• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

Sindromul FOMO, tradus prin „frica de a nu pierde ceva important și de a fi lăsat pe dinafară”, este un fenomen real care devine din ce în ce mai comun și poate provoca un stres semnificativ. Acest sindrom relativ nou poate afecta aproape pe oricine, dar unii oameni sunt expuși unui risc mai mare.

Ce este FOMO?

Frica de a pierde se referă la sentimentul sau percepția că ceilalți se distrează mai mult, trăiesc o viață mai bună sau experimentează lucruri mai spectaculoase decât tine. Implică un sentiment profund de invidie și afectează stima de sine și este adesea exacerbată de rețelele sociale precum Instagram și Facebook.

FOMO nu este doar ideea că ar putea exista lucruri mai bune pe care le-ai putea face, ci este sentimentul că ratezi ceva fundamental, de care alții se bucură chiar în momentul prezent.

Se poate aplica la orice, de la o petrecere într-o seară de vineri până la o promovare la serviciu și implică întotdeauna un sentiment de neputință că pierzi ceva important.

Ideea că s-ar putea să pierzi un moment bun nu este chiar nouă, dar a fost studiată doar în ultimele decenii, începând cu o lucrare de cercetare din 1996 a strategului de marketing, Dr. Dan Herman, care a creat termenul „frica de a pierde”.

De la apariția rețelelor sociale, totuși, sindromul FOMO a devenit mai evident și a fost studiat mai des. Rețelele de socializare au accelerat fenomenul, pentru că oferă un context perfect în care oamenii își compară viața cu a altora. 

Prin urmare, simțul de „normalitate” devine distorsionat și ni pare că ne descurcăm mult mai rău decât semenii noștri. Viteza cu care avem acces la informații și fotografii doveditoare ne face să fim mult mai conștienți de niște diferențe, în comparație cu cei din generațiile trecute. 

Rețelele de socializare creează contextul perfect pentru laudă. Ele sunt locul în care lucrurile, evenimentele și chiar fericirea în sine par să fie în competiție. Oamenii își compară experiențele perfecte, ceea ce te poate face să te întrebi ce îți lipsește.

Pericole potențiale ale FOMO și cum le putem minimiza

Pe lângă sentimentele crescute de nefericire, frica de a rata lucruri importante poate duce la o atracție mai mare față de comportamente nesănătoase. De exemplu, studiile au descoperit că FOMO determină de multe ori distragerea la volan, care poate fi mortală în unele cazuri. 

Cercetările arată că teama de a pierde ceva important poate proveni din nefericire și nemulțumire față de viață și că aceste sentimente pot determina o utilizare mai mare a rețelelor sociale. Cu cât vedem mai multe postări și imagini de vieți aparent perfecte pe internet, cu atât ne simțim mai rău cu viața noastră și cercul vicios se lărgește. 

Din fericire, există câteva măsuri prin care putem reduce fenomenul FOMO și impactul lui în viața noastră.

Schimbă-ți optica și lista de prieteni

În loc să te concentrezi pe ceea ce îți lipsește, încearcă să observi ceea ce ai. Acest lucru este mai ușor de spus decât de făcut, mai ales pe rețelele de socializare, unde s-ar putea să fim bombardați cu imagini cu lucruri pe care nu le avem. Adaugă mai multe persoane pozitive în lista ta de prieteni și ascunde oamenii care tind să se laude prea mult sau care nu te susțin.

Îți poți schimba feedul pentru a-ți arăta mai puțin ceea ce declanșează FOMO și mai mult ceea ce te face să te simți bine cu tine însuți. Identifică ceea ce îți provoacă anxietate și elimină acele elemente. 

Ține un jurnal

Este un lucru obișnuit să postezi pe rețelele de socializare pentru a ține o evidență a lucrurilor distractive pe care le faci. Cum ar fi însă dacă ai face asta în viața reală? Păstrează amintirile în fotografii tipărite și ține un jurnal al momentelor frumoase, fie pe calculator, fie pe hârtie. Așa eviți să fii unul din cei care alimentează „lauda” pe rețelele sociale și ai și siguranța amintirilor tale, păstrate în intimidate. 

Păstrarea unui jurnal te poate ajuta să își schimbi atenția de la aprobarea publică la aprecierea privată a lucrurilor bune din viața ta. Această schimbare te poate ajuta treptat să ieși din cercul vicios rețelelor sociale. 

Caută conexiuni reale

S-ar putea să cauți o conexiune mai mare atunci când te simți deprimat sau anxios, este un lucru perfect normal. Sentimentele de singurătate sau excludere sunt, de fapt, modul în care creierul nostru ne spune că avem nevoie de o conexiune mai mare cu ceilalți, ca să ne creștem sentimentul de apartenență.

Din păcate, implicarea în rețelele sociale nu este întotdeauna modalitatea ideală de a realiza acest lucru. S-ar putea să te muți de la o situație proastă la una și mai proastă. În loc să încerci să te conectezi mai mult cu oamenii pe rețelele sociale, ai putea încerca o întâlnire reală. O discuție cu un prieten bun sau o ieșire cu un grup poate fi o schimbare plăcută de ritm și te poate ajuta să treci peste sentimentul că pierzi viața socială. 

Dacă nu ai timp să faci planuri, chiar și un mesaj direct pe rețelele de socializare către un prieten poate stimula o conexiune mai mare și mai intimă decât postarea către toată lista, în speranța unor „like-uri”.

Fii recunoscător

Studiile arată că implicarea în activități care sporesc recunoștința, cum ar fi scrierea în jurnal a motivelor de recunoștință sau pur și simplu să le spui celorlalți ceea ce apreciezi la ei, îți poate ridica moralul și te poate conecta mai ușor cu cei din jur. 

Este mai greu să simți că îți lipsesc lucrurile de care ai nevoie în viață atunci când ești concentrat pe abundența pe care o ai deja. 

O creștere a bunei dispoziții poate fi exact ceea ce ai nevoie pentru a te elibera atunci când te simți anxios sau deprimat. Nu vei mai fi tentat să fugi pe rețelele sociale când îți vei da seama câte lucruri bune ai deja în viața ta.  

Deși FOMO este strâns corelat cu utilizarea rețelelor sociale, este important să ne amintim că este un sentiment foarte real și comun în rândul oamenilor de toate vârstele. Toată lumea simte un anumit nivel de FOMO în momente diferite din viață.

Dacă simți o stare de gol, poate fi util să discuți cu un prieten sau să petreci ceva timp reflectând asupra lucrurilor pentru care ești recunoscător în viața ta. Astfel de activități ne pot ajuta să punem lucrurile în perspectivă, pe măsură ce adunăm un sentiment mai mare de apartenență și eliberăm anxietatea de a rata momente importante. 


Resurse utile:

https://time.com/4358140/overcome-fomo/

https://www.psychologytoday.com/us/blog/ritual-and-the-brain/201804/the-science-fomo-and-what-we-re-really-missing-out

 
Citeşte şi:

Cum să te concentrezi pe tine în situații dificile

Criza vârstei de mijloc – Cele mai importante semne ale crizei vârstei de mijloc

     
I-a spus „Nu” lui Adi Mutu: „Mi-a plăcut că l-am refuzat. Dar acum regret”
PARTENERI - GSP.RO
I-a spus „Nu” lui Adi Mutu: „Mi-a plăcut că l-am refuzat. Dar acum regret”
BOMBĂ! Unde s-a mutat Dragnea după despărțirea de Irina! Decizia ȘOC
Playtech.ro
BOMBĂ! Unde s-a mutat Dragnea după despărțirea de Irina! Decizia ȘOC
„Bă are curent, eşti prost?” Momentul când adolescentul de 16 ani se electrocutează în Gara din Focşani, surprins în imagini. Copilul a ars ca o torţă
Observatornews.ro
„Bă are curent, eşti prost?” Momentul când adolescentul de 16 ani se electrocutează în Gara din Focşani, surprins în imagini. Copilul a ars ca o torţă
Horoscop 7 decembrie 2021. Taurii simt o oarecare eliberare de o grămadă de griji inutile pe care le-au tot acumulat
HOROSCOP
Horoscop 7 decembrie 2021. Taurii simt o oarecare eliberare de o grămadă de griji inutile pe care le-au tot acumulat
Anchetă după o discuție între doi piloți care vorbeau despre aterizarea prea rapidă a unui coleg
Știrileprotv.ro
Anchetă după o discuție între doi piloți care vorbeau despre aterizarea prea rapidă a unui coleg
Chin! O mare sportivă a României, înfometată şi abuzată în secret: "Mi-a tras o bătaie... Cine se uită la tine? Niciun bărbat!"
Telekomsport
Chin! O mare sportivă a României, înfometată şi abuzată în secret: "Mi-a tras o bătaie... Cine se uită la tine? Niciun bărbat!"
Ciocolată cu tiramisu sau pralinele Happy Barrels? 170 de ani de bucurii dulci de la E.Wedel!
PUBLICITATE
Ciocolată cu tiramisu sau pralinele Happy Barrels? 170 de ani de bucurii dulci de la E.Wedel!