• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Gestionarea stresului prin scrisul întru-un jurnal este mai eficientă atunci când activitatea este făcută consecvent, însă chiar și scrisul sporadic poate ameliora stresul. Una dintre cele mai eficiente moduri de a reduce stresul prin jurnal este de a scrie în detaliu despre sentimentele și gândurile legate de evenimente stresante.

Beneficiile scrisului în jurnal

Jurnalul permite oamenilor să-și clarifice gândurile și sentimentele, dobândind astfel o autocunoaștere valoroasă. Este, de asemenea, un instrument bun de rezolvare a problemelor. De multe ori, cineva poate rezolva o problemă și poate găsi mai ușor soluții atunci când le așterne pe hârtie.

Scrierea în jurnal a evenimentelor traumatice ajută la procesarea lor prin explorarea și eliberarea pe deplin a emoțiilor implicate și prin implicarea ambelor emisfere ale creierului în acest proces, permițând experienței să devină pe deplin integrate în mintea cuiva.

Jurnalul te poate ajuta să te concentrezi  asupra domeniilor vieții pe care le consideri cele mai plăcute și asupra lucrurilor care merg bine în viața ta. În acest fel, jurnalul devine unul de recunoștință. 

Ca orice strategie, scrisul în jurnal poate prezenta și dezavantaje. De exemplu, persoanale perfecționiste pot fi atât de preocupați de modul în care scriu sau de caligrafie, încât nu se pot concentra asupra gândurilor și emoțiilor pe care încearcă să le acceseze. Alții pot avea mâinile obosite sau pot fi reticenți în a retrăi experiențe negative.

O modalitate simplă de a contracara acest lucru este să te asiguri că îți închei sesiunile de jurnal cu câteva cuvinte despre potențialele soluții la problemele tale, lucruri pe care le apreciezi în viața ta sau lucruri care îți dau speranță. 

Spre deosebire de mai multe tehnici de management al stresului fizic, cum ar fi yoga sau exercițiile fizice, jurnalul este o opțiune viabilă pentru persoanele cu dizabilități motorii. Și, deși unii preferă să folosească un computer, jurnalul necesită doar un pix și hârtie, deci tehnica este mai puțin costisitoare decât acele practici care necesită cărți, profesori sau terapeuți. 

Totuși, să ții un jurnal nu eliberează tensiunea din corpul tău, așa cum o fac relaxarea musculară progresivă, imaginile ghidate și alte tehnici fizice și meditative. Dar este o practică excelentă pentru reducerea generală a stresului, precum și pentru autocunoașterea și vindecarea emoțională.

Tipuri de jurnal

Jurnalul este un instrument extrem de eficient pentru ameliorarea stresului și poate lua mai multe forme, așa că există mai multe opțiuni care pot funcționa pentru fiecare în parte. 

Jurnal de recunoștință: Unii oameni țin un jurnal de recunoștință zilnic în care enumerează trei sau mai multe aspecte pentru care sunt recunoscători în fiecare zi. Aceasta este o strategie extrem de eficientă pentru ameliorarea stresului, deoarece te ajută să te concentrezi asupra resurselor pe care le ai deja și să creezi o dispoziție mai bună, ceea ce construiește reziliență pe termen lung. 

Un avantaj bonus este că rămâi cu o evidență a multor lucruri frumoase care s-au întâmplat de-a lungul timpului, așa că dacă te simți dezamăgit sau trist la un moment dat, te poți înveseli cu câteva pagini de mementouri pentru lucrurile pe care le ai. 

Eliberarea emoțională: poți scrie și despre răspunsurile emoționale la evenimentele care s-au petrecut pe parcursul zilei, ca o modalitate de a face față stresului. Acest lucru te poate ajuta să procesezi ceea ce simțiți și poate chiar să explorezi opțiuni de reîncadrare pozitive. Când scrii despre experiențe pozitive, poți savura sentimentele pozitive din jurul lor. Aceasta este, de asemenea, o modalitate excelentă de a extinde aspectele pozitive și de a gestiona lucrurile negative care se întâmplă în viața ta. 

Jurnal de planificare personală: Unii oameni își scriu în jurnal ceea ce trebuie să facă în fiecare zi, obiectivele pe care le au, amintirile pe care le creează și alte lucruri pe care nu vor să le uite. Să notezi toate lucrurile pe care le ai de făcut  te poate ajuta să faci ordine în minte și să reții ceea ce este important pentru tine, ceea ce poate ameliora stresul. A fi mai organizat și mai echilibrat este o modalitate excelentă de a te simți mai puțin stresat.

Obiceiul scrisului în jurnal poate fi reluat oricând. Nu este nevoie să scrii în fiecare zi. Odată la câteva zile sau o dată pe săptămână poate fi suficient. Testează ce este mai bine pentru tine, ce funcționează și alege.  


Resurse utile:

https://psychcentral.com/blog/how-to-begin-journaling-for-stress-relief#2

https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentID=4552&ContentTypeID=1

Urmărește-ne pe Google News
Arbitra de la Australian Open: „Aveţi vreo întrebare înainte de meci?” » Ce a putut să întrebe Kyrgios
PARTENERI - GSP.RO
Arbitra de la Australian Open: „Aveţi vreo întrebare înainte de meci?” » Ce a putut să întrebe Kyrgios
Prinsă în pădure cu amantul! O celebră prezentatoare de la noi și-a spulberat căsnicia
Playtech.ro
Prinsă în pădure cu amantul! O celebră prezentatoare de la noi și-a spulberat căsnicia
Cod Rutier 2022. O nouă propunere de modificare îi revoltă pe şoferi: "Sub nicio formă, este inutilă!"
Observatornews.ro
Cod Rutier 2022. O nouă propunere de modificare îi revoltă pe şoferi: "Sub nicio formă, este inutilă!"
Horoscop 20 ianuarie 2022. Leii, chiar dacă se văd deja încălecați pe niște cai mari, ar fi bine să stea cuminți, măcar pentru moment
HOROSCOP
Horoscop 20 ianuarie 2022. Leii, chiar dacă se văd deja încălecați pe niște cai mari, ar fi bine să stea cuminți, măcar pentru moment
Maxim a fost răpit de lângă bunica sa. Poliția i-a găsit cadavrul îngropat într-un 'mormânt' de beton
Știrileprotv.ro
Maxim a fost răpit de lângă bunica sa. Poliția i-a găsit cadavrul îngropat într-un 'mormânt' de beton
Marian Iancu a ajuns într-o stare deplorabilă: ”E terminat, de-abia mai merge”. Ultimele informaţii despre fostul patron al lui Poli Timişoara
Telekomsport
Marian Iancu a ajuns într-o stare deplorabilă: ”E terminat, de-abia mai merge”. Ultimele informaţii despre fostul patron al lui Poli Timişoara
AZI PENTRU MÂINE. La ce să ai grijă și acum, chiar dacă sărbătorile s-au terminat
PUBLICITATE
AZI PENTRU MÂINE. La ce să ai grijă și acum, chiar dacă sărbătorile s-au terminat