MENIU CAUTĂ
22 Mar. 2018 21:00 , de Cătălin Doscaș

#salvatipipera/ Arhitecta Mihaela Negulescu: Un orar decalat al corporațiilor din zonă și un sistem de bike-sharing ar rezolva multe probleme

Distribuie

Arhitecta Mihaela Negulescu, doctor în mobilitate urbană, a vorbit la Interviurile Liberatea despre soluțiile rapide care ar trebui luate în perioada următoare, pentru desconcestionarea cartierului de afaceri Pipera Sud. Pe lângă soluțiile facile, Mihaela Negulescu a propus în Planul de Mobilitate Urbana Durabilă – un document strategic asumat de Primăria Capitalei și Consiliul Județean Ilfov – un punct intermodal cu parcare de transfer (park&ride) acces la metrou şi la transport public de suprafaţă, ca parte a unui plan menit să decongestioneze Nord-Estul Capitalei.

Cu referire la nevoia gestionării mobilităţii în zone commplexe, ea afirmă că există o limitare a abordării actuale în ce priveşte planificarea mobilităţii urbane în cadrul unui PUZ (n.r. – plan urbanistic zonal). Adică studiul este  focalizat doar pe reţeaua rutieră. Pentru Pipera există străzi planificate în planul urbanistic zonal realizat pentru inelul median, dar în realitate nu există conectivitatea propusă şi nu există o permeabilitate a ţesutului, ceea ce face dificilă deplasarea pe jos, în interiorul arealului. Un lucru foarte important pentru un astfel de pol economic este şi accesibilitatea la nivel teritorial, pentru că el polarizează forţă de muncă dintr-un teritoriu mai larg, cel al aglomeraţiei urbane. Înainte se proiecta reţeaua rutieră şi atât. Adică trebuia doar să asiguri accesibilitatea rutieră, cu automobilul si cu transportul public. Problema nu se mai pune doar aşa, astăzi', explică Mihaela Negulescu. Pentru un astfel de pol urban complex şi dens este necesară o schemă multi-modală de mobilitate. Şi aici este vorba de includerea unor scheme de deplasare nemotorizată, de exemplu, dar şi de o strategie de parcare.”

Ce înseamnă punct intermodal

„Pentru zona Pipera există planificat în PMUD Bucureşti-Ilfov un punct intermodal, în relaţie şi cu intrarea în oraş a autostrăzii A3. El presupune şi o prelungire cu două staţii a liniei de metrou M2, până la viitorul inel median (Șos. Petricani), ceea ce ar împărţi volumele existente de călători în mai multe staţii – pentru că în prezent este o mare problemă la ore de vârf în staţia Pipera. Ar însemna şi crearea unei parcări de transfer în care o parte din cei care vin de pe A3 să-și poată lăsa mașinile şi să poată să plece mai departe cu un alt mijloc de transport. Este vorba în special de metrou dar şi de transportul de suprafaţă, de pe Șoseaua Petricani. Cu siguranţă va scădea semnificativ numărul de maşini care intră în zonă, dacă se aplică şi alte tipuri de măsuri. Momentan, nu este făcut un studiu în detaliu; este o abordare preponderent conceptuală. Pentru acesta (n.r. estimarea reducerii numărului de maşini) trebuie elaborat un studiu mai de detaliu. Într-o a doua fază, de perspectivă, se poate continua cu realizarea unei gări regionale, pentru că acest pol (n.r. – Pipera Sud) este unul de nivel şi de influenţă regională”.

Propunere realizare „poartă intermodală” M2-A3. Prelungire M2, acces rutier A3 – Șos. Petricani, parcare park&ride, gară regională. (Sursa: arhitect Mihaela Negulescu)

Salvarea cartierului de afaceri Pipera Sud, în esență, se poate sprijini pe exemple de bune practici din alte capitale. Un exemplu oferit de specialistul în mobilitate urbană este polul urban Broadgate, din Londra, un cartier de afaceri, cu o suprafață de 17 hectare, care este preponderent pietonal.

Polul de afaceri Broadgate este alcătuit din mai multe subansambluri. Unul dintre ele este comparabil ca scară cu polului Pipera Sud, dar nu este comparabil ca şi realizare. Acela este un ansamblu coerent, gândit şi planificat unitar, cu grijă pentru spaţiile publice care sunt preponderent pietonale şi cu o mare atenţie acordată accesibilităţii. Polul se afla în strânsă legătură cu gara Liverpool Street Station. Această zonă, cu sute de mii de locuri de muncă, este accesibilă perfect de la toate nivelurile teritoriale (n.r. ale aglomeraţiei londoneze) şi de pe tot teritoriul Londrei. În esenţă, este un pol mixt, preponderent terţiar, adică un ansamblu cu o enormă suprafaţă desfăşurată de birouri, spaţii culturale, magazine etc., cu zeci de mii de locuri de muncă, care a fost dezvoltat în relaţie cu o gară care astăzi este un punct intermodal principal. Acest model este un exemplu aproape extrem de Transit Oriented Development', adică de dezvoltare bazată pe transport public. Sute de mii de oameni (n.r. lucrători şi vizitatori) care vin aici zilnic şi care câştigă foarte mult, vin cu transportul public, nu cu automobilul. Deci se poate, dacă există o ofertă de mobilitate urbană corect gândită şi dezvoltată. Sigur, Pipera Sud nu este în situaţia aceasta, este chiar foarte departe, dar poate face paşi pentru ameliorarea situaţiei, dacă se va şti către ce trebuie mers', explică arhitecta.

Ce trebuie făcut urgent

Mihaela Negulescu mai spune că nu mai putem încuraja maşinile să vină în zona acesta. Oricât am interveni pe infrastructura rutieră, ajungem la o limită. Trebuie gândită dezvoltarea ofertei de transport public, de suprafaţă şi subteran, dar şi a celei pentru alte moduri de deplasare. La nivelul acestui ansamblu, o schemă pentru deplasări cu bicicleta în interiorul cartierului, pornind de la staţia de metrou sau de la staţiile majore de transport,  mi se pare foarte pertinentă. Și un sistem de bike-sharing în interiorul ansamblului ar putea fi o bună variantă, şi nişte parcursuri pietonale, gândite împreună cu dezvoltatorii, pentru că există şi nişte limite de proprietate care nu permit traversările necesare.

Un exemplu de bună practică, dar la cu totul alt nivel de complexitate, este și cartierul de afaceri londonez Canary Wharf (n.r. condus de canadianul de origine română George Iacobescu). Cum s-a făcut pentru acesta, s-ar putea organiza un orar decalat pentru firmele din Pipera care să transforme încărcarea pe linia de metrou M2 şi în staţia Pipera. Dacă ar fi eşalonată aceasta încărcare, nu ar mai fi aceeași aglomeraţie la o aceeaşi oră, de vârf. Este un sistem care s-a aplicat la Canary Wharf, tot un pol de afaceri, când sistemul de transport nu a mai putut face faţă', conchide specialistul.


 

Campania #salvatipipera este o inițiativă a cotidianului Libertatea, susținută de Trustul de Presă Ringier România.

Trimite-ne imagini și videoclipuri la numărul de WhatsApp +40 0729.729.000 sau scrie-ne despre cum crezi tu că ar trebui salvată Pipera la adresa de e-mail salvatipipera@libertatea.ro

Urmărește grupul de Facebook #salvatipipera și povestește-ne cum îți este afectată viața de zi cu zi din cauza nepăsării autorităților.

Implică-te! Semnează petiția #salvatipipera. 


Loading...
Comentarii