De Florin Ghioca, Ioana Tomescu,

  • Un moment controversat a avut loc marți seară, la Teatrul Național din București, unde a avut loc Gala Premiilor Gopo 2019.
  • Kana Jambe, trupa lui Dan Bursuc, a urcat pe scenă și a susținut un scurt recital, puternic criticat pe rețelele de socializare după eveniment.
  • Dan Bursuc joacă în filmul „Soldații. Poveste din Ferentari”, premiat marți seară la Gala Premiilor Gopo.
  • Organizatorii evenimentului spun că reprezentația trupei Kana Jambe a făcut parte dintr-o serie de parodii în scheciuri filmate și proiectate în cadrul galei.
  • Filmul „Soldații. Poveste din Ferentari” a fost una din peliculele parodiate.

Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat cinematografiei din România, a fost marcat marți seară de un moment controversat. Prezența pe scenă a trupei cunoscutului manelist Dan Bursuc, Kana Jambe, a stârnit un val de nemulțumiri, exprimate pe rețelele de socializare de oameni care au fost în sală sau care au urmărit evenimentul la televizor.

Trupa de manele Kana Jambe a urcat pe scenă și a cântat două piese, prima fiind „Romanian Rapsody”, un cover după celebra piesă „Bohemian Rapsody” a trupei Queen, cea de-a doua fiind o manea din repertoriul propriu. În acel moment, mai mulți actori s-au ridicat și au părăsit sala. „Nu pot să girez cu prezența mea un asemenea moment”, a spus Iulia Lumânare, una dintre actrițele care s-au grăbit să iasă. Ea a luat premiul pentru cea mai bună actriță într-un rol secundar („Pororoca”).

Kana Jambe este o trupă manageriată de Dan Bursuc, cel care are o apariție scurtă în filmul „Soldații. Poveste din Ferentari”. Controversatul film al Ivanei Mladinovic a fost premiat marți seară la Gopo pentru „cel mai bun debut”.

Reacții dure pe Facebook

După reprezentația trupei, reacții negative, unele în termeni duri, au apărut pe Facebook, de la oameni care au fost prezenți în sală sau de la oameni care au urmărit gala la televizor.

Printre cei care au comentat momentul muzical au fost Monica Davidescu, Aurelian Temișan, Mihai Mărgineanu și Vlad Enăchescu.

Monica Davidescu, cea care i-a acordat actriței Ileana Stana Popescu premiul pentru întreaga activitate, a scris pe Facebook: „Aseară premiile Gopo. Glamur, eleganță, parfum. Asta dacă organizatorii nu ar fi greșit flagrant aducând manele pe scenă”, a scris Monica Davidescu pe Facebook.

Și soțul ei, Aurelian Temișan, a comentat pe rețeaua socială: „În seara asta am trăit un moment rușinos. Eram în fața televizorului, dar tot rușine am simțit. Să ai pe scena Teatrului Național din București derularea premiilor GOPO, un festival de elită, în sala mari scenariști, regizori, producători, oameni de televiziune, mari actori ai țării și să asculți un burtos în maiou alb (căruia îi mai lipsea doar grătarul!), cântând manele… e TOTAL RUȘINOS!!! Această asociere a primei scene a țării, TNB, cu Gala Premiilor prestigiosului Festival de renume internațional, GOPO, și actul de subcultura creat, îmi lasă un gust amar și mă oripilează”.

De precizat este că, anul trecut, chiar Aurelian Temișan a lansat o piesă în care cântă despre muzica lăutărească, intitulată „Cântă toată mahalaua”.

În termeni duri a comentat și artistul Mihai Mărgineanu: „Aseară, la Gopo, organizatorii au adus pe scenă o trupă de manele. Aseară, la Premiile Gopo, cel mai cu ștaif eveniment al culturii cinematografice românești, organizatorii au adus pe scenă o trupa formată din niște rromi plinuti și cu ‘maiouri’ peste burți burdusite care au ‘făcut un program’ de manele.

Aseară la Premiile Gopo am văzut vârfuri ale culturii noastre aplaudand stingheri și din bun simt o trupă de maneliști.

I-am simțit stingheri și speriați, că pe timpul comunismului când trebuia să aplauzi că să te vadă securistul cum că nu ești retrograd și destabilizator.

Aseară, la Premiile Gopo, văzând atâta subcultura injectată în cultură m-am convins că România este în metastaza stadiul final și că nu mai apucăm nici tratamentul paleativ”.

Vlad Enăchescu, renumit comentator sportiv, a scris: „Gala poate a arătat bine pentru cei prezenți, dar a fost modestă pentru telespectatori. Sunet prost (execrabil pe alocuri), o fata și un băiat pe covorul roșu nepregătiți pentru meseria de repoter TV (înțeleg că erau actori) și totul a culminat cu niște manele de toată frumusețea pe scena Teatrului Național București!!! Doamnelor și domnilor orgnizatori nu credeți că este prea mult totuși? Adică după ce că avem parte de foarte puține momente culturale le mai distrugem și pe aceastea??? Păcat. Mare păcat”.

Actorul Liviu Lucaci a scris și el pe pagina sa de Facebook că „aparitia manelelor la Gopo e de prost gust. Atât. Iar prostul gust nu intră la „diversity”, ci la trivial și de proastă calitate. Dacă ai trecut prin școală și nu știi să faci adunări te numești prost, nu „altfel””.

La postarea sa a comentat și actrița Emilia Popescu. „E grav și trist”, a scris aceasta.

Cum s-a ajuns la momentul controversat

Reprezentanții organizatorilor au precizat pentru Libertatea că momentul artistic al trupei a făcut parte dintr-un context mai larg, în care filmele „Moromeții 2” și „Soldații. Poveste din Ferentari” au fost parodiate în scheciuri filmate și proiectate în cadrul galei.

O reacție a venit și din partea Adei Solomon, producătoarea filmului „Soldații. Poveste din Ferentari”. Ea spune că momentul controversat a fost de fapt „un fel de a atrage atenția către cultura de masă și cinemaul românesc care este privit ca adresându-se unui public cinefil exclusivist”.

„Gala GOPO este o sărbătoare a diversității. Unul dintre filmele notabile de anul trecut are muzica asta și are ca subiect colateral marginalizarea, chiar și manelele. Pe de altă parte, se vorbește într-una despre finanțarea filmelor românești elitiste în detrimentul celor de public.

Aici a fost vorba despre un fel de a atrage atenția către cultura de masă și cinemaul românesc care este privit ca adresându-se unui public cinefil exclusivist.

Mă surprinde că schimbul de replici dintre Istvan Teglaș și Alina Șerban nu a iscat reacții.

Artiștii care au cântat nu mi s-au părut neprofesioniști. Contextul punea în valoare vocile și capacitatea lor profesională. Este ipocrit să judeci lucrurile în alb și negru. Am avut de diversitate prezentă, inclusiv în nominalizări”, a transmis Ada Solomon.

Libertatea a încercat să ia legătura și cu Ileana Mladenovic, regizoarea filmului „Soldații. Poveste din Ferentari”, însă până la această oră nu am primit răspuns.

De când a fost lansat, filmul a născut numeroase controverse. Anul trecut, în luna februarie, proiecția filmului la Muzeul Țăranului Român a fost boicotată de persoane care au protestat atât în fața muzeului, cât și în interiorul sălii unde a rulat pelicula. Unul dintre protestatari a scos la un moment dat un telefon pe care a pus manele.