Reamintim, anul 2017 a debutat cu eliminarea supraaccizei de 7 eurocenți pe litru și a taxei pe stâlp, în valoare de 1% din valoarea activelor. Cele două taxe au fost date ca motivație în anii trecuți pentru scumpirea carburanților de către companiile petroliere.
S-a eliminat acciza, dar prețul nu a scăzut corespunzător
Anul 2017 a început cu benzina la 5,185 lei pe litru și cu motorina la 5,167 lei pe litru, potrivit raportării din data de 2 ianuarie, disponibilă pe site-ul Comisiei Europene. Pe românește, la început de 2017, datele statistice nu arată nicio modificare față de finele anului 2016.
O scădere a apărut, totuși, la raportarea din data de 16 ianuarie, când benzina avea un preț mediu în România de 4,723 lei, iar motorina s-a ieftinit la 4,711 lei.
Acum, însă, la raportarea din 11 decembrie, prețul a urcat vertiginos: benzina a ajuns la 5,185 lei pe litru, iar motorina, la 5,238 lei pe litru.
Scumpiri de 14-15% față de nivelul din vară
Față de mijlocul lui ianuarie, scumpirea este de 8,66% la benzină și de 11,2% la motorină. Față de nivelurile înregistrate în vară însă, carburanții s-au majorat cu 14-15%. Care este cauza?
Ei bine, cauze sunt mai multe. La începutul lunii august, Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere pe propriul site un proiect de majorare a accizelor la carburanți.
La acel moment, premierul Mihai Tudose dădea asigurări că benzina și motorina nu se vor scumpi, ba chiar amenința voalat companiile petroliere că va majora redevențele la petrol, în cazul în care vor opera majorări de preț.
Guvernul a adoptat actul normativ, în două trepte: 15 septembrie și 1 octombrie.
De la scuze la acuze
Prețul, însă, tot a crescut. Mai întâi, miniștrii și oficialii statului au dat tot felul de explicații aiuristice, ba că scumpirea nu există, ba că nu alimentează sau nu au carnet de șofer.
Într-un final, premierul Mihai Tudose a recunoscut scumpirea carburanților, dar a dat vina pe o serie de uragane, care au majorat prețul țițeiului la nivel mondial. La acel moment, datele statistice arătau că scumpirea este mai mare decât impactul accizei.
Transportatorii cer acciza degeaba
Recent, transportatorii au solicitat returnarea unei părți din acciza suplimentară, la fel cum a existat o schemă similară anterior. Ministerul de Finanțe, însă, nu a venit cu un astfel de proiect.
Principalele companii petroliere din România sunt Petrom (deținută de OMV), Rompetrol (deținută de CEFC/KMG International), MOL, Lukoil, Gazprom Neft și SOCAR.
Citește și: