Cele mai mari îngrijorări ale oamenilor vizează compromiterea datele de acces și parolele legate de informații financiare, plus malware-ul.

Informațiile financiare, cea mai mare îngrijorare

În opinia românilor, informațiile financiare sunt cele mai sensibile.

Potrivit unui studiu realizat în 2019 de YouGov pentru Google, 49% dintre români sunt interesați în primul rând de protecția datelor datele financiare, precum acces la internet banking sau datele cardurilor.

Pe locul secund, cu 19%, vin informațiile personale, precum adresa, codul numeric personal sau buletinul.

Pe al treilea loc se află momentele personale, precum fotografii, cu 9%.

Studiul derulat de YouGov este unul reprezentativ și s-a derulat online în perioada 27 decembrie 2018 – 7 ianuarie 2019, pe un eșantion de 1.009 persoane adulte din România.

Phishingul, cel mai frecvent atac

Cele mai frecvente moduri prin care datele de acces sunt furate sunt phishingul sau compromiterea parolelor.

Un procent de 37% dintre români declară că au fost ținta unui atac de tip phishing, prin care cineva a încercat să acceseze datele personale, inclusiv parole și date bancare, prin metode înșelătoare, pretinzând a fi altcineva.

A doua cea mai frecventă amenințare cu care s-au confruntat românii este malware-ul: 28% dintre participanții la studiu au spus că li s-a infectat computerul cu un virus sau software, ceea ce a dus la manipularea, furtul sau ștergerea datelor cu caracter personal.

Un sfert dintre români (24%) reclamă că cineva le-a accesat în mod neautorizat conturile din rețelele de socializare/sau de e-mail.

Soluțiile oferite de Google

Concomitent, gigantul american oferă și o serie de soluții de protejare împotriva acestor atacuri.

  • Autentificarea în doi pași, care combină ceva ce știi (parola) cu ceva ce deții (un dispozitiv sau un cod). Chiar dacă cineva află parola, nu va avea informațiile de la pasul secund.
  • Pentru o protecție online mai sofisticată există un program avansat de acest tip la Google. Acesta solicită utilizarea unui dispozitiv de securitate pentru autentificare și adaugă un pas suplimentar în procesul de recuperare a contului.
  • Setări și sfaturi Google personalizate pe nevoile utilizatorului. De exemplu, Google Security Checkup oferă sfaturi personalizate specifice riscurilor și amenințărilor care vizează fiecare utilizator.

Nu folosiți aceeași parolă

„Cel mai simplu mod în care un cont poate fi compromis este ca cineva să aibă acces la parola titularului. Degeaba utilizatorul folosește o parolă puternică, dacă aceasta este utilizată pentru toate conturile. Dacă este furată, atacatorul va avea acces la toate aceste conturi, indiferent de cât de solidă este parola care le protejează”, arată reprezentanții Google, într-un comunicat.

Soluția Google: Managerul de parole pentru Chrome și Android.

Chrome va genera automat o parolă la prima autentificare pe un site. Parola va fi stocată securizat în contul Google și va putea fi folosită pe toate versiunile Chrome, mobile sau desktop. Fiecare își poate vedea parolele la passwords.google.com.

Un sfert dintre români nu-și verifică setările

Problema este că mai bine de un sfert dintre români (26%) spun că folosesc cel puțin odată pe lună un instrument de verificare a setărilor de securitate, precum Google Security Checkup.

De cealaltă parte, un alt sfert spun că nu au făcut niciodată acest lucru sau fac aceste verificări doar odată la 6 luni (16%).

În ceea ce privește actualizarea parolelor online, cei mai mulți dintre români (25%) spun că fac acest lucru mai rar decât odată la 6 luni.

Puțini nu au făcut lucrul acesta niciodată (9%), în timp ce 19% își actualizează parolele la 2-3 luni.

Realitate versus film

Google mai spune că din filme s-a reținut că dispozitivele se infectează cu în urma unui atac sofisticat și țintit către respectivul dispozitiv.

„În realitate, este mult mai probabil să ne infectăm cu malware în urma unor acțiuni mult mai banale, precum simpla accesare a unui site nesecurizat sau pentru că nu am actualizat software-ul”, arată Google.

Soluția este tehnologia „Safe browsing system”, care avertizează utilizatorul de fiecare dată când vrea să intre pe un site suspect de escrocherii, instalare de software nedorit sau malware.

Cea mai recentă versiune a browserului Chrome avertizează care sunt site-urile care nu sunt sigure, adică cele care nu care nu au implementat protocolul HTTPS.

Un protocol nesecurizat înseamnă că un hacker poate „trage cu ochiul” la datele pe care utilizatorul le transmite și le primește pe acel site, precum parole sau date de card.

Profit gigantic pentru Google

Google a raportat luni un profit net de 8,95 miliarde de dolari la venituri totale de 39,28 miliarde în ultimul trimestru din 2018, potrivit Reuters.

Spre comparație, în ultimul pătrar din 2017 Google anunța o pierdere de 3 miliarde de dolari. Față de acel moment, veniturile sunt cu 22% mai mari.

Urmărește-ne pe Google News