Stima de sine joacă un rol important în multe domenii din viață, de aceea este recomandat să îi acordăm atenție.

A avea stimă de sine influențează modul în care ne tratăm pe noi înșine, dar și modul în care le permitem celorlalți să ne trateze, ne determină motivația și capacitatea de a dezvolta relații sănătoase. 

O stimă de sine slabă afectează gândurile, emoțiile și tiparele de comportament ale unei persoane. Uneori aceste semne pot fi evidente, dar sunt și cazuri în care se manifestă în mod subtil.

Unii oameni cu o stimă de sine scăzută vorbesc negativ despre ei înșiși, în timp ce alții se străduiesc să se asigure că cei din jur sunt mulțumiți de ei. În ambele cazuri, această lipsă de valorizare personală poate avea un impact negativ grav asupra vieții și bunăstării.

Semne ale stimei de sine scăzute

Lipsă de încredere în propria persoană

Încrederea în sine înseamnă să te simți confortabil și încrezător, indiferent de situațiile cu care te confrunți în viață și să fii convins că nimic din ceea ce întâlnești nu te poate doborî, ci vei găsi soluții și te vei descurca în orice context.

Stima de sine merge mână în mână cu încrederea în sine. Stima de sine scăzută poate conduce la lipsă de încredere, iar încrederea scăzută poate contribui sau agrava stima de sine slabă. În această situație, găsirea modalităților de a câștiga încredere în tine și în abilitățile tale poate fi de ajutor. Achiziția și exersarea de noi abilități sunt o tactică pentru sporirea încrederii și respectului de sine.

Lipsa de control

Oamenii cu o stimă de sine scăzută simt adesea că nu dețin controlul asupra vieții lor sau a ceea ce li se întâmplă. Ei cred că nu au abilitatea de a crea schimbări la ei sau în exterior și au tendința de a da vina pe circumstanțe sau pe terți pentru situațiile în care se găsesc.  

Există însă și situații de viață pe care chiar nu le putem controla și, în acest caz, o stimă de sine ridicată ne poate ajuta să le gestionăm mai bine. Cercetările au constatat că, în situațiile în care oamenii au un control redus asupra a ceea ce li  întâmplă, stima de sine ridicată poate ajuta la ameliorarea unora dintre efectele negative ale pierderii controlului.

Comparație socială negativă

Comparația socială poate fi uneori pozitivă și chiar stimulativă. Cu toate acestea, a te compara cu ceilalți poate juca și un rol în deteriorarea stimei de sine. Este posibil ca persoanele cu o stimă de sine scăzută să se angajeze în ceea ce este cunoscut sub numele de comparație socială ascendentă, adică să se compare cu oamenii despre care consideră că sunt mai buni decât ei.

Comparația socială ascendentă nu este întotdeauna rea. Uneori, comparațiile pot fi o sursă de informații și inspirație pentru îmbunătățire. Cu toate acestea, atunci când oamenii rămân cu sentimente de inadecvare sau lipsă de speranță în viitor, acestea pot inhiba stima de sine.

Rețelele sociale pot juca și ele un rol important în astfel de comparații. Dacă ne uităm în permanență la succesul afișat pe Facebook sau Instagram, există șanse mari să nu ne mai putem aprecia la justa valoare.

Probleme în a-ți cere drepturile sau a cere ajutor la nevoie

O persoană cu o stimă de sine scăzută are și un respect de sine scăzut și nu consideră că merită foarte multe, de aceea va avea probleme în a cere ajutor, a-și susține drepturile sau chiar a cere respect din partea celor din jur.  

Îngrijorare și îndoială de sine

Chiar și după ce a luat o decizie, o persoană cu o stimă de sine scăzută se va întreba mereu dacă a fost alegerea corectă, se îndoiește de propriile opinii și adesea poate amâna deciziile sau se poate baza excesiv pe ceea ce spun ceilalți.  

Incapacitatea de a accepta feedback-ul pozitiv

Studiile arată că persoanele cu stimă de sine scăzută au dificultăți în a accepta laude sau complimente de la ceilalți. Orice feedback pozitiv este privit cu suspiciune și neîncredere, deoarece nu este în concordanță cu părerea de sine.  

Referire negativă la sine

Stima de sine scăzută determină oamenii să se concentreze mai degrabă asupra defectelor decât asupra punctelor forte. În loc să se refere într-o notă pozitivă la sine, ei par să aibă întotdeauna ceva negativ de spus. Se învinovățesc atunci când lucrurile merg prost și găsesc întotdeauna defecte în ceea ce privește aspectul fizic, personalitatea sau abilitățile lor.

Frica de eșec

Deoarece le lipsește încrederea în abilitățile lor, persoanele cu o stimă de sine scăzută se îndoiesc de capacitatea lor de a obține succes și au tendința fie de a evita provocările, fie de a renunța rapid, fără a încerca și cu adevărat.

Lipsa perspectivelor de viitor

Stima de sine scăzută determină oamenii să nu creadă în șansele lor de viitor și astfel nici măcar să nu se mai angajeze în acțiuni care le-ar putea aduce beneficii pe termen lung.

Autosabotajul este și el o formă de manifestare a persoanelor cu stimă de sine scăzută. Găsind mereu obstacole pentru a preveni succesul, oamenii cu o stimă de sine scăzută aruncă mereu vina pe circumstanțe pentru neputințele lor.

Lipsa de limite

Abilitatea de a pune limite sănătoase este adesea formată în copilărie. Copiii care sunt respectați și apreciați au șanse mult mai mari să știe cum să seteze limite clare și sănătoase în relațiile lor și să aibă o viziune pozitivă asupra vieții.

Pe de altă parte, oamenii care nu se valorizează pe ei înșiși au dificultăți în stabilirea unor limite față de alte persoane, pentru că se pot simți vinovați sau se tem că oamenii vor înceta să-i placă dacă încearcă să stabilească sau să mențină o graniță.

Acest lucru poate crea probleme atunci când oamenii nu respectă spațiul și timpul unei persoane. Lipsa respectului nu numai că adaugă stres, dar poate face o persoană să se simtă mai puțin apreciată.

Dorința de a face pe plac celorlalți

Pentru a obține validarea externă, oamenii care nu se simt bine cu ei înșiși pot merge foarte departe pentru a se asigura că alte persoane sunt fericite. Acest lucru implică adesea neglijarea propriilor nevoi și dificultate în a spune nu. 

Impactul stimei de sine scăzute

Cercetările arată că stima de sine poate conduce, în timp, la o serie de tulburări precum anxietate, probleme de alimentație, stres emoțional, atacuri de panică și poate cauza chiar dependențe – de alcool, tutun, substanțe. Cercetările au arătat, de asemenea, că persoanele care au o stimă de sine scăzută sunt mai expuse riscului de gândire suicidară.

Stima de sine scăzută poate face mai dificilă atingerea obiectivelor personale și formarea unor relații sănătoase. Ea poate face oamenii mai sensibili la critici sau respingere și îi predispune la renunțare atunci când se confruntă cu provocări sau obstacole în viață. 

Cum gestionezi stima de sine scăzută

Construirea stimei de sine necesită timp, dar există lucruri pe care le putem face pentru a ne proteja bunăstarea mentală, în timp ce luăm măsuri pentru a ne crește respectul de sine. 

Concentrează-te pe gândirea pozitivă

Petrece puțin timp în fiecare zi concentrându-te pe gânduri pozitive și pline de speranță. Observă lucrurile mici la care ești bun și permite-ți să te simți mândru de ele. Gândește-te la momentele din trecut când ai reușit să treci printr-o experiență cu adevărat dificilă și amintește-ți că, deși s-ar putea să nu te simți cel mai bine acum, ai capacitatea să gestionezi situațiile complicate.

Ai grijă de tine 

Stima de sine slabă poate lăsa impresia că nu meriți considerație. Amintește-ți să te îngrijești, caută acțiuni mici prin care îți poți arăta bunătate, petrece timp făcând lucruri care îți plac și oferă-ți momente de odihnă și relaxare. Investiția în propria persoană nu este o recompensă pe care trebuie să o câștigi, ci este ceva firesc și absolut vital pentru sănătatea fizică și mentală. 

Cere ajutorul

Împărtășește-ți frământările cu cineva care te poate ajuta. Poate fi în primă fază un prieten sau un membru al familiei, dar dacă situația se înrăutățește, poți apela chiar la o persoană specializată, cum ar fi un terapeut. Oamenii care te prețuiesc și te ajută necondiționat sunt de mare ajutor atunci când lucrezi la îmbunătățirea stimei de sine. 

Observă-ți gândurile

Începe să acorzi atenție gândurilor negative automate pe care le ai în fiecare zi. Când apar gânduri negative, este important să lucrezi pentru a le identifica în mod activ și a le înlocui cu o gândire pozitivă.

Iartă-te

Dacă ai tendința de a te gândi în exces la greșelile sau eșecurile din trecut, este important să înveți cum să te ierți și să mergi mai departe. Astfel te poți menține concentrat asupra lucrurilor pe care le poți face mai bine în viitor, în loc să bați monedă pe lucrurile negative care s-au întâmplat în trecut.

Practică autoacceptarea

Este important să renunți la ideea că trebuie să fii perfect pentru a avea valoare. Lucrează la acceptarea a cine ești, așa cum ești. Acest lucru nu înseamnă să nu ai obiective sau lucruri pe care să vrei să le îmbunătățești, dar este important să recunoști că ești demn de dragoste și stimă, de la tine și de la cei din jur, exact așa cum ești. 

Apreciază-te

Gândește-te la lucrurile pe care le-ai realizat și cu care te mândrești, apreciază-ți talentele și valoarea, fără să mai faci comparații sau să te concentrezi pe lucrurile pe care le ai de îmbunătățit.  Nu trebuie să fii mai bun pentru a te prețui pe tine însuți, dar să înveți să te prețuiești te poate ajuta să îți îndeplinești obiectivele.

Poate fi util să te gândești la tine așa cum ai face cu un prieten. Cum ai trata pe cineva de care îți pasă și care se află în situația ta? Poți constata că i-ai oferi  înțelegere, răbdare, empatie și bunătate, deci este important să îți arăți și ție același sprijin necondiționat.

Pentru a construi stima de sine poți recurge și la următoarele acțiuni concrete, care te pot ajuta să te focusezi pe ceea ce merge bine și pot crește respectul și încrederea în forțele proprii:

  • Fă lucruri mici care îți cresc buna dispoziție
  • Rămâi activ fizic – exercițiile fizice pot ajuta la îmbunătățirea stării de bine
  • Gândește-te la talentele tale și la lucrurile la care ești bun
  • Păstrează un jurnal al motivelor de recunoștință
  • Petrece timp cu oameni care te fac să te simți bine cu tine
  • Oferă-te voluntar pentru a-i ajuta pe ceilalți
  • Amintește-ți că toată lumea face greșeli
  • Sărbătorește-ți realizările, atât cele mari, cât și cele mici.

Concluzie

Stima de sine joacă un rol important în capacitatea ta de a-ți urmări obiectivele, de a dezvolta relații sănătoase și de a te simți bine cu tine. Stima de sine scăzută  poate afecta capacitatea de a te simți fericit și te poate predispune la tulburări precum anxietatea și depresia.

Dacă manifești simptome de stimă de sine scăzută, ia în considerare să ceri ajutorul unor persoane specializate. Un terapeut te poate ajuta să schimbi modelele de gândire care contribuie la scăderea stimei de sine și să îți sporească încrederea în abilitățile tale.

Schimbarea perspectivei despre sine poate necesita ceva timp și efort, dar în timp poți învăța să te vezi și să te apreciezi mai bine pentru cine ești.

Citeşte şi:

Ce faci când copilul tău nu se mai dezlipește de tabletă sau telefon? 10 modalități prin care să eviți dependența copiilor de ecrane

9 efecte nocive ale excesului de tehnologie asupra dezvoltării copiilor

Un bilet găsit de soția sa într-o geantă pe care nu o mai folosise de patru ani i-a schimbat viața: „Mi-a zis că e un semn”
PARTENERI - GSP.RO
Un bilet găsit de soția sa într-o geantă pe care nu o mai folosise de patru ani i-a schimbat viața: „Mi-a zis că e un semn”
Vlad Voiculescu, acuzații GRAVE după congresul PNL: ”Peste 4000 de teste pozitive nu au fost ...
Playtech.ro
Vlad Voiculescu, acuzații GRAVE după congresul PNL: ”Peste 4000 de teste pozitive nu au fost ...
Filmul confuziei fatale din Maramureș: Orbit de gelozie, un tânăr a provocat un accident înfiorător, după ce i s-a părut că a văzut-o pe fosta iubită într-o mașină
Observatornews.ro
Filmul confuziei fatale din Maramureș: Orbit de gelozie, un tânăr a provocat un accident înfiorător, după ce i s-a părut că a văzut-o pe fosta iubită într-o mașină
Horoscop 26 septembrie 2021. Capricornii au ocazia să-și simplifice viața pentru a se bucura de ceea ce merge bine
HOROSCOP
Horoscop 26 septembrie 2021. Capricornii au ocazia să-și simplifice viața pentru a se bucura de ceea ce merge bine
Apare prima bancnotă din România cu chipul unei femei. Ce valoare are și pe cine reprezintă
Știrileprotv.ro
Apare prima bancnotă din România cu chipul unei femei. Ce valoare are și pe cine reprezintă
Josnic! Tânăra a primit 60.000 de euro pentru partida de amor filmată cu bărbatul celebru al ţării: "M-am simţit umilită". El e idolul naţiunii
Telekomsport
Josnic! Tânăra a primit 60.000 de euro pentru partida de amor filmată cu bărbatul celebru al ţării: "M-am simţit umilită". El e idolul naţiunii
De ce au plantat cei de la brandul de apă plată Bucovina 3.000 de brăduți
PUBLICITATE
De ce au plantat cei de la brandul de apă plată Bucovina 3.000 de brăduți