UPDATE/ Cartelul vacanțelor. Consiliul Concurenței a amendat 13 agenții de turism pentru că s-au coordonat să nu scadă prețurile. Ce spun companiile

Consiliul Concurenţei a amendat 13 agenţii de turim şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi totale de 11,42 milioane de lei, echivalentul a 2,4 milioane euro, după ce a constatat că acestea s-au coordonat între ele cu scopul de a evita scăderea prețurilor.

„Autoritatea de concurenţă a constatat că, în perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agenţii de turism şi-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor/pachetelor turistice comercializate', se arată într-un comunicat al instituției.

Agenţiile de turism nu au redus sub un anumit nivel preţul de vânzare către clienţi pentru produsele turistice şi/sau pachetele de servicii turistice comercializate.

„De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoţionale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărţit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creşterii preţului de vânzare', mai arată Consiliul Concurenței.

Amenzile date sunt următoarele:

  • Aerotravel (amendă de 400.754,46 lei)
  • Air Fla (amendă 9.618,91 lei)
  • Corali Holidays (amendă 6.644,12 lei)
  • Eximtur (amendă 685.116,14 lei)
  • Fibula Air Travel (amendă 88.310,64 lei)
  • Happy Tour (amendă 519.597,56 lei)
  • Nova Travel (amendă 124.616 lei)
  • Paralela 45 Turism (amendă 1.723.737 lei)
  • Prestige Tours International (amendă 2.139.282,82 lei)
  • Prompt Service Travel Company (amendă 186.084,73 lei)
  • Rezeda World Travel (amendă 28.780,08 lei)
  • Tez Tour (amendă 55.930 lei)
  • Touring Europabus Romania (amendă 5.397.762,87 lei).

Christian Tour a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă, potrivit autorităţii.

Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus Romania au recunoscut participarea la practica anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii.

În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei pentru că a interzis membrilor săi să ofere promoții prin reducerea comisioanelor.

Tarom rămâne sub lupă

Consiliul Concurenței a mai anunțat că investigația va continua în privința Tarom.

„Investigaţia va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurenţial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom S.A., respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale', se arată în comunicat.

Libertatea a scris recent că Tarom riscă o amendă de peste 13 de milioane de lei în această speță, ceea ce ar pune și mai mult presiune pe finanțele companiei de stat.

Aceasta este prima investigaţie declanşată de Consiliul Concurenţei în urma unor informaţii primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe platforma avertizorilor de concurenţă.

Se cere schimbarea legii

În acelaşi timp, Autoritatea de Concurenţă a solicitat îmbunătăţirea cadrului de reglementare prin corecta şi completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel încât să fie protejaţi atât turiştii, cât şi operatorii din domeniu.

„Consiliul Concurenţei consideră că este foarte important să fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despăgubire/de garanţii, agenţiile de turism trebuie să participe proporţional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client. Garanţiile agenţiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de călătorie, ci pot funcţiona distinct sau asociat cu scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite', se arată în comunicat.

Consiliul Concurenței a mai amendat recent și cartelul asigurătorilor – care s-au înțeles să nu reducă prețul polițelor RCA, dar și Orange – pentru că a blocat accesul la rețea al unor companii care ofereau mesaje la numere scurte.

Paralela 45: a fost un schimb de 11 email-uri

Agenția Paralela 45 susține că a fost sancționată pentru '11 email-uri fără impact pe piață' și că Christian Tour a oferit 'exagerări' Consiliului Concurenței pentru a nu fi amendată.

„Paralela 45 a fost amendată pentru o corespondență de 11 email-uri, fără niciun impact pe piață. Discuțiile despre împărțirea locurilor pe charter dintre turoperatori nu au avut un impact negativ în piață, nu au creat prejudicii nimănui. Nu e nimic ilegal ca touroperatorii să își împartă locurile pe
avioane, aceeași practică este întâlnită și în străinătate. Împărțirea locurilor pe un charter se face pentru a avea garanția că acesta va opera întregul sezon. Nu sunt tarife impuse, sunt costurile reale ale vacanțelor pe charter. Reducerile la cazare pentru pachetele pe charter vin de la hotelieri, ori fac parte din campanii pe care le au, din când în când, touroperatorii', a declarat Alin Burcea, proprietarul Paralela 45.

„Paralela 45 a susținut dintotdeauna o piață concurențială și practicarea unor servicii de calitate în relația cu clienții. Avem respect pentru turiștii noștri, afișăm prețul final, cu toate taxele incluse. Informațiile prezentate Consiliul Concurenței de agenția care a primit imunitate la amendă sunt
exagerări făcute cu scopul de a nu fi sancționat la fel ca restul touroperatorilor', anunță compania, într-un comunicat.

Happy Tour susține că nu a fost prezentă și nu recunoaște nimic

Concomitent, turoperatorul Happy Tour susține că nu a fost prezentă pe piața investigată de Consiliul Concurenței.

„Happy Tour nici măcar nu a fost prezentă pe piața relevantă investigată, iar înseși elementele de probă din dosarul de investigație arată un comportament corect al companiei, prin practicarea de prețuri reduse la produsele turistice, pe parcursul perioadei investigate. Prin urmare, anchetarea și, mai ales, sancționarea agenției pentru practici neconcurențiale pe acest segment este total nejustificată', arată agenția.

Aceasta anunță că „va analiza toate căile legale pe care le are la îndemână în continuare pentru a demonstra nevinovăția companiei'.

Mai multe articole