JURNAL DE FRONT DIN AFGANISTAN. Ziua 5: Sub amenințarea mașinilor capcană – VIDEO

Foto: Ionuț Iordăchescu

În septembrie 2017, caporalul Mădălin Stoica a murit în timpul unei patrule în provincia Kandahar, din Afganistan. Convoiul de blindate în care se afla a fost ținta unui atentat cu mașină capcană, revendicat de către talibani. Cinci luni mai târziu, soldații români trec aproape zilnic pe lângă locul acelui atac, în timp ce efectuează patrula de zi sau de noapte. Uneori sunt șase, alteori opt ore marcate de momente în care ți se taie respirația la fiecare pas făcut și la orice mașină venită din contrasens. Într-o noapte, i-am însoțit și noi pe militarii români în timpul patrulei.

Misiunea celor care ies pe poartă este să cerceteze regiuni unde ar putea fi amplasate dispozitive explozive și să verifice locurile de unde talibanii lansează rachete asupra bazei NATO din provincie. Alteori, soldații fac ceea ce ei numesc un ,,key leader engagement', adică se întâlnesc cu lideri locali numiți „malik'.În provincia Kandahar, doar românii și americanii mai fac patrule în afara bazei NATO.

„Sunt puncte obligatorii de trecere. Avem șanțuri, denivelări, treceri peste canale. Ultimele sunt cele mai vulnerabile locuri unde talibanii pot amplasa dispozitive explozive improvizate, pentru nimicirea celor debarcați, sau, în cantități mai mari de explozibil, pentru distrugerea mașinilor', spune plutonierul-major Mihai Bordeianu.

În șase luni de zile, el a executat 100 de patrule. Acum se apropie de momentul întoarcerii acasă. Vorbește despre asta cu lacrimi în ochi și așteaptă ultima patrulă. La finalul ei, revenirea în țară va fi mai mult o certitudine decât o probabilitate. La începutul misiunii era invers.

Foto: Dragoș Sasu

Bordeianu este șoferul primului MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected –  o mașina cu un blindaj puternic)  din convoiul de patru vehicule. În dreapta sa stă locotenentul Trancă, un militar tânăr care se află la comanda operațiunii.

„Suntem în prima mașină. Trebuie să fim atenți la fiecare podeț, ‘culvert, cum le spunem noi, să le cercetăm, să vedem dacă sunt curate. Cercetăm porțiunile de drum cu intersecții (…) Mașinile capcană sunt cea mai periculoasă armă a talibanilor', spune și caporalul Olimpiu Chivu, aflat la prima misiune în Afganistan.

Chivu este vorbăreț, are o poveste și o amintire despre orice subiect, iar felul său de fi îi ajută pe colegi, oferindu-le iluzia că timpul trece mai repede într-o patrulă de opt ore.

Foto: Ionuț Iordăchescumore
Foto: Dragoș Sasumore
Foto: Dragoș Sasumore
Foto: Dragoș Sasumore

În fiecare vehicul blindat se află un „top cover', adică trăgătorul din turelă. Rolul său este dintre cele mai importante. Este santinelă pentru trei puncte cardinale, trage focurile de avertisment la nevoie și este  foarte expus amenințărilor. Atârnă în chingi ore în șir, iar de vigilența lui atârnă securitatea colegilor. „Sudează' țigările pentru a omorî timpul.

Tragedia care a schimbat regulile

Fiecare patrulă începe în bază, cu verificarea echipamentelor, binecuvântarea din partea preotului și un nod în gât. Din septembrie anul trecut, ieșirile din bază încep și cu un gând pentru Mădălin Stoica. Caporalul buzoian a fost ucis de o mașină capcană în timpul unei patrule în provincia Kandahar.  Se afla în al treilea vehicul al convoiului, când o mașină încărcată cu explozibil a intrat în depășire și a fost detonată. La locul deflagrației a rămas un crater pe lângă care soldații români aflați în patrulă trec adesea.

Caporalul Mădălin Stoica / Foto: Ilie Pintea (Radio România Actualități)

Din acel moment s-au schimbat procedurile. Mașinile afganilor nu mai au voie să depășească convoiul de blindate atunci când îl întâlnesc pe drum. În cazul mașinilor care vin pe contrasens, se folosesc semnale luminoase de avertisment și, când e cazul, foc de avertisment și scoaterea de pe carosabil. Atacul cu mașina-capcană este, în prezent, cel mai mare pericol pentru patrule. Poliția afgană colaborează cu forțele NATO și escortează blindatele în timpul misiunilor în afara bazei.

Oricât de multă apă ai bea, țigara se lipește de buzele uscate la finalul patrulei.

Citește și:


Îi puteți urmări pe reporterii noștri şi pe paginile lor de Facebook:
Dragoş Sasu – https://www.facebook.com/paginadragossasu/
Ionuţ Iordăchescu – https://www.facebook.com/ionut.iordachescu.731


Reporterii Libertatea vor căuta povești pe care le veți putea citi în următoarele săptămâni pe www.libertatea.ro.

Început în urmă cu 17 ani, războiul din Afganistan şi-a dorit să alunge de la putere grupările extremiste care protejau zeci de organizații teroriste. Încă nu s-a reușit asta. Dimpotrivă. Luptele s-au intensificat în ultimele luni. Alianța Nord-Atlantică (NATO) face eforturi uriașe pentru a susține guvernul afgan şi armata locală. Talibanii, inamicii principali, se dovedesc a fi greu de învins. Recent, o ambulanță capcană a ucis peste 150 de oameni în Kabul, capitala Afganistanului. Războiul a costat până acum NATO aproape două trilioane de dolari.

Mai multe articole