La scurt timp după miezul nopții, Mircea își conduce camionul pe terenul terminalului ECT Delta, din Rotterdam. Este prima dată când trebuie să fie pe Maasvlakte, pentru o cursă. Șoferul român a ridicat un container de pe traseu și trece cu permisul de acces pe lângă poarta terminalului.
Înainte să-și dea seama, capul lui este lipit de camion. Când vameșii deschid containerul de pe remorca lui, șase bărbați ies cu un rucsac plin cu mâncare.
Transportul profitabil pentru care a fost abordat în țara natală, România, s-a transformat într-un coșmar. „Dacă aș fi știut toate acestea, nu aș fi făcut-o niciodată”, i-a spus el judecătorului, la două luni după arestarea sa: „Sunt împotriva drogurilor. Am copii și mereu încerc să-i descurajez de la asta”.
Cei șase bărbați care au ieșit din containerul de pe camionul lui Mircea pe 30 decembrie erau traficanți de droguri, spune Procuratura Publică. Ei intrau în zona portului pentru a recupera drogurile din containere.
Tinerii, recrutați din cartierele vulnerabile, sunt „o verigă indispensabilă” pentru organizațiile care fac trafic cu cocaină. Acest lucru e o problemă majoră pentru porturi precum Rotterdam și Anvers. În ianuarie și februarie, poliția vamală și a portului maritim a arestat peste optzeci dintre acești colectori în portul Rotterdam, dintre care cel mai tânăr avea doar paisprezece ani. Poliția belgiană îi întâlnește în mod regulat în portul Anvers. În prima săptămână a lunii martie, acolo au fost arestați doisprezece colectori, aproape jumătate olandezi.
În schimbul unor sume mari de bani și cu ajutorul angajaților corupți din port, hoții își riscă viața. Recrutorii le promit o viață bună, „dar aceasta este o iluzie”, spune Loes van der Wees, șeful departamentului de politică și strategie de la Procuratura Publică Rotterdam. „Ajungi între pereții închisorii, sau între scânduri”.
În camionul șoferului român se aflau șase persoane în vârstă de douăzeci și treizeci de ani din locuri precum Rotterdam, Anvers și Oosterhout. Tinerii au avut o copilărie tulbure. Unul dintre ei are acum o datorie la jocuri de noroc de peste 100.000 de euro, altul a fost prins în port o lună mai târziu după arestarea sa în decembrie.
Cu o suprafață de 12.600 de hectare, portul Rotterdam este cel mai mare din Europa. În fiecare an, companiile portuare manipulează milioane de containere pe docul Maasvlakte, care este cunoscut drept un labirint de cutii periculoase. Este locul în care acostează marile nave containere cu pește congelat din Ecuador, banane din Columbia și ananas din Guatemala. Între timp, vama găsește zeci de mii de kilograme de cocaină în fiecare an. Este important ca organizațiile criminale să scoată cocaina din containere la timp, înainte ca aceasta să cadă pradă unei inspecții.
Iar colectorilor le e tot mai greu să ajungă la droguri. Securitatea vizibilă a portului a fost mult îmbunătățită în ultimii ani cu garduri mai înalte și camere mai bune. Van der Wees, de la Procuratura Publică: „Să tai o gaură în gard nu mai este o opțiune. Aproape întotdeauna se face cu ajutor din interior.” De exemplu, criminalii folosesc un container troian și intră în incintă așa.
Pentru a intra, este necesar un permis de acces de la un angajat sau șofer portuar care trebuie să se afle la fața locului. Traficanții recrutează adesea angajați vulnerabili ai companiilor portuare și de transport, cu bani sau probleme private. Uneori sunt supuși unei presiuni mari. „De exemplu, spunându-i unde urmează fiica ta școala primară”, explică Van der Wees.
Poți intra și cu ajutorul unei firme de transport necinstite. O altă metodă este să folosești un transportator de bună credință care are sau poate solicita un permis de acces fără a fi refuzat. De exemplu, șoferul român Mircea avea propria sa firmă de transport, fără antecedente dubioase, și a aplicat cu succes pentru un permis de acces pentru marfă.
În instanță, suspecții containerului troian cu șofer român tac și răspund întrebărilor.
Cei șase bărbați și șoferul român din dosarul cu containerul troian sunt condamnați la multe luni de închisoare în prima instanță, dar judecătorul de la apel nu este de acord. La două luni după ce au fost arestați, cei șase colectori vor primi o sută de ore de muncă în folosul comunității, pentru că este prima oară când sunt arestați și nu aveau droguri asupra lor.
Judecătorul îl achită pe șoferul Mircea. Nu există nimic care să indice că știa dinainte că lucrează la un transport pentru a aduce colectori în Maasvlakte. Are lacrimi în ochi când judecătorul i se adresează: „O să-mi vând toate camioanele, pentru că nu mai vreau să fac asta vreodată”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
symypescarul • 23.03.2023, 08:57
La cat de scumpa este viata,***o lume fara Dumnezeu!!!si atunci ne miram ca acest Pamant VA ARDE?????...sta scris;''Ziua Domnului insa va veni ca un hot. In ziua aceea, cerurile vor trece cu trosnet, trupurile ceresti se vor topi de mare caldura, si pamantul, cu tot ce este pe el, VA ARDE'''2Petru3/10...
Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor.
Mazavalt • 22.03.2023, 14:17
De ce nu sunt distruse cartelurile direct? Pentru ca profita inclusiv politicieni ...