• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

De exemplu, să aibă zero e-mailuri în inbox până la terminarea programului a fost obiectivul multor angajați din corporații, dar acest lucru a devenit o misiune imposibilă pentru mulți dintre cei care și-au mutat biroul acasă pe perioada pandemiei și s-au confruntat cu o avalanșă de întâlniri Zoom, teleconferințe, mesaje text, ca să nu mai vorbim de o căsuță de e-mail plină. Nu este de mirare că în aceste condiții apare mult mai ușor epuizarea. 

Stabilirea unor limite clare este una dintre strategiile pe care angajații le pot folosi pentru a reduce stresul cauzat de hiperconectivitate.

Experții spun că locurile de muncă ar putea reduce epuizarea prin reformarea politicilor și metodelor de comunicare.

Provocările comunicării la locul de muncă în era digitală

Comunicarea la locul de muncă a fost o sursă de stres și anxietate pentru oameni cu mult înainte de era digitală. Imaginați-vă cum șeful cel mare își scoate capul din birou și vă cheamă, sau un manager sună pentru a obține un raport pentru un anumit proiect. Aceste tipuri de situații au generat întotdeauna stres. Acum, odată cu trecerea la noi tehnologii care facilitează comunicarea, granițele dintre viața noastră profesională și cea privată s-au rupt. Un angajat nu trebuie să fie la birou pentru ca șeful să-l cheme la o întâlnire neașteptată. Ar putea pregăti cina atunci când primește o cerere de serviciu, iar sentimentul de a fi „în priză” 24/7 poate fi epuizant.

Tehnologiile digitale pot crea stres și anxietate comunicării la locul de muncă, deoarece extind granițele a ceea ce este „muncă” și a ceea ce înseamnă „acasă” pentru mulți oameni, în special pentru cei care au laptopuri sau telefoane mobile conectate la serviciu. Presiunea de a verifica și de a răspunde la e-mailuri în afara orelor de lucru tradiționale, de exemplu, poate să afecteze grav echilibrul dintre viața profesională și viața personală.

Viteza comunicațiilor digitale îi poate face pe angajați să simtă că fiecare mesaj pe care îl primesc necesită un răspuns imediat. Cercetătorii au descoperit că atunci când un angajat primește un e-mail după programul de lucru, tendința este de a supraestima cât de repede așteaptă expeditorul un răspuns. 

Chiar și în timpul orelor de lucru, experiența comunicării cu colegii a devenit nelimitată datorită platformelor de comunicare internă. În loc să purtați conversații despre proiecte față în față, așa cum ați face la birou, totul este trimis prin mesaje instant, ceea ce adaugă complexitate comunicării.  

Urgența unui mesaj nu este singura parte ambiguă a comunicațiilor digitale care îi stresează pe angajați. Tonul și intenția mesajului pot fi, de asemenea, lăsate la latitudinea interpretării, determinând oamenii să se îngrijoreze dacă îl citesc corect.

Deși scopul comunicării digitale este eficientizarea, uneori poate crește timpul petrecut de o persoană încercând să descifreze mesaje care nu sunt clare sau sunt înțelese greșit. Astfel, nivelul de stres crește, deoarece unii angajați se pot gândi excesiv asupra interpretării mesajelor, petrec mult timp editându-și răspunsul și se evaluează negativ dacă simt că nu au răspuns suficient de repede de teama de a fi judecați. 

Toate acestea, combinate cu întreruperile constante cauzate de mesaje, fac din comunicațiile digitale o sursă semnificativă de stres pentru mulți oameni.

Strategii pentru o comunicare fără stres la locul de muncă

Între pandemia care încă ține multe birouri închise și oamenii care cer flexibilitatea de a lucra de la distanță, instrumentele de comunicare digitală vor continua să fie o prezență majoră în viața multor angajați, în ciuda stresului pe care îl pot provoca. Vestea bună este că există câteva modalități prin care angajații  pot reduce povara emoțională a hiperconectivității.

Specialiștii sunt de părere că trebuie să începi cu stabilirea granițelor ferme între viața profesională și cea personală. Setează ore de lucru, comunică-le echipei, dacă este necesar și asigură-te că dezactivezi notificările în afara orelor stabilite. Amintește-ți că munca nu se va termina niciodată, așa că fă-ți timp pentru tine cât poți. 

Chiar și în timp ce lucrezi, ține cont că nu este necesar să răspunzi imediat la fiecare mesaj pe care îl primești. Îți poți structura programul de lucru în așa fel încât să aloci un anumit interval de timp pentru a răspunde la mesaje sau să le programezi să se trimită automat. 

Stabilirea de noi norme la locul de muncă

Angajatorii pot juca un rol important în a face comunicarea la locul de muncă mai puțin dăunătoare sănătății mintale a personalului lor și, în cele din urmă, în reducerea riscului de epuizare.

De exemplu, șefii pot oferi propriul exemplu și să nu trimită mesaje sau e-mailuri în afara orelor de program sau să le permită angajaților să aibă camerele oprite în cursul anumitor ședințe sau să le înlocuiască prin apeluri telefonice simple, care să reducă stresul cauzat de intruziunea în spațiul de acasă al angajaților. 

Un alt lucru pe care șefii îl pot face este să eficientizeze numărul de instrumente de comunicare pe care le solicită angajaților să le folosească. Reducerea modalităților prin care oamenii pot trimite și primi mesaje poate scădea presiunea ca angajații să verifice mai multe platforme pentru a-și îndeplini sarcinile de serviciu.  

În cele din urmă, asigurarea că toți angajații știu clar ce trebuie făcut, când și care sarcini au cea mai mare prioritate, poate ajuta la creșterea productivității și îi poate face pe angajați să se simtă mai încrezători că fac ceea ce trebuie, indiferent de presiunile din e-mail și alte mesaje.

Stabilirea unor limite clare și întreruperea obiceiului de a răspunde la fiecare mesaj în momentul în care îl primești poate ajuta la reducerea stresului și a anxietății la locul de muncă. Dar nu este doar responsabilitatea angajaților să facă schimbări, ci și angajatorii joacă un rol în asigurarea faptului că comunicarea digitală la locul de muncă nu perturbă sănătatea mintală a angajaților. Luați în considerare să discutați cu superiorul despre reformularea așteptărilor și politicilor de comunicare la locul de muncă pentru a ajuta la combaterea epuizării.

Citeşte şi:

Depresia la locul de muncă. Cum o recunoști și cum ai grijă de tine la serviciu

De ce este benefic să iei o pauză de la rețelele sociale și cum reușești să faci acest lucru

Urmărește-ne pe Google News
Fiul lui Cătălin Zmărăndescu rupe tăcerea după ieșirile tatălui său de la Survivor. „Nu m-a crezut nimeni! Acum știe toată țara”
PARTENERI - GSP.RO
Fiul lui Cătălin Zmărăndescu rupe tăcerea după ieșirile tatălui său de la Survivor. „Nu m-a crezut nimeni! Acum știe toată țara”
Prinsă în pădure cu amantul! O celebră prezentatoare de la noi și-a spulberat căsnicia
Playtech.ro
Prinsă în pădure cu amantul! O celebră prezentatoare de la noi și-a spulberat căsnicia
Adela, poliţista de 25 de ani care s-a sinucis în gara din Strehaia, era căsătorită cu un poliţist. Soţul său a fost ultima persoană cu care a vorbit
Observatornews.ro
Adela, poliţista de 25 de ani care s-a sinucis în gara din Strehaia, era căsătorită cu un poliţist. Soţul său a fost ultima persoană cu care a vorbit
Horoscop 19 ianuarie 2022. Scorpionii ar fi bine, chiar de la primele ore, să încuie undeva, departe, orice impuls războini
HOROSCOP
Horoscop 19 ianuarie 2022. Scorpionii ar fi bine, chiar de la primele ore, să încuie undeva, departe, orice impuls războini
Maxim a fost răpit de lângă bunica sa. Poliția i-a găsit cadavrul îngropat într-un 'mormânt' de beton
Știrileprotv.ro
Maxim a fost răpit de lângă bunica sa. Poliția i-a găsit cadavrul îngropat într-un 'mormânt' de beton
Marian Iancu a ajuns într-o stare deplorabilă: ”E terminat, de-abia mai merge”. Ultimele informaţii despre fostul patron al lui Poli Timişoara
Telekomsport
Marian Iancu a ajuns într-o stare deplorabilă: ”E terminat, de-abia mai merge”. Ultimele informaţii despre fostul patron al lui Poli Timişoara
AZI PENTRU MÂINE. La ce să ai grijă și acum, chiar dacă sărbătorile s-au terminat
PUBLICITATE
AZI PENTRU MÂINE. La ce să ai grijă și acum, chiar dacă sărbătorile s-au terminat