Bohus Garbar locuia cu mama sa bolnavă și nu a avut niciodată un loc de muncă regulat. Nu avea nicio sursă clară de venit și, potrivit unchiului său, s-a înscris la un moment dat pentru a beneficia de ajutoare sociale. Dar bărbatul de 50 de ani a reușit totuși să doneze mii de euro unor partide politice de extremă dreapta din Slovacia, favorabile Kremlinului. De asemenea, el a lucrat, gratuit, la un site de știri antisistem, cunoscut în special pentru diseminarea propagandei rusești.

Familia și prietenii sunt acum nedumeriți. „Cu siguranță nu era într-o poziție din care să poată susține vreun partid politic”, a declarat pentru New York Times unchiul lui Garbar, Bohuslav Garbar, un programator pensionat din Kosice, orașul natal al familiei, aflat la 80 km de granița estică a Slovaciei cu Ucraina.

O înregistrare video a serviciilor de securitate slovace, făcută publică la începutul lunii martie, a oferit o explicație parțială. Imaginile surprinse de camere de supraveghere îl arată pe Garbar primind instrucțiuni și două bancnote de 500 de euro de la un ofițer al serviciilor de informații militare rusești, care juca rolul unui diplomat la ambasada Moscovei din Bratislava, capitala Slovaciei.

Oficialii spun că cele două banconte reprezintă doar o mică parte din plățile de zeci de mii de euro făcute de agentul rus către cetățeanul slovac.

„I-am spus Moscovei că ești un băiat foarte bun”, i-a spus spionul rus, Serghei Solomasov, potrivit înregistrării. Agentul i-a mai comunicat recrutului său slovac că ar dori ca acesta să caute persoane influente dispuse să coopereze cu Rusia.

„Rețeaua rusă din Slovacia ar trebui să fie îngrijorată”

De ani de zile, agențiile europene de informații au tras un semnal de alarmă cu privire la activitățile clandestine ale spionilor ruși, privindu-i în același timp cu suspiciune pe cei care susțin Moscova și pe președintele Vladimir Putin. Moscova a respins în mod constant aceste acuzații, catalogându-le drept „rusofobie” paranoică, un răspuns-tip pentru toate criticile venite de peste hotare.

Harta statelor americane care vor interzice avortul după decizia Curții Supreme a SUA. Ce state vor continua să ofere femeilor dreptul la avort
Recomandări
Harta statelor americane care vor interzice avortul după decizia Curții Supreme a SUA. Ce state vor continua să ofere femeilor dreptul la avort

Cu toate acestea, invazia Ucrainei a confirmat unele dintre cele mai negre suspiciuni occidentale și a accelerat eforturile de destructurare a rețelelor ascunse de spioni și recruți ai Rusiei.

Slovacia, o țară mică, cu un guvern puternic prooccidental, dar și cu mari rezerve de simpatie autentică față de Rusia, ilustrează modul în care Kremlinul a încercat să câștige influență și să genereze diviziune în fosta sferă de influență a Moscovei, folosindu-se de spioni, de recruți plătiți, de naționaliști de extremă dreapta și de organizațiile media care diseminează dezinformări.

„Întotdeauna am bănuit că se întâmplă acest lucru, dar acum avem o dovadă palpabilă”, a declarat Daniel Milo, directorul unei unități a Ministerului de Interne responsabilă cu monitorizarea și combaterea dezinformării. „Acesta este un exemplu clar al modului în care operează rușii”, a adăugat el, potrivit New York Times.

INTERVIU. Convingerea unui politolog din Tbilisi: „Dacă Ucraina pică, Georgia și Republica Moldova vor fi invadate”
Recomandări
INTERVIU. Convingerea unui politolog din Tbilisi: „Dacă Ucraina pică, Georgia și Republica Moldova vor fi invadate”

Garbar, a mai spus oficialul, „este doar vârful aisbergului. Încă nu știm câți alții ca Garbar mai sunt în libertate”.

Clipul video cu întâlnirea dintre Garbar și Solomasov, spionul rus, a fost înregistrat anul trecut de agenția de informații militare din Slovacia, în cadrul unei investigații de lungă durată. Solomasov a fost expulzat la începutul lunii trecute, aflându-se printre cei peste 30 de diplomați ruși trimiși recent acasă de Bratislava, alături de alți zeci de oficiali ruși din alte capitale europene.

Garbar, arestat și acuzat de spionaj și luare de mită, a fost între timp eliberat din detenție până la proces. Un personaj mai important, fostul prorector al academiei militare din Slovacia a fost de asemenea acuzat că și-a trădat țara în favoarea Rusiei pentru bani.

Oficialii spun că ambii au mărturisit și că acum cooperează cu anchetatorii. „Ei vorbesc, iar acest lucru trebuie să îngrijoreze rețeaua rusă din Slovacia”, a declarat Jaroslav Nad, ministrul apărării, într-un interviu. Rusia nu a comentat legătura lui Garbar cu serviciile de informații militare rusești, dar a calificat expulzarea lui Solomasov drept „nefondată”.

50 de bani: până la urmă, Klaus, nici disprețul nostru nu-l dai. Îl meriți
Recomandări
50 de bani: până la urmă, Klaus, nici disprețul nostru nu-l dai. Îl meriți

Eforturile Rusiei s-au amplificat după anexarea Crimeei

Presiunile Rusiei, spun oficialii, au crescut după anexarea Crimeei în 2014 și după prima invazie a estului Ucrainei, generând un val de dezinformare rusă în Slovacia și în întreaga regiune. Punctele de discuție obișnuite prezintă Rusia ca pe un campion al păcii și ca pe un bastion al valorilor creștine, în timp ce NATO este o amenințare.

La diseminarea acestor puncte de vedere în Slovacia și în țările vecine a contribuit Alexander Usovski, un agitator naționalist rus independent care a primit finanțare de la Konstantin Malofeev, un bogat om de afaceri din Moscova pe care Trezoreria SUA l-a catalogat miercuri drept liderul unei „rețele de influență malignă” care lucrează pentru a submina sancțiunile.

Usovski a înființat Inițiativa Culturală Est-Europeană la Bratislava și diverse site-uri web în Europa Centrală și de Est, pentru a strânge sprijin pentru Rusia și pentru anexarea Crimeei. Întreprinderile sale finanțate din fonduri private, spre deosebire de operațiunile lui Garbar, au oferit statului rus posibilitatea de a nega plauzibil implicarea, dar au dispărut atunci când banii lui Malofeev s-au epuizat.

Potrivit unui sondaj publicat anul trecut de Globesec, un grup de cercetare din Bratislava, mai mult de jumătate dintre slovacii intervievați au exprimat o opinie pozitivă față de Putin, în comparație cu doar 12% în Polonia vecină și 13% în Lituania.

Mii de euro donați unui partid naționalist prorus

Un ajutor improbabil al Rusiei, Garber s-a dovedit a fi un personaj valoros, care a donat sume mari de bani partidelor naționaliste atașate de Moscova. Unul dintre beneficiari a fost politicianul ultranaționalist Marian Kotleba, care a fost condamnat luna aceasta la șase luni de închisoare cu suspendare și căruia i s-a retras locul în Parlament, pentru că a folosit simboluri cu tematică nazistă.

După ce a câștigat alegerile pentru funcția de guvernator regional în 2013, Kotleba a afișat un banner în fața biroului său: „Yankeilor, plecați acasă! STOP NATO!”.

Datele oficiale arată că Garbar a donat 10.000 de euro partidului xenofob al lui Kotleba înainte de alegerile parlamentare din 2016, devenind astfel al doilea cel mai important donator al grupării.

În campanie, Kotleba a militat cu sloganuri precum: „Pentru fraternitate slavă, împotriva unui război cu Rusia!”. În 2018, Garbar a donat încă 4.500 de euro unuia dintre partidele partenere pro-ruse ale lui Kotleba.

Anchetatorii au examinat, de asemenea, activitatea lui Garbar în calitate de colaborator și traducător neplătit pentru Hlavne Spravy sau Main News.

Autoritățile slovace au închis site-ul web, care se autointitulează „cotidian conservator”, pentru „activitate dăunătoare” nespecificată, la scurt timp după începerea invaziei Rusiei în Ucraina.

Acesta funcționează încă, într-o formă redusă, pe Facebook. Victor Breiner, consilier al ministrului slovac al apărării, l-a descris drept „principala arenă pentru propaganda Kremlinului”.

„Ne-a plăcut Rusia, dar nu așa. Nu atât de mult”

În săptămânile dinaintea invaziei ruse din Ucraina, Main News a reluat deseori punctele de vedere ale Kremlinului, ironizând avertismentele americane privind un viitor atac asupra Ucrainei ca fiind „isterie fără sfârșit” și acuzând NATO de creșterea tensiunilor.

Robert Sopko, fondatorul și editorul Main News, pe care îl conduce din apartamentul său din Kosice, a catalogat imaginile serviciilor de securitate drept „o parodie de spionaj”. El a declarat că nu știa nimic despre activitatea colaboratorului său pentru serviciile de informații militare rusești. „Am fost cu toții foarte surprinși de acest lucru, toți cei care îl cunosc”, a declarat el într-un interviu, citat de New York Times.

Sopko a declarat că a înființat Main News după ce a participat, în 2012, la un protest antiavort pe care toate mijloacele de comunicare principale l-au ignorat. Fără surse alternative de știri, a decis el, „opiniile noastre, punctele de vedere creștin-conservatoare, vor fi scoase complet din spațiul public”.

Rusia, a adăugat el, „este mai normală” decât Occidentul liberal.

El a negat însă că ar fi primit bani din Rusia, în afară de aproximativ 600 de euro pentru reclamele pe care ambasada rusă le-a plasat pe site-ul său.

Sopko a susținut că Main News nu era excesiv de prorus, deși a admis că e posibil să fi fost favorabil Moscovei, pentru a contracara ceea ce el a numit „propaganda americană” publicată în alte părți. De asemenea, el a recunoscut că, timp de patru ani, din personalul său a făcut parte Evgheni Palcev, un rus care locuiește în Slovacia și care are legături cu presa de stat din Moscova, care a scris articole pro-Kremlin sub un pseudonim pentru site.

Aceștia s-au despărțit în 2018. „Ne-a plăcut Rusia, dar nu așa. Nu atât de mult”, a spus Sopko.

El a spus că îl cunoștea pe Garbar de 30 de ani și a insistat că vechiul său prieten a scris doar articole ocazionale despre China. Oficialii spun altceva. „Scria despre o mulțime de alte lucruri în afară de China” și era implicat în răspândirea „punctelor clasice de propagandă ale Rusiei”, a spus Nad, ministrul slovac al apărării.

Miroslava Sawiris, expertă în dezinformare și consilier al Consiliului de Securitate al guvernului slovac, a declarat că site-ul Main News era „destul de sofisticat și nu publica doar prostii”. Ea a spus că poveștile care erau „în mod deschis pro-Kremlin” reprezentau doar aproximativ 20% din conținut, dar au căpătat o amploare și o influență neobișnuită, mulțumită popularității site-ului.

În ultimii ani, pe măsură ce extrema dreaptă a luat amploare în Europa, Main News a devenit principala platformă în „familia mediatică a știrilor alternative și a teoriilor conspirației”, a explicat Matej Kendrik, directorul Institutului de Politici Strategice, un grup de cercetare slovac.

A fost deosebit de influent, spre exemplu, în alimentarea unei opoziții acerbe, la începutul acestui an, față de un pact de apărare propus între Slovacia și Statele Unite. Pactul, care a fost în cele din urmă aprobat de parlamentul slovac cu puțin timp înainte de invazia Rusiei în Ucraina, „a activat toți jucătorii proruși” într-o „reacție antiamericană masivă”, a declarat Michal Trnka, directorul executiv al Gerulata Technologies, o companie din Bratislava axată pe analiza datelor.

„Cortina a căzut și o mulțime de lucruri au devenit evidente”

La fel ca multe alte instituții media favorabile Rusiei, Main News a fost afectat de invazia Rusie din Ucraina și s-a străduit timp de câteva zile să explice acest lucru. Sopko a declarat că el și personalul său au decis că Rusia ar trebui să fie criticată la fel cum „am criticat războaiele imperialiste ale Americii”, dar până să facă asta, site-ul a fost închis.

În înregistrarea video a întâlnirii sale cu spionul rus, Garbar explica faptul că ar putea fi dificil să găsești oameni utili care să lucreze pentru Moscova, deoarece cei care susțin Rusia tind să fie marginali, fără influență reală sau acces la informații.

„Există mulți oameni care sunt proruși, dar sunt irelevanți”, l-a avertizat Garbar pe Solomasov. „Nu v-ar oferi nimic”, a adăugat el.

Unchiul lui Garbar s-a declarat nedumerit de lucrurile aflate, întrebându-se de ce nepotul său, care a fost întotdeauna fascinat de cultura americană, în special de trupele de heavy metal precum Metallica, s-ar fi încurcat vreodată cu Rusia. „Toată chestia asta cu Rusia este foarte ciudată. Trebuie să fi intrat într-un fel de mediu în care s-a întâmplat ceva”, a spus el.

Sawiris, experta guvernamentală în dezinformare, a declarat la rândul ei că nu știe ce i s-a întâmplat lui Garbar, dar se teme că „nu există nicio limită a impactului pe care propaganda îl poate avea asupra minții umane, așa cum vedem acum în Rusia”.

De când Rusia a invadat Ucraina, a adăugat ea, „cortina a căzut și o mulțime de lucruri au devenit evidente”.

Urmărește pe Libertatea LIVETEXT cu cele mai noi informații despre războiul din Ucraina

Urmărește-ne pe Google News
Discursul prin care David Popovici i-a cucerit pe maghiari. Ce a spus despre Ungaria într-un interviu
GSP.RO
Discursul prin care David Popovici i-a cucerit pe maghiari. Ce a spus despre Ungaria într-un interviu
Rusia, ANUNȚ HALUCINANT! Țara URIAȘĂ pe care o s-o atace prima dată: 'Direct la...'
Playtech.ro
Rusia, ANUNȚ HALUCINANT! Țara URIAȘĂ pe care o s-o atace prima dată: 'Direct la...'
Traperul MobTrap, făcut KO de un poliţist pe care l-ar fi înjurat. I-a spus agentului şi că e cel mai mare artist din Cluj
Observatornews.ro
Traperul MobTrap, făcut KO de un poliţist pe care l-ar fi înjurat. I-a spus agentului şi că e cel mai mare artist din Cluj
Horoscop 25 iunie 2022. Berbecii au șanse de a dovedi cuiva drag că dorințele sale sunt importante pentru ei
HOROSCOP
Horoscop 25 iunie 2022. Berbecii au șanse de a dovedi cuiva drag că dorințele sale sunt importante pentru ei
Ce le-a spus polițiștilor șoferul care l-a ucis pe băiatul de 4 ani din Buftea. În mașină se aflau doi frați ai victimei
Știrileprotv.ro
Ce le-a spus polițiștilor șoferul care l-a ucis pe băiatul de 4 ani din Buftea. În mașină se aflau doi frați ai victimei
Un livrator de mâncare a primit o comandă de la palatul lui Gigi Becali. Ce s-a întâmplat mai departe l-a şocat
Orangesport.ro
Un livrator de mâncare a primit o comandă de la palatul lui Gigi Becali. Ce s-a întâmplat mai departe l-a şocat
Anunț MedLife, care implică dezvoltarea calității serviciilor medicale la nivelul județului Timiș
PUBLICITATE
Anunț MedLife, care implică dezvoltarea calității serviciilor medicale la nivelul județului Timiș
Got Wood Design, atelierul de mobilier handmade pornit în joacă și ajuns business de zeci de mii de euro
PUBLICITATE
Got Wood Design, atelierul de mobilier handmade pornit în joacă și ajuns business de zeci de mii de euro