• Ioana Marinescu este consilier acreditat pentru dezvoltare personală și trainer. De la începutul anului 2021, este coach-asistent în cadrul grupului de suport pentru divorț, un program de sprijin prin metoda coaching-ului, unde asistă și consiliază persoane care trec prin trauma divorțului. Mai multe despre Ioana Marinescu, pe pagina de autor.

De exemplu, să aibă zero e-mailuri în inbox până la terminarea programului a fost obiectivul multor angajați din corporații, dar acest lucru a devenit o misiune imposibilă pentru mulți dintre cei care și-au mutat biroul acasă pe perioada pandemiei și s-au confruntat cu o avalanșă de întâlniri Zoom, teleconferințe, mesaje text, ca să nu mai vorbim de o căsuță de e-mail plină. Nu este de mirare că în aceste condiții apare mult mai ușor epuizarea. 

Stabilirea unor limite clare este una dintre strategiile pe care angajații le pot folosi pentru a reduce stresul cauzat de hiperconectivitate.

Experții spun că locurile de muncă ar putea reduce epuizarea prin reformarea politicilor și metodelor de comunicare.

Provocările comunicării la locul de muncă în era digitală

Comunicarea la locul de muncă a fost o sursă de stres și anxietate pentru oameni cu mult înainte de era digitală. Imaginați-vă cum șeful cel mare își scoate capul din birou și vă cheamă, sau un manager sună pentru a obține un raport pentru un anumit proiect. Aceste tipuri de situații au generat întotdeauna stres. Acum, odată cu trecerea la noi tehnologii care facilitează comunicarea, granițele dintre viața noastră profesională și cea privată s-au rupt. Un angajat nu trebuie să fie la birou pentru ca șeful să-l cheme la o întâlnire neașteptată. Ar putea pregăti cina atunci când primește o cerere de serviciu, iar sentimentul de a fi „în priză” 24/7 poate fi epuizant.

Imagini dramatice de la mall-ul din centrul Ucrainei, bombardat de ruși. Zelenski: „Este imposibil să ne imaginăm numărul victimelor”
Recomandări
Imagini dramatice de la mall-ul din centrul Ucrainei, bombardat de ruși. Zelenski: „Este imposibil să ne imaginăm numărul victimelor”

Tehnologiile digitale pot crea stres și anxietate comunicării la locul de muncă, deoarece extind granițele a ceea ce este „muncă” și a ceea ce înseamnă „acasă” pentru mulți oameni, în special pentru cei care au laptopuri sau telefoane mobile conectate la serviciu. Presiunea de a verifica și de a răspunde la e-mailuri în afara orelor de lucru tradiționale, de exemplu, poate să afecteze grav echilibrul dintre viața profesională și viața personală.

Viteza comunicațiilor digitale îi poate face pe angajați să simtă că fiecare mesaj pe care îl primesc necesită un răspuns imediat. Cercetătorii au descoperit că atunci când un angajat primește un e-mail după programul de lucru, tendința este de a supraestima cât de repede așteaptă expeditorul un răspuns. 

Chiar și în timpul orelor de lucru, experiența comunicării cu colegii a devenit nelimitată datorită platformelor de comunicare internă. În loc să purtați conversații despre proiecte față în față, așa cum ați face la birou, totul este trimis prin mesaje instant, ceea ce adaugă complexitate comunicării.  

Scurgere de gaz toxic în portul Aqaba din Iordania: 11 morți și sute de răniți
Recomandări
Scurgere de gaz toxic în portul Aqaba din Iordania: 11 morți și sute de răniți

Urgența unui mesaj nu este singura parte ambiguă a comunicațiilor digitale care îi stresează pe angajați. Tonul și intenția mesajului pot fi, de asemenea, lăsate la latitudinea interpretării, determinând oamenii să se îngrijoreze dacă îl citesc corect.

Deși scopul comunicării digitale este eficientizarea, uneori poate crește timpul petrecut de o persoană încercând să descifreze mesaje care nu sunt clare sau sunt înțelese greșit. Astfel, nivelul de stres crește, deoarece unii angajați se pot gândi excesiv asupra interpretării mesajelor, petrec mult timp editându-și răspunsul și se evaluează negativ dacă simt că nu au răspuns suficient de repede de teama de a fi judecați. 

Toate acestea, combinate cu întreruperile constante cauzate de mesaje, fac din comunicațiile digitale o sursă semnificativă de stres pentru mulți oameni.

Strategii pentru o comunicare fără stres la locul de muncă

Între pandemia care încă ține multe birouri închise și oamenii care cer flexibilitatea de a lucra de la distanță, instrumentele de comunicare digitală vor continua să fie o prezență majoră în viața multor angajați, în ciuda stresului pe care îl pot provoca. Vestea bună este că există câteva modalități prin care angajații  pot reduce povara emoțională a hiperconectivității.

INTERVIU. Scriitorul Éric-Emmanuel Schmitt despre „Oscar și omul roșu, Putin”: „Sunt două popoare care se omoară între ele din cauza dorinței unui singur om”
Recomandări
INTERVIU. Scriitorul Éric-Emmanuel Schmitt despre „Oscar și omul roșu, Putin”: „Sunt două popoare care se omoară între ele din cauza dorinței unui singur om”

Specialiștii sunt de părere că trebuie să începi cu stabilirea granițelor ferme între viața profesională și cea personală. Setează ore de lucru, comunică-le echipei, dacă este necesar și asigură-te că dezactivezi notificările în afara orelor stabilite. Amintește-ți că munca nu se va termina niciodată, așa că fă-ți timp pentru tine cât poți. 

Chiar și în timp ce lucrezi, ține cont că nu este necesar să răspunzi imediat la fiecare mesaj pe care îl primești. Îți poți structura programul de lucru în așa fel încât să aloci un anumit interval de timp pentru a răspunde la mesaje sau să le programezi să se trimită automat. 

Stabilirea de noi norme la locul de muncă

Angajatorii pot juca un rol important în a face comunicarea la locul de muncă mai puțin dăunătoare sănătății mintale a personalului lor și, în cele din urmă, în reducerea riscului de epuizare.

De exemplu, șefii pot oferi propriul exemplu și să nu trimită mesaje sau e-mailuri în afara orelor de program sau să le permită angajaților să aibă camerele oprite în cursul anumitor ședințe sau să le înlocuiască prin apeluri telefonice simple, care să reducă stresul cauzat de intruziunea în spațiul de acasă al angajaților. 

Un alt lucru pe care șefii îl pot face este să eficientizeze numărul de instrumente de comunicare pe care le solicită angajaților să le folosească. Reducerea modalităților prin care oamenii pot trimite și primi mesaje poate scădea presiunea ca angajații să verifice mai multe platforme pentru a-și îndeplini sarcinile de serviciu.  

În cele din urmă, asigurarea că toți angajații știu clar ce trebuie făcut, când și care sarcini au cea mai mare prioritate, poate ajuta la creșterea productivității și îi poate face pe angajați să se simtă mai încrezători că fac ceea ce trebuie, indiferent de presiunile din e-mail și alte mesaje.

Stabilirea unor limite clare și întreruperea obiceiului de a răspunde la fiecare mesaj în momentul în care îl primești poate ajuta la reducerea stresului și a anxietății la locul de muncă. Dar nu este doar responsabilitatea angajaților să facă schimbări, ci și angajatorii joacă un rol în asigurarea faptului că comunicarea digitală la locul de muncă nu perturbă sănătatea mintală a angajaților. Luați în considerare să discutați cu superiorul despre reformularea așteptărilor și politicilor de comunicare la locul de muncă pentru a ajuta la combaterea epuizării.

Urmărește-ne pe Google News
Porecla stranie primită de Shakira din partea prietenilor lui Pique: „Toți o știau așa”
GSP.RO
Porecla stranie primită de Shakira din partea prietenilor lui Pique: „Toți o știau așa”
ȘOC! Ea e iubita lui David Popovici! Cum arată tânăra, primele imagini cu ea
Playtech.ro
ȘOC! Ea e iubita lui David Popovici! Cum arată tânăra, primele imagini cu ea
A semnat antecontract pentru un apartament de 60.000 de euro, iar înainte să plătească a fost reziliat. Câți bani i-a cerut în plus dezvoltatorul
Observatornews.ro
A semnat antecontract pentru un apartament de 60.000 de euro, iar înainte să plătească a fost reziliat. Câți bani i-a cerut în plus dezvoltatorul
Horoscop 28 iunie 2022. Vărsătorii sunt invitați să se trezească la realitate, nu să se culce și mai confortabil pe o ureche
HOROSCOP
Horoscop 28 iunie 2022. Vărsătorii sunt invitați să se trezească la realitate, nu să se culce și mai confortabil pe o ureche
După ani de chin, o tânără a decis să renunțe la lama de ras și să-și lase barba să crească. Cum arată acum | GALERIE FOTO
Știrileprotv.ro
După ani de chin, o tânără a decis să renunțe la lama de ras și să-și lase barba să crească. Cum arată acum | GALERIE FOTO
ŞOC în cazul care a cutremurat ţara! Nu a murit! Văzută în altă ţară:“Erau ochii ei, sunt sigur de ce am văzut”
Orangesport.ro
ŞOC în cazul care a cutremurat ţara! Nu a murit! Văzută în altă ţară:“Erau ochii ei, sunt sigur de ce am văzut”
POVEȘTI CARE VINDECĂ. După 19 ani de dureri de spate, un bărbat a cunoscut medicii care i-au redat mobilitatea
PUBLICITATE
POVEȘTI CARE VINDECĂ. După 19 ani de dureri de spate, un bărbat a cunoscut medicii care i-au redat mobilitatea
Got Wood Design, atelierul de mobilier handmade pornit în joacă și ajuns business de zeci de mii de euro
PUBLICITATE
Got Wood Design, atelierul de mobilier handmade pornit în joacă și ajuns business de zeci de mii de euro