7 riscuri la care ești predispus dacă duci o viață sedentară

Dacă îți petreci o mare parte din timp stând pe scaun la birou sau pe canapea în fața unui televizor, e posibil să ai un stil de viață sedentar. Acesta este definit prin lipsa a minimum 150 de minute de exercițiu fizic moderat, zilnic.

Dacă te-ai recunoscut în descrierea de mai sus, îți expunem riscurile la care te expui și efectele lor nocive pe termen lung, care îți pot afecta chiar și durata de viață.

1. Sindromul metabolic

Sindromul metabolic poate fi descris ca o acumulare de condiții, care, atunci când sunt prezente în același timp, îți pot crește riscul de boli de inimă, infarct și diabet. Aceste condiții sunt:

  • Tensiune arterială crescută
  • Grăsime în exces în jurul taliei
  • Un nivel anormal de colesterol și trigliceride

Dacă ți se pare că ai doar unul dintre aceste simptome nu înseamnă că ai sindromul metabolic. În schimb, fiecare dintre acestea îți pot crește riscul de a dezvolta o boală serioasă. Implicit, cu cât suferi de mai multe, cu atât crește riscul.

2. Reumatism

Bolile reumatice îți afectează tendoanele articulațiilor, ligamentelor, oasele și mușchii. Poți suferi de una din aceste boli din mai multe cauze:

  • Factori genetici;
  • Infecții;
  • Obezitate;
  • Expunere la frig și umezeală;
  • Dereglări ale sistemului imunitar;

Dacă vrei să afli ce simptome au bolile reumatice, dar și ce analize trebuie să îți faci ca să determini dacă chiar suferi de una din ele, intră pe doc.ro.

3. Tulburări de sănătate mintală

Un studiu realizat de Health Survey for England a demonstrat că există o legătura directă între un mod de viață sedentar și un risc mai mare de a dezvolta probleme psihologice. Studiul susține că riscul poate fi scăzut prin activitate fizică chiar și de intensitate redusă.

În plus, adulții care sunt doar moderat sedentari, 2-4 ore pe zi, în comparație cu cei care sunt sedentari, pentru 4 ore sau mai mult pe zi, își cresc durata de viața cu până la 38%.

4. Osteoporoză

Activitățile care implică propria greutate precum stat în picioare, mers și alergat, stimulează oasele bazinului și ale părții inferioare a corpului să se dezvolte mai dense și mai puternice. Cercetătorii de la University of Glasgow consideră că din cauza sedentarismului, osteoporoza a început să afecteze din ce în ce mai mulți oameni tineri.

Printre simptomele incipiente care ar trebui să te îngrijoreze regăsim:

  • Retracția gingivală
  • Puterea scăzută a strângerii obiectelor în pumni
  • Unghii moi și fragile
  • Crampe, dureri musculare și dureri osoase
  • Scăderea în înălțime

5. Distrofie musculara

Dacă duci un stil de viață sedentar, mușchii tăi locomotori vor fi inactivi majoritatea timpului dintr-o zi. Începând cu vârsta de 25 de ani, masa și tonusul muscular încep să scadă progresiv iar dacă mușchii nu sunt utilizați deloc, poți dezvolta probleme grave de mobilitate.

Un exemplu sunt adulții care își petrec cel puțin 6 ore stând în fața televizorului. Aceștia au o putere redusă de folosire a mușchilor mâinii comparativ cu cei care stau mai puțin de 2 ore în fața  ecranului, aflăm de la cercetătorii de la University College London.

6. Anumite tipuri de cancer

Statul în șezut determină un risc mai mare de cancer din cauza greutății în exces care facilitează existența unor elemente carcinogene prin rezistența la insulină, inflamația cronică și secreția alterată de adipokine, spun oamenii de știință de la Department of Population Health Research.

Cercetătorii susțin că adulții care își petrec cel puțin 7 ore sedentari în fața televizorului au un risc cu 22% mai mare să moară de cancer față de cei care stau doar pentru o oră. Tipurile de cancer asociate cu acest tip de activitate sunt cel de colon, de sân și endometrial.

7. Diabet de tip 2

Un studiu publicat în Annals of internal medicine a găsit o legătură strânsă între sedentarism și diabetul de tip 2, indiferent dacă persoanele care erau sedentare pentru mult timp mai făceau ocazional mișcare. Mai precis, oamenii care petrec mai mult de 2 ore în fața televizorului au un risc cu 20% mai mare de a dezvolta diabet.

În schimb, dacă îți întrerupi perioadele de stat cu măcar un minut de mișcare la fiecare 30 de minute de sedentarism, îți vei scădea nivelul de glucoză și de insulină din organism, eliminând riscul de diabet.

Pentru a te asigura că nu suferi de una dintre aceste boli sau dacă suferi, să o prinzi în stare incipientă când încă poate fi tratată, e bine să îți faci analize în mod regulat. Mai mult, dacă faci cel puțin 30 de minute de mișcare pe zi îți vei scădea riscul de a avea probleme cu sistemul locomotor.

Sursă foto: Shutterstock

Mai multe articole