• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Mersul pe jos este atât de simplu încât aproape orice persoană aptă de muncă îl poate face. În plus, are beneficii extraordinare –  susținerea unui sistem imunitar sănătos, stimularea metabolismului, întărirea articulațiilor, mușchilor și oaselor – ca să nu mai vorbim că este uimitor pentru ameliorarea stresului și pentru a ne bucura de puțin timp pentru noi. 

Iată care sunt cele mai importante beneficii ale mersului pe jos, listate de experții revistei Prevention.

12 beneficii ale mersului pe jos pentru sănătate

1. Îmbunătățește starea de spirit

Un pahar de vin sau o bucățică de ciocolată pot face mai dulce amintirea unei zile grele, dar mersul la plimbare este o strategie care oferă același avantaj, și ne ajută  în plus și să consumăm calorii. De fapt, cercetările arată că doar 10 minute de mers pe jos ne pot ridica moralul. Efectul poate fi amplificat și mai mult dacă plimbarea are loc în natură, de preferat prin iarbă sau prin pădure. 

Mersul la pas ne modifică sistemul nervos atât de mult, încât experimentăm o scădere a furiei și a ostilității, mai ales când mergem la o plimbare prin verdeață sau la soare. Acest lucru poate fi deosebit de util în lunile mai reci, când depresia sezonieră crește.

2. Ajută la arderea caloriilor și menținerea unui nivel optim al stării de sănătate

Pe măsură ce mergem constant o perioadă mai lungă, observăm că hainele vin mai lejer pe noi, chiar dacă numărul de kilograme nu se modifică pe cântar. Mersul regulat ajută la reducerea grăsimii de pe abdomen și, ca urmare, la îmbunătățirea răspunsului corpului la insulină, potrivit cercetărilor.

Ca să accelerăm arderea caloriilor, este bine să alternăm rimtul mai rapid cu unul mai lent și să schimbăm traseele, incluzând și unele cu o dificultate mai mare. Mersul zilnic activează metabolismul prin arderea caloriilor suplimentare și prin prevenirea pierderii musculare, ceea ce este deosebit de important pe măsură ce îmbătrânim. 

3. Reduce riscul de boli cronice

Specialiștii diabetologi recomandă mersul pe jos pentru a scădea nivelul zahărului din sânge și riscul general de diabet. Studiile arată că cei care merg suficient pe jos au un risc cu 30% mai mic de evenimente cardiovasculare, cum ar fi atac de cord sau accident vascular cerebral, comparativ cu cei care care nu merg regulat.

Pentru prevenirea bolilor, mersul pe jos este cheia, iar medicii recomandă plimbările de cel puțin două ori pe săptămână. 

4. Crește speranța de viață

Un studiu a constatat că persoanele care făceau între 10 și 60 de minute de exerciții fizice moderate pe săptămână au avut un risc de deces cu 18% mai mic, comparativ cu cei care au fost inactivi. În același timp, persoanele care au efectuat cele 150 de minute de exercițiu săptămânal recomandate în perioade de cel puțin 10 minute au avut un risc de deces cu 31% mai mic. Alte cercetări arată că, cu cât mergi mai repede, cu atât riscul scade mai mult. Beneficiul vine din antrenamentul cardiorespirator pe care îl oferă mersul pe jos.

5. Crește activitatea creierului

Cercetările care realizează scanări ale creierului arată că, la oamenii care merg în ritm alert timp de o oră de trei ori pe săptămână, zonele responsabile de luarea deciziilor din creier funcționează mai eficient decât în cazul oamenilor care nu fac mișcare. Alte cercetări arată că  atunci când copiii petrec 20 de minute mergând pe o bandă de alergare, performanța lor la testele academice se îmbunătățește. Experții cred că aceste beneficii s-ar putea datora parțial fluxului sanguin crescut la nivelul creierului, care apare în timpul exercițiilor fizice.

6. Atenuează durerile articulare

Mișcarea ajută la îmbunătățirea mobilității, deoarece mersul pe jos crește fluxul de sânge în zonele tensionate și ajută la întărirea mușchilor din jurul articulațiilor. Mersul pe jos timp de cel puțin 10 minute pe zi – sau aproximativ o oră în fiecare săptămână – poate preveni dizabilitatea și durerea de artrită la adulții în vârstă. 

7. Poate întârzia apariția venelor varicoase

Pe măsură ce îmbătrânim, riscul de apariție a venelor varicoase crește. Mersul pe jos este o modalitate dovedită de a le împiedica să se dezvolte. Sistemul venos include o secțiune circulatorie cunoscută sub numele de „a doua inimă”, care este formată din mușchi, vene și valve situate în gambe și picior, explică specialiștii. Acest sistem funcționează pentru a împinge sângele înapoi la inimă și plămâni, iar mersul pe jos întărește acest sistem circulator secundar prin întărirea și păstrarea mușchilor picioarelor, ceea ce stimulează fluxul sanguin sănătos.

Pentru cei care suferă deja de vene varicoase, mersul zilnic poate ajuta la ușurarea umflăturilor și a senzației de picioare grele. De asemenea, la persoanele care au o predispoziție genetică către vene varicoase, mersul zilnic poate amâna debutul bolii. 

8. Stimulează sistemul digestiv

O rutină obișnuită de mers pe jos accelerează activitatea sistemului digestiv, deoarece folosește mușchii de bază și abdominali, încurajând accelerarea sistemului gastro-intestinal.

9. Sporește creativitatea

Indiferent dacă e vorba de un blocaj la locul de muncă sau de o soluție la o problemă dificilă pe care o cauți demult, mișcarea poate fi o idee pentru a  te debloca. Plimbările stimulează creativitatea și pot da naștere la idei diverse. 

10. Îmbunătățește somnul

Antrenamentele regulate stimulează un somn mai odihnitor și mai lung, pentru că mișcarea crește în mod natural efectele melatoninei, hormonul somnului. Un studiu din 2019 a constatat că femeile aflate în postmenopauză care fac activitate fizică de intensitate ușoară până la moderată se odihnesc mai bine noaptea decât cele care sunt sedentare. Mersul pe jos ajută, de asemenea, la reducerea durerii și a stresului, care pot provoca tulburări de somn.

11. Pune în funcțiune sistemul imunitar

Mersul pe jos este o strategie eficientă de creștere a imunității, deoarece crește numărul de celule imunitare care atacă agenții patogeni din corpul nostru, ceea ce scade riscul de a ne îmbolnăvi grav de boli infecțioase. Chiar și dacă se îmbolnăvesc, oamenii care merg pe jos regulat se recuperează mai repede după boală. 

12. Alte obiective par mai accesibile atunci când mersul pe jos devine rutină

Când mersul devine obișnuință, se stabilește o rutină, iar instalarea unei rutine ne ajută să adoptăm mai ușor noi comportamente sănătoase. Specialiștii sunt de părere că mersul pe jos în mod regulat ne ajută să atingem și alte obiective pe care ni le-am propus. 

Dacă nu ești obișnuit cu mersul pe jos, nu îți propune de la început obiective mari. Începi cu tranșe mici, de câteva minute zilnic, apoi poți crește treptat timpul, ajungând până la 30 de minute sau chiar o oră pe zi. Folosește momente obișnuite din zi, cum ar fi mersul la serviciu sau la cumpărături, pentru a renunța la mașină sau la transportul în comun și a le înlocui cu mersul pe jos. 

 
Citeşte şi:

12 beneficii neștiute ale muzicii asupra calității vieți

Ce sunt aspirațiile și cum să dezvolți aspirații în acord cu cine ești tu

     
I-a spus „Nu” lui Adi Mutu: „Mi-a plăcut că l-am refuzat. Dar acum regret”
PARTENERI - GSP.RO
I-a spus „Nu” lui Adi Mutu: „Mi-a plăcut că l-am refuzat. Dar acum regret”
BOMBĂ! Unde s-a mutat Dragnea după despărțirea de Irina! Decizia ȘOC
Playtech.ro
BOMBĂ! Unde s-a mutat Dragnea după despărțirea de Irina! Decizia ȘOC
„Bă are curent, eşti prost?” Momentul când adolescentul de 16 ani se electrocutează în Gara din Focşani, surprins în imagini. Copilul a ars ca o torţă
Observatornews.ro
„Bă are curent, eşti prost?” Momentul când adolescentul de 16 ani se electrocutează în Gara din Focşani, surprins în imagini. Copilul a ars ca o torţă
Horoscop 7 decembrie 2021. Taurii simt o oarecare eliberare de o grămadă de griji inutile pe care le-au tot acumulat
HOROSCOP
Horoscop 7 decembrie 2021. Taurii simt o oarecare eliberare de o grămadă de griji inutile pe care le-au tot acumulat
Anchetă după o discuție între doi piloți care vorbeau despre aterizarea prea rapidă a unui coleg
Știrileprotv.ro
Anchetă după o discuție între doi piloți care vorbeau despre aterizarea prea rapidă a unui coleg
Chin! O mare sportivă a României, înfometată şi abuzată în secret: "Mi-a tras o bătaie... Cine se uită la tine? Niciun bărbat!"
Telekomsport
Chin! O mare sportivă a României, înfometată şi abuzată în secret: "Mi-a tras o bătaie... Cine se uită la tine? Niciun bărbat!"
Ciocolată cu tiramisu sau pralinele Happy Barrels? 170 de ani de bucurii dulci de la E.Wedel!
PUBLICITATE
Ciocolată cu tiramisu sau pralinele Happy Barrels? 170 de ani de bucurii dulci de la E.Wedel!