Ce faci când pierzi actele

Nimeni nu își dorește să piardă actele, mai ales pe cele mai importante, cum ar fi cartea de identitate – buletinul, certificatul de naștere sau chiar cardul de sănătate. La fel de provocator este să pierzi și permisul sau pașaportul.

Chiar dacă este o situație neplăcută, în fiecare caz, poți declara pierderea actului și cere la instituțiile abilitate un nou act.

Acte necesare pentru a schimba buletinul pierdut

În cazul furtului, pierderii sau deteriorării buletinului, este necesar să mergeți la secția de poliție sau de evidența populației de care aparțineți, să anunțați pierderea sau furtul, după caz și să cereți în termen de 15 zile eliberarea unei noi cărți de identitate.

  • Cerere de eliberare buletin;
  • Actul de identitate, în cazul deteriorării;
  • Certificatele de naștere și de căsătorie, dacă este cazul (original și copie);
  • Certificatele de naștere a copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz ​​(original și copie);
  • Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, dacă este cazul (original și copie);
  • Certificatul de divorț, dacă este cazul (original și copie);
  • Documentele cu care se face dovada adresei de domiciliu (original și copie). Proprietarul spațiului în care se stabilește domiciliul, cu actul de identitate în original, în termen de valabilitate trebuie să fie, de asemenea, prezent, dacă solicitantul nu este proprietar;
  • Un document oficial pentru certificarea identității (pașaport, permis de conducere, legitimaţie de serviciu, cu fotografie de dată recentă) – original și copie;
  • Dovada eliberată de unitatea de poliție unde a fost reclamat furtul, dacă este cazul;
  • Achitarea contravalorii actului de identitate.

Taxa unică pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și se poate plăti fie la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank, fie, și mai simplu, la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate.

Vezi mai multe informații despre schimbarea buletinului.

Acte necesare pentru a schimba un certificat de naștere pierdut

Fie că ai pierdut certificatul de naștere, fie că ești sigur că a fost furat, va trebui să declari acest lucru Biroului de Evidență a Populației. Ulterior va trebui să ceri, cât mai curând posibil, o înlocuire certificată a certificatului de naștere.

Acte necesare pentru certificat de naștere pierdut și emiterea unuia nou:

  • cerere scrisă și semnată;
  • actul de identitate, atât în original, cât şi în copie;
  • dovada achitării unei taxe care variază în funcţie de unitatea emitentă;
  • o copie după certificatul de naştere pierdut (dacă există).

În funcție de modul în care s-a pierdut certificatul de naștere, legislația română prevede și anumite sancțiuni, majoritatea fiind amenzi contravenționale cuprinse între 100 și 200 de lei.

Acte necesare pentru a schimba un card de sănătate pierdut

Ca și în cazul în care ai pierdut buletinul sau certificatul de naștere, atunci când ai pierdut cardul de sănătate, un nou card, duplicat, se poate elibera printr-o cerere la Casa de Asigurări de Sănătate din județul respectiv sau din București, pentru cei care au domiciliul în Capitală.

Cardul duplicat se eliberează în baza următoarelor documente:

  • Cerere-tip (disponibilă la sediul casei de asigurări de sănătate de care aparțineți sau pe pagina de internet a acesteia);
  • Copie a actului de identitate;
  • Dovada plății contravalorii cardului duplicat (12,97 lei), care poate fi achitată la casieria casei de asigurări de sănătate în evidența căreia vă aflați sau în contul indicat pe site-ul CAS.
  • Cererea va fi completată şi semnată de titular sau, după caz, de reprezentantul/ împuternicitul legal al acestuia, la cerere fiind atașată copia actului de identitate al titularului (sau, după caz, şi a împuternicitului).

Documentele necesare pentru eliberarea cardului duplicat pot fi transmise și prin poștă electronică la casa de asigurări de sănătate.

Urmărește-ne pe Google News