MENIU CAUTĂ
, de Cătălin Doscaș

Ce se află în spatele scandalului privind întreţinerea Arenei Naţionale

Distribuie

Momentul rezilierii contractului de mentenanţă a Arenei Naţionale capătă alte valenţe în contextul dezvăluirilor făcute de tolo.ro. La vremea respectivă, UTI Grup, firma care asigura întreţinerea Arenei, în urma unei licitaţii, “îşi rezerva dreptul de a contesta în justiție anularea contractului cadru (…) din motivul ușor de evaluat, că acum, după trei ani, prețurile ar fi prea mari”.

Scandalul privind mentenanţa Arenei Naţionale a început oficial pe 7 martie 2017, atunci când UTI Grup, societate controlată de controversatul om de afaceri Tiberiu Urdăreanu, a primit o notificare din partea Direcţiei Generale de Investiţii a Primăriei Municipiului Bucureşti prin care contractul cadru era reziliat unilateral.

Decizia municipalităţii însemna practic preluarea întreţinerii colosului de aproape 60.000 de locuri de către Administraţia Lacuri, Parcuri şi Agrement București (ALPAB).

Gigi Becali e deja stăpân pe Arena Națională cu acte în regulă. ”Am Arena Naţională, cu Firea primar, fina mea”

Potrivit site-ului ALPAB, instituţia este specializată în ”administrarea eficientă a patrimoniului, îmbinând responsabilitatea de a conserva şi de a îmbogăţi moştenirea naturală şi culturală cu eforturile de a creşte oportunităţile de agrement, educaţie şi recreere”.

La momentul respectiv, la capitolul agrement, ALPAB avea în portofoliu organizarea excursiilor cu vaporaşul pe lacul Herăstrău și administrarea băilor Griviţa şi Giuleşti, precum şi asigurarea bunei funcţionări a ştrandului Giuleşti. Cât priveşte Arena Naţională, instituţia municipalităţii avea în fişa postului organizarea evenimentelor şi supravegherea/supervizarea stadionul, din punct de vedere tehnic.

Momentul ”două zile”

Potrivit reprezentanţilor UTI Grup,  odată cu anunţul privind rezilierea unilaterală, municipalitatea a solicitat predarea activităţii ”legate de întreţinerea Arenei (documente, proceduri, planuri de mentenanţă etc.) în termen de 2 zile”. Mai mult, reprezentanţii UTI Grup au transmis, la solicitarea cotidianului Libertatea, că predarea a fost realizată către reprezentanţii ALPAB desemnaţi şi inspectorul tehnic al Primăriei Municipiului București care verifica execuţia serviciilor livrate conform contractului şi valida activitatea echipei UTI, însărcinată cu întreţinerea tehnică a Arenei. ”Nu ni s-au pus la dispoziție detalii despre calificarea personalului ALPAB care a preluat ulterior sarcinile îndeplinite de UTI până la acel moment”, se arată în răspunsul remis cotidanului Libertatea.

Ce înseamnă ”tehnic” Arena Naţională

În caietul de sarcini aferent licitaţiei din 2014, când serviciile tehnice au ajuns la UTI Grup, este expusă faţa nevăzută a celui mai mare stadion din România. Dincolo de suprafaţa de joc, Arena Naţională este o adevarată uzină ce funcţionează integrat şi beneficiază, între altele, de:

– instalații exterioare și interioare de stingere a incendiului;

– sisteme ”broadcast/IPTV/TVCI”;

– sisteme sonorizare;

– apelare de urgență pentru persoane cu dizabilități;

– detecție și semnalizare a incendiului;

– detecție și alarmare emisii de gaze toxice (monoxid de carbon);

– rețea voce-date;

– detecţie şi semnalizare la efracţie pentru punctele de vânzare a biletelor;

– comunicații videocub;

– sisteme electromecanice cu regim special (acoperiş retractabil, ridicare/coborâre videocub), servicii și dispecerat tehnic 24/7 (BMS și sisteme de securitate).

Cine minte?

După dezvăluirile făcute de tolo.ro, Biroul de presă al Primăriei Generale a transmis public că ”UTI presta DOAR servicii de consultanţă – mentenanţă preventivă și nu de mentenanţă corectivă şi reparaţii. Din cauza unei mentenanțe deficitare, suntem în situația de a face investiții și reparații pentru a aduce Arena Națională la parametrii optimi”.

În antiteză, la momentul rezilierii contractului semnat în 2014, reprezentanţii UTI susţineau că ”în cei aproximativ trei ani care s-au scurs de la semnarea contractului, echipa UTI dedicată acestui obiectiv a contribuit la desfășurarea cu succes a unor evenimente importante pe Arena Națională, demonstrând competențe tehnice și profesionalism, care pot fi confirmate de către toate entitățile cu care a colaborat în această perioadă”, dar şi că ”a operat un număr de 165 de evenimente cu public (competiții sportive și concerte), fără incidente tehnice și de siguranță”. Tot atunci UTI Grup „îşi rezerva dreptul de a contesta în justiție anularea contractului cadru (…) din motivul ușor de evaluat, că acum, după trei ani, prețurile ar fi prea mari”. 

La solicitarea Libertatea, compania a tramis că „nu a fost iniţiată nicio o acţiune în justiţie din partea companiei, prin urmare nu există un litigiu între UTI şi PMB„.

De asemenea, cotidianul Libertatea a transmis o cerere de presă şi Primăriei Generale a Municipiului Bucureşti cu privire la mentenanţa tehnică a Arenei Naţionale. Până la ora difuzării acestui material, instituţia nu a transmis niciun răspuns.

Fantoma trecutului

Până în februarie 2017, Arena Naţională era administrată în egală măsură de Primăria Capitalei şi ALPAB, iar corespondenţa dintre cele două entitaţi se desfăşura prin intermediul Direcţiei Investiţii. Mai mult, deşi lucrările au fost finalizate în 8 august 2011, abia în decembrie a fost numită o comisia de predare-preluare a Stadionului Naţional, care să facă transferul de la municipalitate la ALPAB, până la desemnarea unei firme de mentenanţă. Nici de această dată, rezultatul nu a fost cel scontat, din cauză că în acel moment nu era făcută recepţia finală a lucrărilor. Aceasta a fost realizată abia în 16 decembrie 2014, deşi meciul de inaugurare a avut loc pe 6 septembrie 2011, cu partidă a echipei naționale a României împotriva reprezentativei Franței. Atunci, gazonul de pe suprafaţa de joc a pus în dificultate ambele echipe.


În răspunsul remis de municipalitate ulterior publicării articolului se arată că „dupa rezilierea contractului cu UTI Grup, mentenanta tehnica a Stadionului Arena Nationala a fost realizata de Administratia Lacuri, Parcuri si Agrement Bucuresti (ALPAB). De asemenea, in data de 22.01.2018, Municipiul Bucuresti a incheiat pentru o durata de 4 luni contractul nr. 196 cu S.C. Compania Municipala Energetica Bucuresti S.A. pentru efectuarea serviciilor tehnice de mentenanta corectiva si preventiva, instalatii sanitare, termice si de ventilatie pentru Arena Nationala. In prezent, serviciile tehnice de exploatare, operare, mentenanta corectiva si preventiva, instalatii sanitare, termica, ventilatie, instalatii de stins incendiu, instalatii electrice de joasa tensiune si instalatii de curenti slabi pentru Arena Nationala sunt asigurate de Asocierea dintre S.C. Compania Municipala Energetica Bucuresti S.A. si Compania Municipala Tehnologia Informatiei Bucuresti S.A. In data de 23.05.2018 a fost semnat Acordul cadru de servicii nr. 694, incheiat intre Municipiul Bucuresti si Asocierea dintre S.C. Compania Municipala Energetica Bucuresti S.A. si Compania Municipala Tehnologia Informatiei Bucuresti S.A. privind prestarea serviciilor tehnice de exploatare, operare, mentenanta corectiva si preventiva, instalatii sanitare, termica, ventilatie, instalatii de stins incendiu, instalatii electrice de joasa tensiune si instalatii de curenti slabi pentru Arena Nationala. In data de 04.06.2018 a fost incheiat contractul subsecvent 1 la acordul cadru mentionat mai sus, inregistrat cu nr. 734 valabil pana la 31.12.2018. Valoarea serviciilor contractate este de 7.174.178,63 lei fara TVA”.


Citește și:

Gigi Becali a comentat dur dezvăluirile despre protocolul derulat de FCSB cu Primăria Capitalei

 

 

Citește mai multe despre arena, contract, mentenanta, tehnic și UTI pe Libertatea.

Comentarii