“Ai citit care este cauza epidemiilor? Da! Dar eu n-am teamă fiindcă consum demult, chiar dinainte de război, minunata apă minerală alcalină Hygeia”, spunea o reclamă publicată în ediția ziarului Adevărul de seară, publicată în anul 1923. Editorii de ziare își vindeau și ei spațiul publicitar tot prin reclame publicate în edițiile zilnice, cei care doreau să își promoveze afacerile urmând a achita un preț de cinci bani pentru fiecare cuvânt conținut de advertorial.
Creatorii de publicitate din vremurile noastre se pot inspira din ziarele începutului de secol, aflate în colecția Bibliotecii Județene “Alexandru și Aristia Aman”, din Craiova.
“Avem ziare foarte vechi, începând din 1902 – 1907, 1926, mergând până în anul 1944-1945. Ele vorbesc despre actualitatea vremii, despre evenimentele istorice, sociale, politice ce se întâmplau în acele vremuri. Avem ziare care conțineau publicitate, mica publicitate era tipărită pe ultima pagină a ziarului. Unul dintre cele mai inspirate ziare era Veselia, ziar național care a apărut în perioada 1903-1905”, a explicat Adraian Boboc, șef serviciu Colecții Speciale, din cadrul Bibliotecaii Aman Craiova.
Secretele frumuseții, vândute la marea publicitate
Doamnele și domnișoarele erau îmbiate prin intermediul reclamelor să strălucească de frumusețe și candoare cu ajutorul pudrelor importate de la Paris.
“Doriți să moară de invidie rivalele dumneavoastră? Atunci serviți-vă la toaletă exclusiv numai de renumitele pudre Delicia și Perichole. Aceste pudre sunt actualmente căutate de elegantele și mondenele parisiene”.
Mai mult, același importator le sfătuia pe doamnele și domnișoarele cititoare să își albească dinții cu ajutorul unei paste de dinți minune: “Pasta de dinți Delicia transformă dinții în veritabile perle strălucitoare de albeață și frumusețe. Este pasta cea mai antiseptică, conținând Menthol și Salol”.
La pagina de publicitate, cititorii puteau găsi și produse menite să le trateze diverse afecțiuni precum constipația, hemoroizii sau obezitatea.
“Purgen este o bomboană care se ia cu cea mai mare plăcere de orcine, sugând-o în gură ca și bomboana cea mai bună. Combate cu succes: constipațiile cele mai vechi, congestiuni, hemoroizi, migrene, obesitate etc.”.
Angajările de la mica publicitate
La rubrica oferte de serviciu, cititorii puteau afla care sunt posturile libere pe piața muncii.
“Servitoare bună, bine plătită se caută la doamna Cohen”, suna unul dintre anunțurile publicate într-un ziar de la 1926.
Tot prin mica publicitate oamenii aveau posibilitatea să se angajeze în armată: “Regimentul 10 Obuziere are 10 locuri vacante de plutonier și 6 locuri de sergenți-instructori reangajați”.
Totodată, aflăm din anunțurile tipărite că deținătorii de parfumerii căutau vânzătoare cunoscătoare a două limbi străine. “Vendeusă vorbind germană, franceză caută Parfumeria Teatru”, suna un astfel de anunț.
De asemenea, la rubricile de mare publicitate diverși producători își promovau mașinile agricole și pantofii produși în fabricile din țară.
Pentru a atrage cititorii editorii de ziare introduceau în paginile lor și glume: “El: Dragă Melanie, te-ai lăsat să te sărute tenorul italian! Baletista: De, ce era să fac, eu nu știu italienește!”.