLICITATE
Ce este sindromul „Dropped Head” sau Head Down și ce afecțiuni provoacă