• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

S-ar putea să te îngrijoreze viitorul relației și modul în care anxietatea partenerului vă poate afecta viața de zi cu zi împreună.  

Unul dintre cele mai simple lucruri pe care le poți face dacă te întâlnești cu cineva cu anxietate este să înveți puțin despre anxietate și despre tulburările de anxietate.

Mulți dintre noi avem o idee despre ceea ce înseamnă să ai anxietate care poate să nu fie în concordanță cu ceea ce este de fapt, așa că poate fi util să obținem puțină claritate. Înțelegerea anxietății ne poate ajuta și să devenim mai empatici. 

În primul rând, poate fi util să știm că anxietatea este destul de comună și aproape toți vom experimenta o tulburare de anxietate la un moment dat în viața noastră.

Tulburarea de anxietate nu este o slăbiciune și nici nu este ceva cauzat de alegeri proaste. Oamenii care suferă de anxietate au adesea o înclinație genetică spre tulburare. Factorii de mediu și dezechilibrele chimice pot juca și ele un rol important. 

Simptome ale anxietății

Anxietatea se manifestă în moduri diferite. Nu toți cei care suferă de anxietate par persoane „nervoase”, unii oameni pot chiar să pară calmi în exterior, dar își experimentează simptomele mai mult în interior.

Simptomele anxietății pot fi fizice, mentale și emoționale. Unele dintre cele mai comune simptome de anxietate includ: bătăi rapide de inimă, dificultăți de respirație, transpirație, greață, tensiune musculară, gânduri multe și care se schimbă rapid, sentimente de panică, flashback-uri ale unei experiențe traumatice sau dificile, insomnie, coșmaruri, incapacitatea de a sta pe loc, gânduri sau comportamente obsesive. 

De asemenea, poate fi util să înțelegem că există mai multe tipuri de tulburări de anxietate. Nu toată lumea cu anxietate experimentează atacuri de panică, de exemplu. Și în timp ce unii oameni cu anxietate au probleme de socializare, alții nu. Totul depinde de ce tulburare de anxietate ai și de cum o experimentezi.

Cele mai frecvente tulburări de anxietate sunt:

  • Tulburare de anxietate generalizată
  • Tulburare de panică
  • Fobii
  • Agorafobie
  • Anxietate de separare

Cum să-ți susții partenerul cu anxietate

Există câteva lucruri tangibile pe care le putem face pentru a crea un „spațiu sigur” pentru o persoană care se confruntă cu anxietate. 

Separă omul de tulburarea sa

Pe măsură ce interacționezi cu partenerul tău, încearcă să te gândești la tulburarea de anxietate ca la ceva separat de el, nu ca la o stare de fapt.

Oamenii care suferă de anxietate sunt mult mai mult decât anxietatea lor, iar tratarea lor ca pe o persoană normală care se întâmplă să aibă o tulburare de anxietate este modalitatea eficientă și compasivă de a aborda lucrurile.

Nu îl învinovăți

Anxietatea are componente genetice, biochimice și de mediu, așa că partenerul nu a ales să se simtă astfel. De asemenea, anxietatea nu este ceva pe care cineva îl adoptă pentru a manipula sau a obține avantaje. 

Cineva care se confruntă cu anxietatea își dorește ca aceasta să dispară la fel de mult ca și tine, dar tulburarea de anxietate nu este ceva controlabil. Evită să îți învinovățești partenerul pentru stările pe care le are și tratează-l cu înțelegere și empatie. 

Înțelege factorii declanșatori

Pentru a gestiona un partener cu anxietate, este important să înțelegi factorii declanșatori ai acesteia. De obicei, cineva cu anxietate cunoaște lucrurile care îl fac să intre într-o spirală de anxietate.

Nu este responsabilitatea ta să-ți ferești partenerul de fiecare factor declanșator, dar poate fi util să îl sprijini să navigheze mai ușor printre provocări. 

Ascultă cu mintea deschisă

Unul dintre cele mai grozave cadouri pe care le poți oferi cuiva care se confruntă cu anxietate este ascultarea. O persoană care suferă de anxietate se poate simți izolată și chiar umilită, așa că să aibă pe cineva cu care să vorbească sincer și deschis despre ceea ce simte poate fi de mare ajutor.

În calitate de ascultător, amintește-ți că este important să fii pur și simplu acolo pentru partener și să nu oferi sugestii, sfaturi sau să încerci să rezolvi sau să remediezi ceva pentru el.

Câteva din lucrurile pe care i le poți spune cuiva care suferă de anxietate includ:

  • „Sunt aici și te ascult”
  • „Știu că te simți copleșit”
  • „Va fi bine”
  • „Știu cât de puternic ești”
  • „Ai vrea să stau cu tine?”
  • „Eu sunt aici și nu ești singur”
  • „Pot să fac ceva pentru a ajuta?”

În același timp, există unele lucruri pe care ai putea fi tentat să le spui, care nu sunt deloc de ajutor și care chiar ar putea crește anxietatea partenerului. Încearcă să nu spui lucruri precum: „Nu te speria atât”, „Nu are niciun sens”, „Calmează-te!”, „Te sperii fără motiv”, „Iată ce aș face dacă aș fi în locul tău…”, „Ceea ce simți nu este rațional”, „Totul este în capul tău”.

Cercetările relevă o legătură între tulburările de anxietate și stresul relațional crescut, dar și că abordarea anxietății prin comunicare și sprijin poate ajuta considerabil.

Dacă anxietatea partenerului îi afectează viața, dar și relația voastră, este important să îl îndrumi să caute ajutor specializat la un grup de suport sau să apeleze la un terapeut. 

Nu în cele din urmă, este important să îți înțelegi propriile sentimente față de cineva care suferă de anxietate. Este vital să îți iei câteva momente în zi pentru a exersa îngrijirea și empatia față de sine.

Comunicarea este cheia atunci când ești într-o relație cu cineva care se luptă cu o tulburare de anxietate.  Deși poate fi dificil uneori să gestionezi o astfel de relație, efortul are multe recompense. Să înveți cum să înțelegi și să comunici mai eficient cu cineva cu anxietate poate consolida relația și poate crea o legătură mai intimă și mai împlinită. 


Resurse utile:

https://www.talkspace.com/blog/dating-someone-with-anxiety-what-you-need-to-know-and-do/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5177451/

Urmărește-ne pe Google News
Metoda prin care Anamaria Prodan a aflat că Reghecampf o înșală. Incredibil ce idee a avut Bebeto, fiul cel mic
PARTENERI - GSP.RO
Metoda prin care Anamaria Prodan a aflat că Reghecampf o înșală. Incredibil ce idee a avut Bebeto, fiul cel mic
Profeția MACABRĂ a pustnicului care bântuie pădurile din Munții Rarău: „O să fie mare măcel în oraşe”
Playtech.ro
Profeția MACABRĂ a pustnicului care bântuie pădurile din Munții Rarău: „O să fie mare măcel în oraşe”
Trandafiri albi, lacrimi și revoltă la înmormântarea Raisei. ”Era deşteaptă, frumoasă și bună”. Ce spun șefii polițistului despre schimbarea hainelor după accident
Observatornews.ro
Trandafiri albi, lacrimi și revoltă la înmormântarea Raisei. ”Era deşteaptă, frumoasă și bună”. Ce spun șefii polițistului despre schimbarea hainelor după accident
Horoscop 16 ianuarie 2022. Racii ar fi bine să păstreze distanța față de umbrele care s-au tot arătat în toate domenii din viață
HOROSCOP
Horoscop 16 ianuarie 2022. Racii ar fi bine să păstreze distanța față de umbrele care s-au tot arătat în toate domenii din viață
Atenție! Ce trebuie să știe toți românii cu certificat verde. Ce se întâmplă cu certificatul după a treia doză
Știrileprotv.ro
Atenție! Ce trebuie să știe toți românii cu certificat verde. Ce se întâmplă cu certificatul după a treia doză
Patronul Parmei, perplex când a văzut unde trebuie să vireze banii pentru transferul lui Dennis Man: ”Era mirat”
Telekomsport
Patronul Parmei, perplex când a văzut unde trebuie să vireze banii pentru transferul lui Dennis Man: ”Era mirat”
Ce este sindromul „Dropped Head” sau Head Down și ce afecțiuni provoacă
PUBLICITATE
Ce este sindromul „Dropped Head” sau Head Down și ce afecțiuni provoacă