Uzina de la Mioveni a împlinit jumătate de veac! Cum s-a schimbat Dacia în 50 de ani

Sursa foto: HEPTA

Uzina Dacia de la Mioveni a împlinit 50 de ani de la fabricarea primului autoturism. Aceasta a fost inaugurată în 20 august 1968, iar primul autoturism produs a fost un model Dacia 1100, realizat în baza unei licențe Renault.

Realizarea sub licența francezilor a venit în contextul în care dictatorul comunist Nicolae Ceaușescu dorea să realizeze o industrializare masivă a României, după cea realizată de Gheorghe Gheorghiu-Dej.

În acest sens, regimul comunist a angrenat România în mai multe proiecte comune realizate pe baza unor tehnologii occidentale. Centrala de la Cernavodă se realiza pe tehnologie AECL din Canada, Dacia era realizată cu francezii de la Renault, Oltcit, cu cei de la Citroen, uzina de la Brașov producea camioane sub licența nemților MAN.

Concomitent, în România acelor ani se construia rafinăria Arpechim Pitești, se realizau marile hidrocentrale de la Porțile de Fier, combinatul Alro Slatina, cel chimic Oltchim Râmnicu Vâlcea sau giganticul combinat siderurgic Sidex de la Galați.

Producea motoare de avioane

Puțină lume știe, însă, că istoria uzinei începe cu mult înainte ca francezii să fie aduși la Mioveni. Istoria fabricii începe în 1943, în apropiere de Colibași. În acel moment, în cursul celui de-Al Doilea Război Mondial, se produceau motoare și echipamente pentru avioanele realizate la IAR Brașov, conform companiei.

După război, o serie de construcții de pe platformă au fost folosite drept depozite de muniții, până în 1949. În 1952, uzina se specializează în producția de piese de camioane și tractoare.

Peste încă zece ani, în 1962, întreprinderea, cunoscută la început sub numele 'Uzinele Vasile Tudose', devine Uzina de Piese Auto Colibași (UPAC).

Negocieri cu Renault

Negocierile cu Renault încep în 1965, iar contractul se semnează în 1966, cu o valabilitate de 10 ani. Noua uzină urma să fie construită lângă UPAC. Lucrările de construcție au început în 1967 și s-au încheiat în mai 1968. Primele mașini, de preserie, au fost produse în 3 august 1968.

Dacia 1100 a fost fabricată până în 1972, fiind în total produse circa 37.000 de exemplare. În 1969 apare celebrul model Dacia 1300, bazat tot pe un model Renault. Acesta are atât de mare succes încât urmează să fie exportat în Europa de Est, începând cu 1971. Revenind la 1969, la acel moment are loc fuziunea UPAC și UAP, apărând noua Dacia.

În 1972, Dacia produce chiar și o furgonetă, pe baza modelului Renault Estafette. Acesta este realizat însă în serie mică.

În 1980 se renunță la colaborarea cu Renault, iar uzina va continua producția de mașini derivate din Renault 12.

Privatizarea din 1999

„Dacia a revenit la rădăcinile sale în 1999, odată cu preluarea mărcii şi a uzinei de la Mioveni de către grupul francez. Dacia este azi cea mai mare companie din România, cu o contribuţie semnificativă la Produsul Intern Brut şi la exporturile ţării, şi cu un rol structurant în economie, prin intermediul unei vaste reţele de furnizori. De-a lungul a cinci decenii, la Mioveni au fost fabricate peste șase milioane de automobile', arată compania.

Revoluția Logan

După privatizare, Dacia a continuat să producă, vreme de câțiva ani, câteva modele rămase, precum SuperNova și Solenza, dar noua eră Renault își intră cu adevărat în drepturi odată cu lansarea Daciei Logan, prima mașină de 6.000 de euro din lume.

Aceasta a intrat în producție în 2004 și a declanșat o adevărată revoluție la nivel mondial. Mai mult, Dacia Logan începe să aibă o popularitate tot mai mare peste hotare, în special după criza din 2008, datorită prețului mic. De atunci, uzina Dacia produce mai mult pentru export decât pentru piața românească.

În 2010 se producea la Mioveni automobilul Dacia Logan cu numărul un milion. Tot în 2010 apare și Dacia Duster, primul SUV realizat de către companie.

Între timp, Renault a început să asambleze automobile Dacia în mai multe uzine pe care le deține în lume, de la Tanger (Maroc) până în Rusia, Columbia, Brazilia sau India.

Cea mai mare companie din România

În 2017, Dacia a consemnat un profit net de 539 de milioane de lei la vânzări de 23,4 miliarde de lei. Compania are peste 14.000 de angajați în România. Dacia a produs în 2017 un număr de 313.000 mașini, în scădere față de cele 342.000 în anul 2013.

Grupul Renault este parte a Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi, care a ajuns să se lupte cu Toyota și Volkswagen pentru poziția de lider în clasamentul mondial al producătorilor. Renault și Nissan se pregătesc acum să fuzioneze pentru a cimenta această alianță auto.

Concomitent, Renault angajează în România ingineri pentru mașini electrice sau autonome și se pregătește pentru viitoarea revoluție din domeniul auto.


Citește și:

VIDEO/ Doi români au studiat în Anglia, dar s-au întors în țară cu aplicaţia de plătit facturi la electricitate, gaze, telefonie cu un singur cont

VIDEO/ Chinezii care au plâns când au vizitat bojdeuca lui Creangă din Humulești. „Ne-am săturat să stăm la înălțimi'

Mai multe articole