12 Iun. 2018 12:00 , de Daniel Ionașcu

Topul vânzărilor de electronice. Românii s-au năpustit să cumpere televizoare, telefoane și electrocasnice și au lăsat 3 miliarde de euro la comercianți

Distribuie

Românii s-au năpustit să cumpere telefoane, televizoare și electrocasnice după reducerile de taxe și creșterile salariale din ultimii ani, iar acest lucru se vede și în rezultatele financiare ale retailerilor de electronice, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor.

Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată din România au crescut anul trecut cu 14,4% faţă de anul 2016, până la 2,981 miliarde euro, depăşind nivelul înregistrat în 2008, potrivit unui studiu GfK prezentat în luna martie.

Cea mai mare parte au constituit-o vânzările de smartphone-uri și echipamente de telecomunicații, în valoare de 1,165 miliarde de euro, în creștere cu 29,5% față de 2016.

Segmentul electrocasnicelor mari a avut vânzări de 597 milioane de euro (+3,4%), în vreme ce electronicele au consemnat 506 milioane de euro (+9,2%). Televizoarele au contribuit semnificativ la această evoluţie, urmate de categoria de produse audio.

Segmentul produselor IT, de la calculatoare și monitoare până la mediaboxuri, a consemnat la rândul său vânzări de 430 de milioane de euro (+4,5%).

Emag, lider de piață

Compania Dante International, care operează Emag.ro – cel mai mare retailer online din România, dar și PC Garage și Fashion Days, a consemnat anul trecut vânzări totale de 3,3 miliarde de lei, dar și o pierdere de 111 milioane de lei.

Spre comparație, în anul 2016, afacerile erau de 2,47 miliarde de lei, iar pierderile de 85 de milioane. Compania a încheiat 2017 cu 1.990 salariați, față de aproximativ 1.300, cât avea la finele lui 2016.

Emag este deținută în proporție de aproximativ 80% de către grupul sud-african Naspers, iar restul acțiunilor sunt controlate de către omul de afaceri Iulian Stanciu, care este și directorul general al companiei.

Emag se află în mijlocul unui proces de extindere în regiune. Societatea este deja prezentă în Bulgaria, Ungaria și Polonia.

Pe de altă parte, Consiliul Concurenței investighează Emag în privința condițiilor impuse comercianților care folosesc platforma sa.

Altex și Media Galaxy, foarte aproape

Altex România, companie care operează lanțurile de magazine Altex și Media Galaxy, se clasează pe poziția a doua, foarte aproape de Emag. Compania a raportat în 2017 o cifră de afaceri netă de 3,28 miliarde de lei și un profit net de 48,6 milioane de lei.

Societatea avea la finele lui 2017 un număr de 2.995 de angajați. În 2016, compania raporta vânzări de 2,74 miliarde de lei și un câștig net de 39,7 milioane de lei.

Dacă Emag operează în special online, la care se adugă o serie de showroom-uri, Altex și Media Galaxy operează în special prin intermediul unor magazine de profil instalate în centre comerciale și mall-uri.

De asemenea, cele două operează site-urile omonime pentru clienții care preferă internetul.

Altex a lansat recent o platformă digitală prin care românii pot face împrumuturi pentru electronice și electrocasnice din fața calculatorului.

Altex și Media Galaxy sunt deținute de către omul de afaceri Dan Ostahie.

Schimbare de strategie la Flanco

Podiumul este ocupat de către Flanco, societate controlată de către omul de afaceri Iulian Stanciu.

Flanco a consemnat vânzări de 983 de milioane de lei în 2017 și un profit net de 5,18 milioane de lei. Compania avea în decembrie 1.509 salariați.

În 2016, compania încheia cu vânzări de 917 milioane de lei și un câștig de 3 milioane de lei. În acel an, numărul salariaților era de 1.288.

Flanco Retail a închis anul trecut 10 magazine și a deschis alte 17, compania terminând anul 2017 cu un număr de 125 de unități. Compania se concentrează acum pe orașele medii.

Recent, Flanco a deschis un magazin de tip outlet, cu produse resigilate și prețuri mai mici.

Cel.ro și Domo cresc

Corsar Online, firma care deține site-urile Cel.ro și Domo.ro, a terminat 2017 cu afaceri de 255 de milioane de lei și un profit net de 337.000 de lei. Societatea are 128 de salariați.

În 2016, vânzările erau de 224 milioane de lei, iar profitul de doar 89.000 de lei.

Societatea este condusă de către Tiberiu Pop, fondator și director executiv.

F64, creștere slabă, dar e pe profit

Retailerul online F64.ro a pornit inițial ca un magazin de profil dedicat pasionaților de fotografie, însă s-a diversificat rapid și acum vinde electronice de tot soiul.

F64 Studio, compania care controlează site-ul, a raportat pentru 2017 vânzări de 122 milioane de lei și un câștig net de 4,9 milioane de lei.

Compania avea 142 de salariați.

În 2016, F64 termina cu vânzări de 121 de milioane de lei, un profit net de 5 milioane de lei și un număr de 132 de angajați.

Compania a fost fondată de către Marian Alecsiu și Daniela Becheru.

Evomag, scădere și pierderi

Evolution Prest Systems, compania care controlează retailerul online Evomag, a terminat anul 2017 cu venituri de 82,4 milioane de lei și o pierdere de 307.000 de lei. Societatea are 56 de angajați.

Spre comparație, în 2016, Evomag vindea mai mult, având consemnate afaceri de 84,6 milioane de lei, dar și un profit de 773.000 de lei.

Mihai Pătrașcu este proprietarul și directorul general al Evomag.

Plusuri la distribuitori

Pe lângă retaileri, au consemnat creșteri spectaculoase și distribuitorii. Network One Distribution (NOD), companie controlată tot de către Iulian Stanciu, a anunțat un profit de 17 milioane de lei la vânzări de 1,08 miliarde de lei.

În 2016, compania încheiase cu un profit de două ori mai mic, de 9,4 milioane de lei, și venituri de 993 milioane de lei.

NOD deține, între altele, brandul de televizoare Horizon, marca de electrocasnice Heinner, unele dintre cele mai populare produse din categoriile lor, dar și GPS-urile Serioux.

În fine, societatea Complet Electro Serv, care deține brandul de produse Myria și televizoarele Vortex, a raportat vânzări de 339 milioane de lei și un profit net de 9,9 milioane. În 2016, încheiase cu un profit de 3,6 milioane de lei și venituri de 264,9 milioane de lei.

Nu numai vânzările de electronice și electrocasnice au crescut puternic anul trecut: datele Ministerului Finanțelor arată că retailul alimentar a generat creșteri puternice anul trecut, giganții din domeniu profitând de creșterea veniturilor disponibile ale populației.

Loading...
Comentarii